COL | יום ט' תמוז ה׳תשפ״ג 28.06.2023

לחשב מסלול מחדש | בעקבות התאונה הטרגית בביתר

עם תום ימי ה'שבעה' על הטרגדיה בפטירת הילדה חיילת בצבאות ה', שושי בלוי ע"ה, שנחתה על הקהילה כולה כרעם ביום בהיר, קורא נציג קהילת חב"ד ביתר וחבר מועצת העיר ר' משה כהנא 'לחשב מסלול מחדש' | "התאונה הטרגית הזאת הציפה תמונת מצב עגומה מאוד בעיר ביתר: העיר על תשתיותיה כבר לא מכילה את מספר תושביה", הוא כותב | אין לו פתרונות קסם, אבל הצעה קונקרטית יש
לחשב מסלול מחדש | בעקבות התאונה הטרגית בביתר
בתמונה: 'כיכר מרן' בביתר ומעבר החצייה, שם ארעה התאונה

משה כהנא

יום חמישי אחר הצהריים. שושי בת ה-10, תלמידת בית הספר בית חיה, ירדה מהאוטובוס בתחנה, בדרכה הביתה כשילקוט על שכמה. צעידה רגלית של מטרים בודדים ל'כיכר מרן' שנבנתה לפני חודשים ספורים, שני מעברי חצייה והיא קרובה הביתה.

ההודעות נחתו על כולנו כרעם ביום צהרים בהיר.

קבלן ערבי מוכר, כשעל רכבו פועלים נוספים, דהר בפראות בכיכר ופגע בילדה שחצתה את מעבר החצייה.

"ילדה עם חולצה ורודה של 'בית חיה' נפגעה בתאונה", החלו לעוף הודעות.

לב של כל הורה מחסיר לא פעימה אחת, אלא כמה פעימות. זה יכול להיות ל"ע הילדה של כל אחד\ת. או ילדה של מישהו שאתה מכיר. נורא ואיום.

כמה כואב. עם היוודע פרטי הילדה ולאחר שהוריה הוזעקו להגיע לצידה בבית הרפואה, קהילת חב"ד כולה התפללה לשלומה והחלמתה. הילדה של כולם, ככה ממש הרגישו, בלי קלישאות מיותרות.

לאחר מטוטלת של תקוות ותפילות, אמירת תהילים בבתי הספר והת"תים, בשבת מברכים ובכל הזדמנות, ביום שלישי נחתה מכה כואבת נוספת: הילדה שושנה (שושי) ז"ל.

קשרים קשרים של הכרויות וחברויות. הבת למדה איתה בכיתה, התלמידה מהכיתה המקבילה, החברה בשולחן ליד, המורה שלימדה, החברה של אחותה, האמא שמכירה והשכנה, החבר של האח הגדול, המכרים של האבא, קרובי המשפחה וחברי הקהילה בכלל. כולם\ן פרצו בבכי ודמעות, הלם. ריבונו של עולם, עד מתי???

מה אפשר לענות לילדה בת ארבע שרואה שכולן בוכות, והיא שואלת: "אמא, למה כולם עצובים??"

או שאלה קורעת לב אחרת: "אבל אמרנו בבית הספר כל כך הרבה תהילים שהיא תבריא.....?"

מה אפשר לומר לילדות קטנות בכל הכיתות שלא מבינות איך פתאום קורה אובדן כזה. רק לפני שבוע היא שיחקה בהפסקה, צחקה ונסעה לבית הספר באוטובוס עם כולם??

תמונה אחת ששברה את הלב לרסיסים: שושי בת ה-10 מאושרת ומחייכת בחתונת אחותה הגדולה, שנישאה שבועות ספורים קודם לכן.

בכל המר הזה, אפשר לקחת קורטוב של נחמה: הקהילה חשה באובדן אישי, זה יכל ל"ע לקרות לכל אחד. שושי ז"ל, הילדה בתוך הלב של הקהילה כולה.

להורים היקרים ובני המשפחה: חזקו ואמצו, ולנו רק נותר לצטט כמו שהרבי אמר ועודד: "בהמשך הבניין תנוחמו".

