הרב שמעון אייזנבך | יום כ"ה תמוז ה׳תשפ״ג 14.07.2023

בתי ניצלה מהפיגוע בתל אביב וזה מה שקרה בהתוועדות הגומל

טורו השבועי של הרב שמעון אייזנבך, רבה של שכונת השחמון באילת, "זיכרונות וסיפורים מכלי ראשון", על נס ההצלה של בתו שליחת הרבי בתל אביב מהפיגוע המחריד בעירה החודש, ועל מה ששמעו המשתתפים בהתוועדות "הגומל" לאחר הנס
בתי ניצלה מהפיגוע בתל אביב וזה מה שקרה בהתוועדות הגומל
ברקע: רגעי הפיגוע בתל אביב, כפי שנקלטו במצלמת אבטחה

כאשר קורה נס לאדם עליו להודות ולהלל לה' ככתוב "יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם" וחז"ל אף תיקנו את ברכת הגומל שהיא תחת קרבן תודה אותה יש לברך ברוב עם כנאמר: "וירוממוהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו". 

ברכה זו נתקנה לקיימה במעמד של לפחות עשרה מישראל וכאשר עושים זאת באתר זה, אתר חב"ד און ליין COL, לעיני אלפי הקוראים הרי זה נעשה בהידור רב. 

מחובתנו להודות ולהלל להשם על הנס שאירע במשפחתנו שבוע שעבר כאשר בתי, שליחת הרבי לשכונת צהלה בתל אביב מרת חיה מושקא גרליצקי, ניצלה בחסדי ה' מהמפגע ששם לו למטרה לגדוע חייהם של כמה מבני ישראל, היל"ת.

על פנחס, שהאירוע קרה בפרשת השבוע שלו אומרת הגמרא ששישה ניסים נעשו לו. גם בפיגוע הנוראי הזה אירעו כו"כ ניסים ובעיקר הנס הגדול שהמחבל הארור לא הצליח להרוג איש וגם אלו שנפצעו הולכים ומחלימים בע"ה וישובו לאיתנם.

הכל התחיל ביום שלישי בט"ו תמוז, בשעה 1 בצהריים אני מקבל טלפון בהול מבתי ובו היא מדווחת לי על פיגוע שמתרחש אל מול עיניה, פיגוע שכולל דריסה, דקירות סכין ואף יריות וכדורי אקדח השורקים סביבה.

לקח לי כמה שניות להבין במה המדובר. שאלתי את בתי האם היא שלימה ובריאה והיא השיבה בחיוב תוך שהיא מספרת לי שהיא מדברת עמי מתוך מחסן של חנות בו מסתתרים כמה אנשים יחד עם המוכרת תוך שהם נועלים את החנות שהמפגע לא יכנס אליו.

בתי מספרת כי בעוברה ברחוב היא שומעת לפתע חבטה איומה. היא מסובבת את הראש ורואה מולה תאונה של רכב שפגע בתחנת אוטובוס. אף אחד מהסובבים במקום לא העלה על דעתו שמדובר במחבל שפל וסברו כי מדובר בתאונת דרכים תמימה. היא חשה לעבר אשה שהיתה שרועה על הרצפה כדי לסייע לה ולהזמין כוחות הצלה. 

אלא שבאותו רגע היא שומעת אנשים צועקים: "פיגוע, פיגוע, לברוח מהר!". כמו כולם היא מסתובבת ומתחילה לברוח למצוא מקום מסתור. היא שומעת שריקות כדורים כאשר היא לא מבינה היכן מוקד האירוע ולהיכן מכוונים היריות. בתי לא ידעה כלל שהמחבל מאחוריה. היא סברה לתומה שהוא רץ יחד כל האנשים לברוח ולהסתתר מהמחבל.

היא נכנסת נסערת אל החנות הראשונה שנקרתה בדרכה וקוראת לעבר המוכרת והקונים שיש כאן פיגוע. גם להם לקח כמה שניות להתעשת ולהבין את המתרחש. המוכרת נועלת את הדלת ורצה עם כולם למחסן להסתתר. 

רק בחלוף דקות ארוכות שנדמו כנצח הגיעו כוחות הבטחון וההצלה והם הרשו לעצמם לצאת החוצה מהחנות ולנסות להבין מה קורה כאן. אחד הניסים שהיו לבתי הוא שמשום מה היא החליטה להחנות את רכבה בשונה מהרגיל בפינה אחרת מהמקום שבו היא חונה בדרך כלל, דבר שגרם לה להקדים בכמה שניות את המעבר באותה נקודה שבה אירע אירוע הדריסה.

כל משך הדקות הארוכות הללו שהייתי על הקו עם בתי הרגעתי אותה מרחוק ואמרתי לה כי הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל ובודאי ששליחה של הרבי יש לה שמירה יתירה מהמשלח הפוקח את עיניו על חייליו בחזית.

בינתיים חתני הרב לוי גרליצקי סיים את השיעור שמסר וכך גם הוא נתוודע לאירוע המזויע והוא הגיע למקום ויחד הם חזרו לביתם להרגע ולהתאושש.

