מנדי ברגר | יום ב' תמוז ה׳תשפ״ג 21.06.2023

הקהילה החב"דית ברעמסון ויליג' רכשה מרכז קהילתי וחגגה

הקהילה החב"דית החדשה של רעמסון ויליג' התכנסה להתוועדות חגיגית לרגל רכישת הבנין רחב הידיים, שישמש כמרכז הקהילתי ויכלול בית כנסת, בית מדרש, מקוה, גני ילדים, ספריה עשירה, ועוד • המוכר, איל הון ממונסי חשף מדוע החליט למכור את הנכס דווקא לידיים חב"דיות • הנגיד הרב פישר שהרים תרומה מכרעת הסביר כי הוא ממלא אחר הוראות הרבי, להרחיב ולבסס את כאן ציוה הוי' את הברכה 
הקהילה החב
צילום: דוב בער הכטמן

מאות חסידים ואנשי מעשה, תושבי שכונת רעמסון ויליג' הסמוכה לקראון הייטס, התכנסו ביום ראשון השבוע, בהיכל בית הכנסת 'בית אברהם יצחק' השוכן בתוך המבנה רחב הידיים שנרכש לא מכבר, בעלות של כמה מיליוני דולרים.

האירוע החגיגי ציין את המהלך ההיסטורי של השיבה מחדש לאיזור, שהיה מיושב בעבר באלפי יהודים, רבנים וראשי ישיבות, אדמו"רים וקהילות מכל החוגים, חנויות ומסעדות כשרות וכו', וכמובן חסידי חב"ד, גדולי החסידים, עובדים ומשכילים, מקושרים באילנא דחיי.

בריח התיכון בדברי הברכה שנשמעו היה החוט המשולש, התודה להשי"ת על העבר, השמחה וההודיה על ההווה, והתוכניות לבניה והתרחבות בעתיד. מי שנטל את שרביט ההנחיה, היה הרב יהושע העכט שיחי', בנו של הרב יעקב יהודה העכט ע"ה, שעמד בראש מוסדות רבים ומרכזיים של חב"ד ליובאוויטש העולמית, אך היה בעיקר רב בית הכנסת וקהילה מעטירה כאן בשכונה זו "בית הכנסת ע"ש הרב מאיר שמחה הכהן", עד ליומו האחרון (כ"ד מרחשוון ה'תרפ"ד – ט"ו מנחם אב ה'תש"נ). ר' שייע היטיב לתאר בציוריות רבה את ילדותו ברחובות אלו ממש, את ימי החול והשבת, את ההתוועדויות של זקני וגדולי החסידים, את ההליכה להתוועדויות של הרבי ב-770 בקראון הייטס.

עיטור הוקרה מיוחד 'נר תמיד' הוענק להרב יוסף ישראל סורקין שיחי', שנותר עומד על משמרתו גם בכל השנים האחרונות בהם לא נותרו יהודים שהתגוררו באיזור, ובכוחות עצומים של מסירות נפש דאג שיתקיימו מנייני תפילה ושיעורי תורה בבית הכנסת האחרון שנותר פתוח 'יאנג יזרעאל'. יחד עם רעייתו הגב' שרה שתחי' זכה להקים דור ישרים יבורך, אנשי חינוך, מנהלי מוסדות ושלוחי הרבי, והם ישבו מסביב לאב הדגול והתרגשו לשמוע את הכבוד וההערכה שרוחשים לו בקהילה המתחדשת. את עיטור ההוקרה הגיש לו חבר ועד הקהילה ר' צבי הירש אלטיין, שעוד בהיותו בחור ישיבה היה צועד רגלית עד למקום, וליווה את הרב סורקין בכל השנים האחרונות.

רטט עבר בקהל, בעת שהמנחה הכריז על הדפסה היסטורית של ספר התניא, מהדורת רעמסון ויליג', וחבר ועד הקהילה ר' יוסי בלכמן שיחי' כובד ללחוץ על מתג ההדפסה, לאחר מכן כובד הרב אשר וועב שיחי' ללמוד עם הקהל את פרק ל"ב בתניא, מתוך עלי הדפוס הטריים. הרב וועב מגיע למסור שיעורי תורה והלכה בקהילה בשנים האחרונות, והיטיב לחבר את נושא הערב לפרק הנלמד.

על מסכי הוידאו הפזורים באולם, ששינה את פניו ללא הכר, בהפקה יוקרתית ומושקעת של ר' מענדי קולסקי, מוקרן כעת קטע וידאו קצר של הרבי, בה הוא מעודד את התורמים של השלוחים חברי קרן הפיתוח של 'מחנה ישראל', להיות שותפים של ממש, ולעסוק ברכישת בנינים עבור הפעילות, ולהרחיב את שטחי הפעילות במימון מלא.

חבר ועד הקהילה, מי שעסק במסירה ונתינה בהשגת השטח ורכישתו, והקדיש לכך ימים ולילות, ר' דוד ניסן יאקאבס שיחי' מוזמן כעת אל הדוכן, ובקול נרגש הוא משרטט בקצרה את מסכת הניסים והנפלאות שליוו את התהליך כולו, בסייעתא דשמייא ובברכות גלויות של הרבי. אחר כך הוא מזמין אל הדוכן את מי שהיה בעל הנכס, הנגיד ר' משה הלמן שיחי' ממונסי, שמפתיע את הקהל, וחושף את הקשר הראשוני שלו עם חסידי חב"ד, עוד בשנחאי בסין, וההשגחה הפרטית המופלאה שנולדה בעקבות כך ברבות השנים. לאחר דבריו הנרגשים מעניקים לו חמשת חברי הועד את עיטור ההוקרה 'מקדש מעט', על הנכונות שלו לוותר על הצעות מפתות מקבלנים ויזמי נדל"ן, ולעשות את כל האפשרי כדי שהמבנה יעבור לידי קהילת חב"ד ליובאוויטש, ויהפוך להיות מגדלור של תורה ותפילה, התוועדויות, חסד ועזרה, קדושה וטהרה, בכל האיזור כולו. ר' משה גם מכריז כי הוא ימשיך להיות תורם בעתיד של הקהילה, ובמיוחד לאחר מה שהוא ראה ושמע הערב, והקהל קם נרגשות על רגליו ומוחא כפיים לזמן ממושך.