 

*

הרבי הטמיע בנו את המוטו "והחי יתן אל ליבו": מה אנו צריכים לעשות בעת הזאת??

בעניינים רוחניים, יש את מנהיגי הקהילה הרבנים שיעוררו את הציבור בוודאי, להתחזקות באהבת ישראל וחיזוק בענייני תורה ומצוות. ידע איניש בנפשיא.

ומה בגשמיות? מה ניתן לעשות ולפחות למנוע את המקרה הבא, היל"ת?

התאונה הטרגית הזאת הציפה תמונת מצב עגומה מאוד בעיר ביתר: העיר על תשתיותיה כבר לא מכילה את מספר תושביה.

העיר שהוקמה לפני יותר מ-30 שנה, החלה כתחליף זול ופסטורלי לאלו שלא יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה בירושלים.

גם לפני כעשרים שנה כשהחלה בנייתה של גבעה ב', אף אחד לא חלם שהעיר תתפתח לממדים של היום.

אוטובוסים היו יוצאים פעם בשעה וחצי-שעתיים לירושלים במקרה הטוב, כשהם משוריינים ובקושי 'סחבו' בעליות של כביש עוקף חוסאן.

הכבישים הפנימיים מלכתחילה נבנו צרים יחסית, בוודאי לא מתאימים לעומסים הקיימים. לעומת אז, כיום זמינות התחבורה בקווים הפנימיים ביתר ואל מחוצה לה נחשבת לאחת הגבוהות ביותר בארץ, אבל על כך משלמים גם מחיר: העומס בכבישים כבד מאוד, במיוחד בשעות הבוקר ואחה"צ, כשאלפי ילדים נוסעים וחוזרים.

המגמה נמשכת: העיר הופכת להיות צפופה יותר ויותר, בשל הרחבות ותוספות בנייה ובקרוב גם יתווספו לעיר עוד כאלף וחמש מאות דירות חדשות, בשיפולי הגבעות הקיימות.

כבישים בעיר ביתר יותר סואנים מכמה רחובות בערים גדולות כמו בני ברק וירושלים...

לצד תלמודי תורה ובתי ספר חב"ד, שמשתפים פעולה עם יוזמות להטמעת בטיחות בדרכים, שאר המוסדות בעיר של הציבור החרדי הכללי מסרבים נחרצות לשתף פעולה בעניין ולא ברור מדוע, גם כשמציעים להם שוטר חרדי בלבוש אזרחי.

ברכבים רבים יש כיום מצלמה אוטומטית, והנהגים מציפים את קבוצות הווטסאפ מעת לעת בסרטונים מסמרי שיער כיצד פעוטות פורצים לכביש, 'כמעט ונפגע' הפך להיות מעשה של יום ביומו.

גורם נוסף ומטריד: מנופי ענק שעושים יציקות להרחבות בנייה, פורשם זרועות לרוחב הכביש, תוך כדי שפועלים פלסטינים עם אפוד זוהר הופכים בין רגע ל'מכווני תנועה מוסמכים'.

עבודות בנייה בביתר. צילום אילוסטרציה


 

ועל כל ערימת המפגעים, יש גם את ה'חאפרים' שמסיעים פלסטינים מהכא להתם, עד שחלק מהם הפכו לאימת הציבור. נוסעים במהירות, עוקפים בפראות, להספיק עוד קבוצת פועלים. לפועלים הפלסטינים אסור להיכנס לעיר ברכבם, וכאן התופעה פורחת במלוא עוזה. אני מדגיש: זה לא כולל ח"ו את כולם, בכל מקום יש צדיקים יותר וצדיקים פחות. בכל אופן התופעה קיימת, את זה מכיר כל נהג ביתרי.

מכלול הבעיות והמרוכבות דורשים ומחייבים עריכת 'חישוב מסלול מחדש'.

הגענו לקו פרשת המים. הגיע הזמן לעשות סדר, צו השעה!