כעבור כמה שעות אחזה אותי תדהמה והבנתי עד כמה היתה כאן ההשגחה העליונה.

ידיד שלח אלי סרטון שהתפרסם ברשתות החברתיות ובו רואים את המתרחש בזמן האמת מתוך מצלמה שתיעדה את הכל מהמסעדה הסמוכה.

תוך כדי צפיה בו אני רואה את המחבל ימ"ש יוצא מהרכב מהחלון לאחר שהדלת נתקעה וחרבו שלופה בידו ומתחיל לדקור אנשים בסביבתו. הוא דוקר אדם אחד שנופל על הרצפה ומשם הוא ממשיך לקרבן הבא. הוא רודף אחרי כמה אנשים והנה אני רואה לא פחות ולא יותר את בתי נמלטת ממנו וכשהוא מתקרב אליה במרחק של כשלשה מטרים הוא מחליט משום מה לסטות שמאלה ולרדוף אחרי אדם אחר אותו הוא הצליח לדקור בפנים. 

לא יכול לחשוב מה היה קורה אם ח"ו הוא היה ממשיך במרדף שלו ישר. 

בחסדי שמים הנתיב של המחבל שהחליט לפנות שמאלה הוביל אותו היישר לכיוון הגיבור שחיסל אותו.

כל כך הרבה פרטים מפעימים אירעו כאן שנשזרו יחדיו לנס גדול ולראות בישועת השם.

בשבת קודש האחרונה באה בתי שתחי' לברך הגומל בבית הכנסת השכונתי שם מתפלל גם נשיא המדינה מר יצחק הרצוג ויחד עם כל קהל המתפללים הם אנו אמן על הברכה בהתרגשות לאחר ששמעו את פרטי האירוע. מאוחר יותר לאחר התפילה התיישבו כולם לקידוש הודיה על הנס.

וכאן היתה לכולם הפתעה נוספת. בתחילת התפילה נכנס אדם תושב השכונה לבית הכנסת כשהוא חבוש בחלק מפניו וביקש להשתתף בתפילה ולברך הגומל. מתברר לכולם שהוא הוא האיש שנפגע האחרון בפיגוע המדובר, שניות ספורות לפני ניטרול המחבל. המחבל דקר אותו בפנים ובנסי ניסים הפציעה לא היתה קריטית ומשמעותית.

גם העובדה שהמחבל שהיה גברתן ורחב ממדים לא הצליח לדקור את האנשים במקומות מסכני חיים היא עובדה פלאית המצטרפת לשרשרת הניסים.

למעשה הניצול שהינו גם כן תושב שכונת צהלה, כבר יצר קשר עם חתני הרב גרליצקי יום קודם והוא זה שכיוון אותו לבית הכנסת. לבני משפחתו יש הכירות מוקדמת עם חתני ובתי מפעילותם בשכונה וחתני שיתף אותם בכך שגם רעייתו היתה נוכחת באותו אירוע ויצאה ללא פגע.

תוך כדי התוועדות ההודיה מתברר למשתתפים על גודל הנס שבאירוע שכן אותו אדם שניטרל את המחבל וירה בו מטווח אפס, מחזיק ברשיון אקדחו כבר ארבעים שנה ללא שימוש. היו תקופות שמיודענו המציל לא נשא כלל נשק ורק לאחרונה כאשר המצב הבטחוני בארץ התדרדר הוא חזר לשאת את הנשק עליו.

המנטרל סיפר מאוחר יותר לניצול מהדקירה כי כאשר שלף את הנשק הוא התפלל ליושב במרומים שלא יהיה לאקדח מעצור או תקלה אחרת ומן השמים שמעו את תפילתו שנענתה והאקדח עשה את שלו במילואו.

הרבי אמר בעת מבצע אות בספר התורה לילדי ישראל כי האחדות שלהם בס"ת תחזק את בטחון עם ישראל. ליבי אומר לי כי השטורעם הנרחב שאחז במשפחתנו בימים האחרונים לגייס מאות ילדים חדשים שירכשו עבורם אות בספר התורה, הוא זה שעמד לימין בתי ואחרים שניצלו בנס.

ומי יתן שסיום ספר התורה השמיני - מספר העל טבעי - יביאו ישועות לעם ישראל באופן על טבעי ונזכה לישועה הגדולה של סיום הגלות והתגלות מלכנו משיחנו נאו.

להערות והארות אשמח ואשיב לדורשיי במייל:  [email protected]

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
וואו סיפור מרגש!
כ"ו תמוז ה׳תשפ״ג
תודה לה' על הניסים ועל הנפלאות
ויהי רצון שכל אחינו בני ישראל יהיו שמורים ומוגנים תמיד בכל מקום שהם
2.
כמה ניסים מתרחשים סביבנו ואנחנו אפילו לא...
כ"ו תמוז ה׳תשפ״ג
רק להודות לקדוש ברוך הוא ולהתפלל
3.
יישר כוח
כ"ז תמוז ה׳תשפ״ג
תמיד המדור מחכים ומאלף, והפעם מרגש במיוחד!
תודה רבה!
4.
הגומל?
כ"ח תמוז ה׳תשפ״ג
האם נשים מברכות הגומל?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.