ח. גולדמיץ | יום י"ז תמוז ה׳תשפ״ג 06.07.2023

הצצה סוחפת: כך נערות חב"דיות מדריכות במועדונים עם בני הנוער

מאות מדריכות, 350 סניפים, כ-6800 ילדים, 35 שנות פעילות | יצאנו לסקור את המפעל העצום שנקרא "מועדון המעשים הטובים", שבמסגרתו מתכנסים בכל שבוע אלפי ילדים עם מדריכות חב"דיות, בשיתוף פעולה עם השלוחים | מוזמנים להציץ
הצצה סוחפת: כך נערות חב
מפעילות המועדונים

 ח. גולדמיץ

"שליחות אמיתית! זריעה שמביאה לקציר מבורך", כך הגדירו כמה מדריכות את ההדרכה במועדוני המעשים הטובים, עם סיום שנת הפעילות תשפ"ג. "במועדונים, זה לא נוצץ כל כך ופחות בקטע החברתי - אבל המימוש העצמי פה הוא עצום, מעל ומעבר לכל שליחות אחרת", מודה בפנינו סיגל מעטוף שממשיכה לשנת הדרכה נוספת.

"החידושים, היצירות, ההתלהבות של הילדים בכל שבוע מחדש מצדיקים את המאמץ שלנו", מוסיפה אסתי לוין. "כשהילדים מתלהבים אני נדבקת מהם וזה נותן לי כוח להתמיד להתכונן ולהגיע גם בימי מבחנים ועומס לימודי.

"מועדוני המעשים הטובים", מספרת לנו הגב' פרדי ברוד, "מקבילים ל'שיעורי לימוד הדת – המיטוואך שעה' - שעודד הרבי להקים בארה"ב עוד לפני קבלת הנשיאות, וגם הרבה לאחר מכן. באופן כללי, ידוע כי יחסו של הרבי לשיעורים אלו היה מן המעודדים ביותר, והוא הכביר בשבחן של פעילויות מעין אלה. הרבי התבטא מספר פעמים על הפעולה המתבצעת בשמי רום כשילד יהודי אומר ברכה, כשהוא עושה החלטות חשובות, בלי לדעת אפילו שמקורן בילדותו, בהשפעה שקיבל.

"זה כבר מספיק כדי שכל נערה תרוץ להדריך במועדון... אבל יש גם את ה"בונוסים"", מפרטת גברת ברוד, "כמו סמינריונים עוצמתיים המטעינים בכוחות חדשים את המדריכות מרחבי הארץ, או מפגשים וצ'ופרים מפנקים שמפיקות הרכזות בבתי הספר העל-יסודיים, ועוד - מלבד כל אלה, ההדרכה גם תורמת המון למדריכות באופן אישי, ומפתחת אצלן יכולות רבות וחשובות, כאשר יצירתיות, ביטחון עצמי, יכולת התמודדות במצבי לחץ והשלטת משמעת הן רק מעט מתוכן. ועוד לא דיברנו על ההשפעה העצומה על הילדים, כמו למשל העצמת הילדים, החדרת ערכים חשובים אשר רוב הילדים נחשפים אליהם לראשונה, ועוד דברים רבים נוספים".

"בכלל", היא קובעת, "מוכח שההדרכה במועדון מהווה הכנה מוצלחת ליציאה לשליחות. המדריכות מפתחות מיומנויות שונות, כגון עבודת צוות, יכולת התנהלות עם ילדים מרקע שונה והתמודדות גם עם מצבי לחץ. כמו כן, הן גם מגיעות לשליחות עם מלאי עצום של ידע ורעיונות ליצירות ולמשחקים שהן צברו במשך הזמן בו הדריכו במועדון, מה שיכול לעזור להן מאוד כאשר תצאנה בעזרת ה' לשליחות בעתיד הקרוב".