נבחרי הציבור לא נקיים מביקורת, להיפך: עליהם מוטלת חובה ואחריות גדולה יותר.

למרות זאת, האחריות לא מוסרת מכתפי כלל תושבי העיר. ראית ילד שמנסה לחצות בין שני רכבים? (וזה קורא כל יום, כל היום...) תעזור לו! תקדיש כמה דקות הסברה וריענון בנושא בטיחות לילדיך. זה חשוב. תפעל מול המוסד שילדיך לומדים בו, שיקדיש זמן מיוחד להוראת בטיחות בדרכים. לכל אחד יש אחריות!

לפני תקופה, כחבר בוועדת תחבורה ובסיוע כמה מאנ"ש תושבי העיר שהתריעו על נקודות בעיתיות ומסוכנות להולכי רגל, יחד עם חברים נוספים ויו"ר הוועדה, ערכנו מיפוי של כמה וכמה ליקויים אותם הצגנו בפני הגורמים הרלוונטיים. כיו"ר ועדת חינוך, עם החברים העלינו על סדר היום נקודות חיכוך של תלמידים בדרכם לבית הספר, ויש לא מעט כאלה.

ראש העיר, וזאת יש לציין לשבחו, בשיתוף צוותו ומנכ"ל העירייה השיגו במאמצים רבים תב"רים של משרדי ממשלה והוחל בשורת תיקונים ושיפורים בנקודות חיכוך של הולכי רגל ותחבורה, את העבודות ניתן לראות בכמה רחובות בעירנו, שזוכים לשדרוג הבטיחות ולפתרונות מסויימים לבעיות החניה.

אך לצערנו הרב עדיין המלאכה מרובה עד מאוד, העיר ותשתיותיה לא מכילה את מספר תושביה ויש עדיין ליקויים רבים המסכנים את הולכי הרגל.

אין כאן פתרונות קסם, אבל כן יש כאן עבודה קשה: בנוסף לפניה רשמית לגורמים המוסמכים, אני קורא גם כאן: שבו יחד, נציגות המשטרה, הרלב"ד, עירייה, משרד התחבורה, עזבו הכל והתכנסו יחד 'עד שייצא עשן לבן' והתמקדו בבעיה מספר אחת, שכבר גבתה קורבנות דמים: בטיחות וביטחון הולכי הרגל בדרכים.

כי בנפשנו הדבר!

 

 

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
19 תגובות
1.
דינא דמלכתא דינא
ט' תמוז ה׳תשפ״ג
דינא דמלכתא דינא
הגיעה הזמן לאכיפה .זה נעלם לגמרי מהנוף הביתרי וד"ל
מצלמות
ט' תמוז ה׳תשפ״ג
מצלמות מהירות ועוד ושולחים דו״ח וקנסות
2.
הבעיה מכמה כיוונים (חלק 1)
ט' תמוז ה׳תשפ״ג

מצד אחד -
נהגים שעוקפים חופשי במעברי חציה, נוסעים במהירות מטורפת, מתפרצים למעגלי תנועה.
מצד נוסף -
אוטובוסים שצריכים לתמרן ברחובות צרים שלא בנויים למעבר תחב"צ בשום צורה, וכל מעבר של אוטובוס בכביש כזה מסכן חיים.
ומצד שלישי ומאוד מאוד חשוב -
חוסר מודעות. של מבוגרים ואנשי חינוך.
נכון, קודם חינוך למבוגרים שלא עושים חשבו...
י"ג תמוז ה׳תשפ״ג
3.
הבעיה היא מכמה כיוונים (חלק 2)
ט' תמוז ה׳תשפ״ג
ממש חסר בביתר חינוך של הורים לילדיהם בנושא זה"ב.
בשטח.
כשנמצאים יחד ברחוב.
איך יורדים לכביש (עוצרים, מביטים בזהירות)
איך חוצים (בקו ישר בלבד, למשל)
איפה אסור לחצות (בין שתי מכוניות חונות למשל, או - מאחורי אוטובוס)
מה קורה כשעף לך הכדור לכביש (אף פעם לא רצים להרים אותו)
מה קורה אם האוטובוס עוד שניה בורח לך (לא רצים מולו על הכביש כדי לחסום אותו, ה”י. כ”כ הרבה ילדים ומבוגרים עושים את זה)
בקיצור...
יש הרבה אנשים וילדים פה בעיר עם מודעות נמוכה לנושא. אחריות הורית בסיסית.

