מערכת COL | יום כ"ב תמוז ה׳תשפ״ג 11.07.2023

האיש שהציע לרבי לכהן כרבה של דנייפר / הרב שמואל קמינצקי

"ביום הכיפורים היו ראשי הקהל גובים כספים מיהודים שהגיעו ליזכור, אבל כשהבין שמדובר במעשה בעייתי שהשתרש בגלל הניתוק מהיהדות, הוא הפסיק זאת מיד למרות שהיה מדובר בהפסד כספי אמיתי עבורו" | רבה של דנייפרו ושליח הרבי, הרב שמואל קמינצקי, נפרד מראש הקהל של הקהילה שבתחילת השבוע הלך לעולמו
האיש שהציע לרבי לכהן כרבה של דנייפר / הרב שמואל קמינצקי
הרב קמינצקי לצד ר' אלכסנדר פרידקיס ז"ל

הרב שמואל קמינצקי, שליח הרבי ורבה של דנייפרוטפטרובסק

ר' אלכסנדר פרידקיס ע"ה, שנפטר בתחילת השבוע,  היה "מחזיק גחלת היהדות" באוקראינה.

ככל הידוע הוא היה היהודי היחיד בכל רחבי המדינה שהקפיד גם בשנות הכ"ף, הלמ"ד והמ"ם ללכת בכל שבת לבית הכנסת המקומי, תחת השלטון הקומוניסטי וזאת למרות איומי הק.ג.ב. כי בשל כך יפוטר מעבודתו. 

בכל שנה, נסע אלכסנדר יחד עם קודמו בתפקיד, ר' הירש קרול, למוסקבה - כדי להביא במסירות נפש 50 טון מצות וצרכי החג לרבבות יהודי העיר ששמרו על הגחלת.

הוא היה יהודי מיוחד. עם נפילת הקומוניזם היו בין ראשי הקהל באוקראינה כאלו שכיהנו 'מטעם' הק.ג.ב. ולכן דת ישראל לא עניינה אותם. בין הבודדים שבאמת עשו זאת עבור היהדות מתוך יראת שמיים היה אלכסנדר.

כך למשל, ביום הכיפורים היו ראשי הקהל גובים כספים מיהודים שהגיעו לתפילת 'יזכור'... אבל כשהבין שמדובר במעשה בעייתי שהשתרש בגלל הניתוק מהיהדות, הוא הפסיק זאת מיד למרות שהיה מדובר בהפסד כספי אמיתי עבורו.

הוא היה מודל ודוגמא חיה ליהודי שהתמסר במשך כל ימי שנות חייו להשפיע יהדות לכל אחד ואחת מתוך התמסרות ומתוך אמונה אמיתית. היה איש של מסירות נפש שמסר את נפשו על הגחלת היהודית גם בזמנים הקשים ואיש חסד של אמת שעזר לכל יהודי ויהודיה בכל מאודו.

בשנה החולפת חלה ראש הקהל הנערץ במחלה קשה ולמרות שהיה זקוק לטיפול רפואי מקצועי שחייב אותו לצאת מאוקראינה הוא סירב לעזוב מתוך מסירות נפש, תוך שהוא עוזר ל'פדרציית הקהילות היהודיות' בחילוצים ההירואיים של אלפי יהודי העיר אל מחוץ לאוקראינה. 

מעניין לציין כי עם נפילת הקומוניזם פנו מר קרול ומר פרידקיס לרבי נשיא דורנו והציעו שהרבי יחזור לדנייפר כדי למלא את מקום אביו ברבנות העיר.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
ברוך דיין האמת!
י"ח אב ה׳תשפ״ג
ברוך דיין האמת!
היה יהודי של מסירת נפש אמיתית
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.