הגה"ח הרב מרדכי שטרן שיחי', רב אנ"ש בטאנרזוויל ניו יורק ומשפיע בקראון הייטס, מבאר במתק שפתיים את הדרך הנכונה להניח אבני יסוד לקהילה חדשה, בדרך התורה והחסידות, ובניית מקדש מעט שיפיץ אורה של תורה בכל בתי הקהילה ובכל השכונה, ואחר כך מתכבד להזמין את ידידו מנוער עוד בשכונת פאג"י בירושלים, הנגיד הנכבד הגה"ח הרב שמואל חיים דוד פישר שיחי', התומך המרכזי והחשוב, שבזכותו התאפשרה הרכישה של המבנה החדש, לשאת דברים.

הנגיד הרב פישר, שזכויות רבות לו בביסוס והרחבת שכונת קראון הייטס, במשך עשרות בשנים, חזר על נקודות משיחות קודשו של הרבי, בדבר החשיבות לבסס את הנוכחות היהודית והחב"דית כאן באיזור זה, והסביר שבעצם כאשר הגיעה אליו המשלחת של ראשי הקהילה, הוא ראה בכך את המשך השליחות שלו, בה הוא עוסק במסירה ונתינה לקיים את רצון קודשו של הרבי, ועל כן התגייס לתת את הסכום הנכבד לבניית בית הכנסת ומרכז הקהילה.

את הנאום המרכזי בסיומו של הערב המרומם, נשא השליח הרב אלתר פישל בוקיעט שיחי', מלקסינגטון, מסצ'וסטס, שגם הוא גדל כאן בשכונה זו, בה שימש אביו הגה"ח הרב חיים מאיר בוקיעט ע"ה (כ"ו מנחם אב ה'תרע"ט – כ"ז טבת ה'תשנ"ח) רב קהילה מעטירה 'בית הכנסת עונג שבת', לצד תפקידיו כיו"ר ועד רבני ליובאוויטש, ומראשי ישיבת תות"ל המרכזית ב-770. באומנות של ממש הוא חזר אל אותם התוועדויות, שיחות חולין, ואהבת רעים שהיתה בין רבני אנ"ש שנותרו על משמרתם ולא נטשו, גם בשנים הכי קשות, ועל ההערכה העצומה שרחש להם הרבי בעקבות כך, באופן גלוי לעיני אלפים רבים ב-770, בהתוועדויות ובכוס של ברכה וכיו"ב.

הוא סיים את נאומו, בסיפור מרטיט על 'מאחורי הקלעים' של הנשיקה הנדירה שהרעיף הרבי לכיוונו של הרב העכט ע"ה, בתחילתן של ה'הקפות' בליל שמחת תורה ה'תש"נ, בשעה 1 לפנות בוקר, כאשר הוא הגיע רגלית מבית הכנסת שלו, יחד עם ידידיו הרב מיכאל טייטלבוים ע"ה (ר"ח כסלו ה'תער"ב – ו' אדר שני ה'תשס"ה) מי שיסד ועמד בראש מוסדות החינוך על טהרת הקודש 'אהלי תורה', והיה בעצמו רב בבית כנסת בשכונה זו, ואביו הרב בוקיעט ע"ה, וכשדמעות בעיניו ובעיני מאות המסובים לאחר שסיפר את דבר החלום המסעיר שקדם לנשיקה זו, חידד: "את הנשיקה הזו שלח הרבי לעבר הרב העכט שהגיע כל הדרך רגלית מרעמסון ויליג', הנשיקה הזו היא נצחית, היא הקירוב האמיתי שהרבי מרעיף על כל חסיד שבונה את ביתו כאן בשכונה זו, ועל כולכם יחדיו בעת שאתם בונים בית כנסת ובית מדרש, ומרכז של תורה תפילה וצדקה, ומרחיבים את גבולות קראון הייטס, כרצונו הקדוש של הרבי".

על הכנת האירוע ותכניו עמלו כמה מתושבי השכונה החדשה, ר' משה שפוטץ, ר' ישראל זילברשטרום, ר' שמואל אבער, לצידם של חמשת חברי ועד הקהילה המסורים, ר' דוד ניסן יאקאבס, ר' מנחם מענדל יוסף בלכמן, ר' אברהם דוד יעקב באזיס, ר' צבי הירש אלטיין, ור' שלמה יוסף זעלערמאיר.

במהלך האירוע הודו חברי הועד לכל תושבי רעמסון ויליג', משפחות אנ"ש, אנשים נשים וטף, שהתגייסו להצלחת הקמפיין בשנה שעברה, וכן לכל תושבי קראון הייטס, הרבנים והמשפיעים, הנגידים והחסידים, שתרמו בנדיבות לבם, ובמיוחד לנציגים של ארגון החינוך 'ילד וילדה', שכיבדו את המעמד החגיגי, שהפכו להיות שותפים במהלך הקניה, והביאו בהצלחה את המהלך ההיסטורי לידי הגמר המיוחל.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.