וזה עדיין לא קשור בשום צורה למקרה בו חיות אדם יצאו למסע אכזרי שגבה חיים יקרים כל כך, של ילדה טהורה שעברה בזהירות במעבר חציה.
4.
תושב ביתר
ט' תמוז ה׳תשפ״ג
להביא פקחי תנועה ושוטרי תנועה לביתר עילית,
עד היום אין בכלל אכיפה על עבירות תנועה ועל עבירות חניה.
5.
נס שזה לא קורה כמה פעמים ביום
ט' תמוז ה׳תשפ״ג
בדרך הטבע, תאונות כאלה יכולות להתרחש כמה פעמים ביום. עיר מלאה בילדים כ"י ובמקום נהיגה זהירה במיוחד העיר מלאה בעיקר בנהגים לא אחראים. אין בכלל משטרה. וכל אחד נוהג איך שהוא רוצה. במיוחד ברחוב חב"ד ובמיוחד בשעות של תחילת/סיום הלימודים.
סכנת נפשות כל רגע! אין לדעת איזה נהג יעקוף , מי יחנה בצורה מסוכנת או איזה אוטובוס עמוס ילדים ינסה להתפרץ לנתיב
6.
תרבות הנהיגה האיומה
ט' תמוז ה׳תשפ״ג
הבעיה הגדולה בביתר היא תרבות הנהיגה. מרגיש לפעמים כמו בעזה או בשכם. נוסעים במהירות מופרזת, עוקפים במעברי חציה, בריונות כלפי נהגים אחרים!! חילול ה' ענק.
שמעתי על נהגים מצור הדסה שנמנעים מלהכנס לעיר רק בגלל הנהיגה הפרועה.
ולא מדובר בנוער שוליים. מאחורי ההגה יכול לשבת אברך בן 50 או אמא בת 35! העיקר שהילד לא יאחר לחיידר .. לא משנה אם בדרך תדרס אמא עם 3 ילדים.
7.
שושי
ט' תמוז ה׳תשפ״ג
ילדה טהורה עלתה בסערה השמיימה
8.
כילד שגדל בביתר
ט' תמוז ה׳תשפ״ג
לא נוהג להגיב בדרך כלל.
אבל כילד שגדל בביתר, זו לא בעייה בתשתיות. אולי הבעייה הקטנה.
מאז ומתמיד ציבור הנהגים החרדי והערבי (באוטובוסים ושל הפועלים) נוהגים בפראות איומה וצפצוף על כל חוקי התנועה. אמת הדבר שכל יום שלא קוראים כמה אסונות כאלה זהו נס גמור מהקב"ה. ואם ה' לא ישמור עיר היל"ת...
האכיפה לא קיימת כלל ונחוצה מאוד.
מאידך, זכור לי שבהיותי ילד בת"ת הגיע שוטר ודיבר על זהירות בדרכים. ולפחות על הילדים זה פעל המון במודעות ובמעשה.
אין ספק שבזה יש להתחיל - בקמפיין אינטנסיבי של זהירות בדרכים. ןהעירייה בביתר יודעת היטב לסחוף את התושבים כשהם רוצים...
9.
אין מעברי חציה בביתר!!
ט' תמוז ה׳תשפ״ג
לפני שמדברים על הטמעת נושא בטיחות בדרכים צריך שבעיר יהיו תנאים:
1. אין מעברי חציה בעיר.
2. אין מקומות חניה ראויים לשמם בעיר - כל חניה הופכת להקצאה לבית כנסת וד"ל
3 אין אכיפה.
4. כבישים קטנים ותחבורה בלי פורפורציה..
סעיף 2
י' תמוז ה׳תשפ״ג
יש לא מעט פרויקטים שאושרו לבניה ונבנו ללא חניה כלל פרט לחניה בצד הכביש עקב בקשה של קברניטי העיר ממשרד השיכון לתת יותר אחוזי בניה ולמעט בחניות בין הבנינים אך בעלי הדירות הוסיפו עוד דירות רבות בכל בניין והקברניטים מעלימים עין משורש הבעיה וד"ל
10.
חניה פרוע
י' תמוז ה׳תשפ״ג
כנהג שעובר פעמים רבות בקדושת לוי מכיוון מהריץ ומעלה נאלץ לא פעם לעצור עקב עוברי דרך תמימים (לעיתים זה גם ילדים שאינם יודעים להבדיל בן טוב לרע) שנאלצים לרדת לכביש עם עגלות תאומים עקב חניה פרוע של דירי הרחוב שהפכו את המדרכה לחניה ואת החניה לבית .....אל תגידו אח"כ ידינו לא שפכו הדם וכו'
11.
י' תמוז ה׳תשפ״ג
רוב הנאמר לא שייך לכאן זה היה כנראה פיגוע ואולי אולי אולי רשלנות של הנהג או להאא''ה של......
אגב דיברתם על ב''ב הנהגים בבב''ב רבים מאוד כאלה
12.
גבעה ג' גבעה חדשה וכבישים צרים. מטורף.
י' תמוז ה׳תשפ״ג
בביתר אין דין ואין דיין. טירור הבניה בביתר. בונים יחידות דיור בצורה מזעזעת. לחלקם הלוא מבוטל אין בכלל היתרי בניה. הם מסכנים את הציבור. אין חניות. נהגים מחנים את רכביהם על המדרכות. הולכי הרגל צריכים לרדת לכבישים שחלקם
צרים מאוד. ראו את גבעה ג'. כבישים צרים. רכבים חונים על המדרכות. בונים עשרות רבות של יחידות דיור חלקם כאמור
ללא היתרי בניה. מריבות בין שכנים ולא בגלל צרות עין אלא בגלל בטיחות. ועוד ממשיכים לבנות למעלה מ 700 דירות בגבעה ג'. לא כולל היחידות דיור
13.
בית חולים מתחת לגשר
י"א תמוז ה׳תשפ״ג
ב"ה
הבעיה היא - אלפי הפועלים הפלסטינים שנכנסים כל יום לעיר
הפיתרון הוא - להעסיק רק יהודים
פשוט, לא?
14.
על מה תודה לראש העיר
י"ג תמוז ה׳תשפ״ג
אז למה גבעה c החדשה נבנתה עם כביש צר ששטח לא היה חסר?

