מערכת COL | יום כ"ג סיון ה׳תשפ״ג 12.06.2023

המהפכה בעולם הישיבות: 120 בחורים נבחנו על כל ספר התניא

מרכז התקשורת החב"די COL חושף את המהפכה המתחוללת בשנה האחרונה בעולם הישיבות הגדולות החב"דיות, כאשר למעלה מ-120 תלמידים שוקדים בשעות שבין הסדרים על לימוד עיוני של תניא ולאחר מכן לומדים בחברותא עם מקורבים
המהפכה בעולם הישיבות: 120 בחורים נבחנו על כל ספר התניא
תמונות: באדיבות המצלמים

מים שקטים חודרים עמוק: מזה יותר משנה שמאחורי הקלעים מתחוללת בישיבות הגדולות בארץ מהפכה שקטה, כאשר למעלה ממאה ועשרים תלמידים שוקדים בשעות שבין הסדרים על לימוד עיוני של ג"ן פרקי התניא, במסגרת תכנית הלימוד של ארגון 'נרות להאיר'.

בכ"ד טבת בשנה שעברה הכריזו 'נרות להאיר' על תכנית הלימוד המהפכנית ללימוד התניא, וצירפו אליה כ-150 תלמידים שבחרו להתמסר ללימוד במשך שנה שלימה, ולהקדיש את שעות הפנאי שלהם לעיון בתניא.

התכנית נבנתה לתקופה של שנה וחצי, כאשר את חלקה הראשון מקדישים התלמידים ללימוד עיוני של התניא, בדגש על הבנת המהלך הכללי, ואת חלקו השני מקדישים התלמידים ללימוד תניא משותף עם חברותות מקרב מקורבי בתי חב"ד בערים שונות.

ארגון 'נרות להאיר', בראשו עומדים האברכים הרב שמחה בירנהאק משלוחי הרבי בראשון-לציון והרב יודי אייזנבך מקראון-הייטס, יצרו סביבה תומכת לתלמידים כאשר לכל אורך התכנית קיבלו התלמידים אחת לתקופה ערכה עשירה בתוכן ועניין.

במהלך התקופה קיבל כל אחד המשתתפים את ספרי הביאור 'המאור שבתורה', מגזין 'יבוננוהו' על פרקי התניא, חוברות עזר ללימוד, מפת התניא, נגן mp4 גדוש בשיעורים על התניא, מפתח התניא, שאלות חזרה ועוד.

מלבד הערכות המושקעות, התקיימו גם מספר ימי עיון מרתקים לאורך התכנית, במסגרתם התכנסו התלמידים מכל הישיבות ושמעו במשך שעות ארוכות ביאורים ועיונים בתניא מפי רבנים ומשפיעים.

לאורך התכנית התקיימו ארבעה מבחנים שבכל אחד מהם נבחנו התלמידים על קבוצת הפרקים שלמדו עד אז, ובסיום התכנית נערך מבחן כללי ומסכם על כל ג"ן פרקי התניא. במבחן זה נדרשו התלמידים לכתוב את תשובותיהם בפירוט ובשימת לב למבנה הכללי של התניא ולחידוש שישנו בכל פרק ופרק.


העומדים בראש 'נרות להאיר', הרב בירנהאק והרב אייזנבך


מכלל 150 התלמידים שנרשמו לתכנית בראשיתה, השלימו כ-120 תלמידים את מסלול הלימוד כולו ונבחנו בהצלחה ג"ן פרקי התניא.

מייסדי הארגון, הרב שמואל ישעיהו, שליח הרבי בוונקובר קנדה, ושותפו מר דניאל פרידמן, ראו בתכנית הזאת גם דרך להכשיר את התלמידים למסור שיעורי תניא לקהל הרחב. ובמסגרת זו, נבנתה התכנית שבחלקה השני, לאחר לימוד מעמיק של כל התניא, יצאו התלמידים למסור שיעורים וללמוד בחברותות עם מקורבים של בתי חב"ד ברחבי הארץ.

במהלך חודש אייר התקיים כינוס חגיגי שחתם את חלקו הראשון של התוכנית. האירוע נערך סביב לשולחות ערוכים ובמהלכו נשמעו דברי התעוררות על לימוד התניא ושיעורים בפרקי התניא.