גם חיה פלס, מדריכה בסניף אשקלון אפרידר בשנה האחרונה, מחזקת את דבריה של הגברת ברוד: "ההדרכה נתנה לי השנה, קודם כל, סיפוק רב", היא משתפת. "נהניתי לראות את הילדים מתפתחים ומפנימים את הערכים, ואת השיח המחכים ביניהם. היא פיתחה אצלי סבלנות וכושר אלתור. למדתי להתמודד עם מצבים שונים בדרכים יצירתיות, ולא להיבהל משינויים והפתעות. ההדרכה גם הוסיפה לי המון ביטחון עצמי", מוסיפה חיה.

אז שמענו קצת על היתרונות מההדרכה, אבל, הֵי - מה בכלל דורשת ההדרכה במועדון?

"אני מיכל, רכזת מדריכות ארצית במועדון המעשים הטובים", מציגה מיכל מוריוסף את עצמה. "במושב בו הוריי שלוחים, יש, ברוך ה', מועדון פעיל ותוסס כבר למעלה מעשר שנים, וזכיתי לעבור במועדון את כל השלבים - החל מחניכה, סייעת, מדריכה, וכעת מרכזת ארצית.

בגדול, התפקיד שלי הוא פשוט להיות שם רק בשביל המדריכות - אחריות על הרכזות המפנקות בבתי הספר העל-יסודיים, המבצעים, הצ'ופרים במהלך השנה, ימי היערכות בקיץ, סמינריון בחנוכה, רישום מדריכות, שעות השתלמות, תיאום בין מדריכות לשלוחים, ו.. גם פסיכולוגית כשצריך", היא מחייכת.

"בכל שבוע הפעילות כוללת שירים עם תנועות מיוחדות, הצגת נושא, משחקים והפעלות, סיפור מרתק, יצירה מושקעת, ואמירת הפסוקים", מתארת מיכל. "החומרים והתכנים של הפעילות מגיעים לבתי חב"ד בארגז גדול, המכיל את כל חומרי היצירה הדרושים לפעילויות שתתקיימנה במהלך החודש, וחוברת המרכזת את הפעילויות ואת אופן המסירה שלהן. נדרש מהמדריכות הכנה והתארגנות. הכל מוגש בכפית קטנה לפה"...

"כשאני אומרת להתכונן, הדבר כולל גם התאמה לאוכלוסיה. יש סניפים שבהם החניכים אולי לא ראו אפילו שולחן שבת, או את פנים בית כנסת, ויש סניפים שבהם הילדים שומרי מצוות, אך גם הם זקוקים למנה נוספת של אהבת התורה והמצוות. לכן חשוב שכל מדריכה תתאים, בהתייעצות עם השלוחים, את הפעילות שבחוברת עבור הסניף הספציפי שלה".

לסיום, הגברת ברוד, שתפי אותנו בבקשה בסיפור מיוחד מתוך הרבים שמגיעים אליכם:

"יש כל כך הרבה סיפורים מיוחדים! כל כך הרבה רגעי סיפוק ועוצמה!", נאנחת גברת ברוד בחיוך. "למשל, לפני כמה שנים טסה אחת החניכות עם משפחתה לתאילנד לפסח. בערב החג התברר לה שהתכנית של הוריה עבור ליל החג היא בילוי במסעדת יוקרה כלשהי, והיא לא הסכימה לכך - 'בפסח צריך לעשות ליל סדר ולאכול מצה, כמו שהמדריכה אמרה במועדון!' היא התעקשה, רקעה ברגליה ולא התפשרה. בסופו של דבר, התקשרו ההורים למדריכה שבארץ, וזו השיגה להם את מספר הטלפון של בית חב"ד בתאילנד הקרוב לאזור שהותם, וכל המשפחה הלכה לחגוג שם את ליל הסדר. זו דוגמא להשפעה של המועדון!"

"לפעמים אולי נראה למדריכה שאף ילד לא הקשיב ברצינות, שהגיעו פחות ילדים מהצפי, שהדברים לא מספיק חודרים - אין לדעת את מלוא עוצמת השפעתה על הילדים. מי יודע באיזו התמודדות בחייהם יצוצו לפתע אותם דברים ששמעו במועדון ויחוללו מהפך…"

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.