למה אין חניות כי זה הפך לבתי כנסת?

למה יש הנחה בלתי חוקית שסוגרת מוסיפה אנשים ופוגעים בתשתיות ובחניות?

למה יש התנכלות למשמרות הזהב ואכיפה?

לאיפה הולכים המיליונים שהרלב"ד מעביר?

איך יתכן שהכיכרות לא בנויות לאפשר סיבוב נורמלי ובמיוחד בכיכר שהייתה תאונה הכיכר בכלל לא במרכז הכביש?


1. להפוך את העיר לחד סטרית
2. לבנות תחנה מרכזית ולהוציא את הבינערוני מתוך העיר (גם יחסכו הרבה מבחינת אוטובוסים ריקים)
3. לפנות חניות.
4. לצבוע את הסימונים בכביש ולסדר את התמרורים.
5. להחריב כיכרות לא תקניים.
ויש עוד הרבה אפשרויות
ולהוסיף חינוך ואכיפה אבל שהתשתית רקובה אין אפשרות לחנך ולאכוף.
15.
לא סתם
י"ג תמוז ה׳תשפ״ג
לא סתם קוראים לביתר "עיר הילדים"
חייבים לתת לה סוף!!
16.
כואב הלב..
י"ג תמוז ה׳תשפ״ג
כבר כמה ימים שאני לא מסוגל להרגע מהילדה שנקטפה. פשוט נוראי
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.