עו"ד נחמה ציבין | יום כ"ב סיון ה׳תשפ״ג 11.06.2023

בחירות לרב הראשי: גיל או תרגיל? | עו"ד נחמה ציבין

מדוע בשנת תשס"ה, ראש המשלה דאז אריק שרון הכריע בסוגיית הגיל בכל הקשור לבחירת רב ראשי בת"א? מדוע רה"מ בנימין נתניהו משאיר היום את העניין לכנסת? | המאבק לצורך קביעת גיל המאפשר התמודדות, נוגע למס' רבנים ביניהם חברי בי"ד, רבני חב"ד המכהנים כרבני ערים
בחירות לרב הראשי: גיל או תרגיל? | עו
כנס רבנים בירושלים (ארכיון, אילוסטרציה)

עו"ד נחמה ציבין

 

בחירות לרב ראשי: גיל או תרגיל

מדוע בשנת 2005, ראש המשלה דאז אריק שרון הכריע בסוגיית הגיל בכל הקשור לבחירת רב ראשי בת"א? מדוע רה"מ בנימין נתניהו משאיר היום את העניין לכנסת?

בשנת 2005 התמודד הרב לאו, אשר היה אז כבן 67, למשרת רב ראשי בת"א, כאשר הרב יהודה דרעי מב"ש אף הוא היה מועמד וש"ס וקרוב לוודאי אחיו אריה דרעי, ניסו לקדם את מועמדותו כרב ראשי בת"א, באמצעות חסימת  הרב לאו בשל גילו. הם שכנעו את רה"מ אריק שרון להסכים להעביר תקנה פרסונלית. ואכן פורסמה ברשומות, במסגרת תקנות לבחירת רבני עיר (תיקון תשס"ה-2004), כי מי שמלאו לו 65 שנים לא יוכל להבחר כרב עיר. אריאל שרון רה"מ דאז היה חתום על התקנה, בזו הלשון:

"תקנות בחירות רבני עיר (תיקון) התשס"ה-2004

בתוקף סמכותי לפי סעיף 15 לחוק שירותי הדת היהודיים ]נוסח משולב[, התשל״א-

1971 ,'אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה סו ו. בתקנה סו(ג) לתקנות בחירות רבני עיר, התשל״ה-21974 ,אחרי פסקה )3 )יבוא:

״(4 ) מי שמלאו לו 65 שנים".

י' בכסלו התשס״ה (23 בנובמבר 2004)

>תמ 44-3 )אריאל שרון

ראש הממשלה

י ס״ח התשל״א, עט׳ 130 :התשס״ד, עט- 70.

2 ק״ת התשל״ה, עט- 532 ;התש״ס, עמי 822."

 

עו"ד נחמה ציבין מציינת כי עקב פניות חוזרות ונשנות של התנועה להגינות שלטונית ושלה, ביטל רה"מ אריק שרון, תוך חודש וחצי בלבד!!! (תופעה נדירה ביותר) את התקנה, ובהתאם לכך, פורסם ברשומות ביום 6/1/2005 כי מגבלת הגיל תמחק, בזו הלשון:

"תקנות בחירות רבני עיר )תיקון מס׳ 2 ,)התש0״ה-2005

בתוקף סמכותי לפי סעיף 15 לחוק שירותי הרת היהודיים ]נוסח משולב[, התשל״א-

1971 ,'אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 10 1 .בתקנה 10(ג) לתקנות בחירות רבני עיר, התשל״ה-21974 ,פסקה (4 - ) תימחק.

כ״ה בטבת התשס״ה (6 בינואר 2005)

(חט 44-3 )אריאל שרון

ראש הממשלה

י ס״ח התשל״א, עמי 130 ;התשס״ר, עמי 70.

2 ק״ת התשל־ה, עט־ 532 ;התשס־ה, עמי 178."