את האירוע הנחה הרב דוד אלידורט, מצוות העורכים של התכנית ומשלוחי הרבי בחדרה, וראשון הדוברים בו היה הרב זלמן העכט משפיע בישיבת תומכי-תמימים במגדל העמק, שהתעכב על נקודות שונות בתניא שמתבארות היטב ע"פ המובא בראש פרק מ"א שהיראה שהיא "ראשית העבודה, עיקרה ושורשה".

לאחריו נשא דברים הרב אליהו קירשנבוים, משפיע בישיבת תומכי-תמימים המרכזית בכפר חב"ד, במעלת התכנית ובכך שהחזירה עטרה ליושנה, והצליחה להשריש אצל התלמידים את לימוד התניא כיסוד לכל. בהמשך דבריו, עסק הרב קירשנבוים בהערה של הרבי על התניא, בשאלה האם מי שהנהיג לעצמו הנהגה טובה עם כוונה ואחר-כך התמיד בה מצד רגילותו, האם היא נחשבת למצווה בכוונה.

בהמשך דיבר הרב זלמן ירוסלבסקי, ראש מכון סמיכה בישיבה בקרית-גת, על הצורך ללמוד פרק תניא בכל יום, ועל-כך שלימוד התניא מרומם אותנו ומזכיר לנו את האמת הפנימית של העולם.

בהמשך הערב, התכנסו שוב התלמידים למושב השני, במהלכו שמעו את הרב זלמן גופין, משפיע הישיבה בכפר חב"ד, שדיבר בהרחבה על המקומות השונים בתניא שמוזכר בהם עניין אחדות ה', ואיך בכל מקום הדגש הוא שונה ונוגע לעבודת ה' בעניין שאודותיו מדובר בפרקים אלו.

לאחר מכן צפו התלמידים בוידאו מהרבי אודות מעלת לימוד החסידות וההתמסרות לזה.

החלק הבא של הערב הוקדש להכנת התלמידים לקראת תכנית הלימוד בחברותות עלם מקורבים, ובמהלכו שמעו התלמידים שני דוברים שהדריכו וכיוונו כיצד יש לגשת ללימוד התניא עם אנשים ללא רקע בזה.

תחילה דיבר הרב דובי רבינוביץ, מראשי ארגון JLI, שהעביר לתלמידים באמצעות מצגת מיוחדת כלים כיצד יש לתרגם את הפרקי התניא גם למי שעוד לא מבין את השפה של חסידות.

אחריו דיבר הרב יצחק קפלן, משלוחי הרבי באשדוד ועורך ספרים בתורת החסידות, שהרחיב כיצד להעביר חסידות אותיות פשוטות, ואיך אפשר להעביר את הדברים באופן שישפיעו על הלומד וישנו את תפיסתו וחייו.

בתום האירוע התיישבו התלמידים להתוועדות חסידית אל תוך הלילה עם הרב משה גרוזמן, משלוחי הרבי בראשון-לציון ומשפיע בישיבת 'תורת אמת'.

במהלך הערב הוענקו לתלמידים המצטיינים תעודות ומלגות צנועות על יגיעתם והצלחתם בלימוד התניא. ובמקביל לקבוצה שהתכנסה בכפר חב"ד, קיבלו גם התלמידים שלומדים ב770 והשתתפו בתכנית את המלגות והתעודות.

התכנית נוהלה בהצלחה רבה ע"י האברכים הרב מענדי הרשקוביץ והרב יוסף יצחק ונקרט. וזכתה לעידודם של הנהלות הישיבות שתמכו בתלמידים וסייעו בידם להתמסר ללימוד.

הנהלת הישיבה בקריית-גת אף נטלה על עצמה חלק חשוב במימון התכנית, כאשר העניקה לתלמידי הישיבה את מלגות הלימוד, ועודדה את התלמידים להשקיע את הזמנם בלימוד התניא. סיוע זה במימון התכנית ניתן ע"י ההנהלה הגשמית ובראשה הרב לוי יצחק גרונר.


 

הרב שמואל ישעיהו, ממייסדי 'נרות להאיר'


תכנית זו התאפשרה ע"י המייסדים החשובים הרב שמואל ישעיהו, ושותפו מר דניאל פרידמן, שהיו החלוצים בבניית הארגון החשוב. ועמם יחד ר' דוד סמיטאנא שנטל על עצמו את מימון אירוע הסיום.

בימים אלו החל השלב השני בתכנית, כאשר התלמידים יוצאים אחת לתקופה לבתי חב"ד ולומדים בצוותא עם מקורבים. COL ימשיך לעקוב ולדווח.

צפו בתיעוד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.