צבי סופר | יום כ"ח תמוז ה׳תשפ״ג 17.07.2023

125 שנה להירצחו של נכד הרבנית מנוחה רחל

הערב ומחר, כ"ט תמוז, מלאים 125 שנה (תרנ"ח-תשפ"ג) לפטירת הגאון החסיד רבי זאב דב סלונים, נכדה של הרבנית מנוחה רחל, לאחר שהותקף בידי פורע ערבי סמוך לבית הכנסת 'אברהם אבינו' בחברון | קורות חייו ונסיבות פטירתו | וגם: תיעוד שב"כ על אחד מבני משפחת הפורע שהמשיך בפעולות טרור 
125 שנה להירצחו של נכד הרבנית מנוחה רחל

הגאון החסיד רבי זאב דב נולד בשנת תרי"ז לאביו הגאון החסיד רבי יהודה ליב סלונים, בנה של הרבנית מנוחה רחל, ולאמו רעכיל, מצאצאי הרה"ק רבי זאב וואלף מטשארניאוסטרה, תלמידו של המגיד ממעזריטש. ר' זאב דב דנן נשא את שמותיהם של שני סבותיו – הרה"ק מטשארניאוסטרה וכ"ק אדמו"ר האמצעי.

על אישיותו של הגאון החסיד ר' זאב דב, מספר ר' מנחם שמואל סלונים בספרו 'תולדות משפחת הרב מלאדי' ("ספר סלונים") עמוד 76:

"היה בן יחיד. חכם ובעל שכל ישר. יראתו קודמת לחכמתו. הלך בדרכי אביו. החזיק בבית הכנסת [בית הכנסת של הרבנית מנוחה רחל] והמקוה כבימי אביו. הסבתא הרבנית מנוחה רחל, היה שגור בפיה כי נכדה זה משול עליה כבן רביעי. רבו המובהק היה החסיד המפורסם ר' יענקיל קדנר [מחבר 'סיפורים נוראים'], מחסידי כ"ק אדמו"ר האמצעי.

זכורני – מעיד ר' מנחם שמואל סלונים – כי השגחת הכשרות על תנור המצות היתה תמיד מסורה לידו. הוא עמד כל זמן אפית המצות במקום והיה משגיח על טהרת הכשרות".

עוד על דמותו של ר' זאב דב, מפי בנו, בא-כוחם של רבותנו נשיאנו בארץ ישראל, הרה"ח ר' עזריאל זעליג, ניתן לקרוא בערכו ב'ספר הצאצאים' עמוד 200. שם גם שילב העורך, הגאון החסיד רבי שמואל אלעזר היילפרין, עדויות נוספות.

פטירתו הטראגית לאחר שהותקף בידי פורע ערבי, מתועדת אף היא ב'ספר סלונים' ומשם ל'ספר הצאצאים':

"בקיץ תרנ"ח קרה מקרה בחברון. ישמעאלי מאחת המשפחות התקיפות נצראלדין שהיה לו בית בשכנות עם בית הכנסת של אברהם אבינו בחברון – ביהכ"נ של כ"ק אדמו"ר האמצעי נ"ע – וביום בהיר אחד חשקה נפשו לפרוץ גדר ולהכנס לרשותם של היהודים, והחל לבנות עלית בית מעל לעזרת הנשים של בית הכנסת הנ"ל.

פרצה מריבה בין היהודים לבין שכניהם שהגיעה לידי הכאות. בין המוכים היה גם המנוח הרב זאב דב סלונים שקיבל מכה קשה בחזהו.

לא השגיח בכאבו מעצמת המכה והתנדב להשתתף במשלחת שנסעה מטעם העדה האשכנזית לעיר הקודש ירושלים לעורר את גדולי העדה להגיש את תעצומות היהודים בחברון לפני הרשות העליונה ולהשיג פקודה מהמותצרפיה [השלטון העות'מני] בירושלים להפסיק את הבניה.

מרוב התרגשות ומעצמת המכה נפל למשכב בירושלים שממנו לא קם עוד. וביום כ"ט תמוז תרנ"ח שבחל"ח ושם מנוחתו כבוד".

*

ר' זאב דב הותיר אחריו דור ישרים מבורך. מרעייתו בזיווג ראשון, מרת ליבא סלאווע, בת הגאון החסיד רבי אליהו יוסף רבלין, נולדה לו בתו הבכורה מרת פעשא הדסה היילפרין, אם משפחת היילפרין החב"דית. ומרעייתו בזיווג שני מרת חיה שמקה נולדו בניו, העסקנים החסידיים, ר' יהודה ליב ור' עזריאל זעליג סלונים ובנותיו: מרת דבורה ציפורה לודמיר, אשת הרה''ח ר' מרדכי זיידל לודמיר, מרת שיינא מושקא שפירא ומרת יוכבד מינדל אוברוצ'ור.

עגום לציין כי כמה מבני משפחת נצראלדין, "מהמשפחות התקיפות" שבערביי חברון (להבדיל ממשפחת נסראלדין הדרוזית) כלשונו של מחבר 'ספר סלונים', המשיכו וממשיכים בפעולות טרור נגד עם ישראל בארצו עד ימינו אנו. חיפוש קליל במרשתת יעיד על כך. מבין הטרוריסטים שבמשפחה זו, מפורסם מוחמד נצראלדין עלאן, ששביתת הרעב בה פתח קבלה תהודה לפני פחות מעשור.

דוגמא נוספת. בדו"ח "סיכום שנת 2004 – נתונים ומגמות בטרור" שנגיש לציבור באתר השב"כ, אנו מוצאים פסקה כזו:

"ביוני 04 גייס קואסמה את עלאא קפישה – פעיל חמאס צבאי מחברון, לצורך ביצוע פיגוע התאבדות בירושלים, על ידי מאלכ נצר אלדין – פעיל חמאס מחברון. לאחר ניסיון שנכשל להוצאת הפיגוע בבית הקפה 'קפית' בירושלים, נהרג נצר אלדין, ונעצרו חברי החוליה אשר הורכבה מפעילים תושבי חברון וירושלים.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מרתק!
כ"ט תמוז ה׳תשפ״ג
יישר כח על הכתבה האינפורמטיבית
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.