 

בהתאם לכך עו"ד ציבין פירסמה הודעה:

ראש הממשלה ביטל היום את התקנה המגבילה מועמד לכהונת רב עיר לגיל 65 שנים

לפני מספר שבועות נפלה ללא כל התראה, על רבנים רבים, טובים, מוכשרים וראויים, גזרה אשר באה מתוך הביצה הפוליטית, אשר רקחה את התקנה כדי להכשיר את הדרך לכהונת רב עיר לרבנים מקושרים ולאו דווקא מוכשרים. הגזרה קבעה כי "לא תוצג לועדת הבחירות מועמדותו לרב עיר של מי שמלאו לו 65 שנה" גזרה אשר חסמה את דרכם של רבנים כמו הרב לאו מלהיות רב העיר ת"א והרב הלפרין מלכהן כרב העיר ירושלים. היום, לאחר מחאות נמרצות, הודיע ראש הממשלה על ביטול התקנה, בהודעה שהעביר אל היועץ המשפטי במשרדו, כהאי לישנא:

"לאחר שעיינתי בטענות שהועלו בפניית התנועה להגינות שלטונית נגד תיקון התקנות הנדונות אשר הגבילו מועמדות לכהונת רב עיר לגיל 65 וחזרתי ועיינתי במזכר שנשלח ביום 1.11.04 ע"י עו"ד איל ינון סגן בכיר ליועצת המשפטית בפועל אל מר ליאור גולדשטיין יועץ רוה"מ, אשר פרט את הבעייתיות הכרוכה בתיקון, הנני מחליט בזה על ביטולו".

החלטת ראש הממשלה היא נצחון, של השכל הישר על העיוותים והאיוולת של מספר אינטרסנטים שיזמו את התקנה כדי לסלול דרך למקורביהם וכדי להוריד מכס הרבנות את מי שהיו לצנינים בעיניהם. עו"ד נחמה ציבין אמרה כי: "ראש הממשלה ממרום 76 שנות חייו, הבין כי נוצל ע"י גורמים אינטרסנטים שלא פעלו למען כבוד הרבנות וטובתה, אלא מתוך מאווים ואינטרסים אישיים פסולים והחליט לאחר כחודש לבטל את הגבלת הגיל כאמור. הגיעה העת שרבנים בישראל יבחרו אך ורק בתוקף כישוריהם וסמכותם הרוחנית ציבורית ולא תוך בחישות של אינשי דלא מעלי אשר הפכו את הרבנות לקרדום לחפור בה".

עו"ד נחמה ציבין הפעילה בתנועה להגינות שלטונית, הוסיפה כי, היא מברכת על החלטת ראש הממשלה, אשר הסירה את החרפה מעל הרבנות בישראל. עו"ד ציבין אמרה "התקנה המגבילה את גיל רבני ערים, הותקנה שלא כדין, היא אינה מתיישבת עם מבחן התכלית הראויה, היא מהווה אפליה על רקע גיל והיא מנוגדת למסורת ישראל ובוודאי לדעת הרבי ולדעת חכמים לא נוחה הימנה". וכן "זאת בנוסף לכך שהתקנה התקבלה במשרד ראש הממשלה בחשאיות, מבלי שהובאה לפני גדולי תורה, בפני מועצת הרבנות הראשית, בפני הראשון לציון ומבלי שנתבקשה חוות הדעת של היועץ המשפטי לרבנות הראשית לישראל". עוד אמרה ציבין כי "העובדה שראש הממשלה ביטל במחי יד תקנה אשר הותקנה על ידו רק לפני כחודש, מעוררת חשד ואומרת דרשני לגבי עצם התקנת התקנה בתחילה ומלכתחילה מאי כסבר. הייתכן כי נעלמה מכנופיית מתקיני התקנה, מכתירי הרבנים, כי הגבלה זו מנוגדת לנורמה המקובלת אצל שלומי אמוני ישראל מדור לדור. לאמור: "עיני העם" הם "זקני העם" ו"זקני ישראל" "מאי זקן (נוטריקון) זה שקנה חכמה", "ימים ידברו ורוב שנים יודיעו חכמה", "זקני תלמידי חכמים כל זמן שמזקינים דעתם מיושבת עליהם", "בישישים חכמה ואורך ימים תבונה".

עוד הוסיפה ציבין כי: "החלטתו המקורית של ראש הממשלה היתה בטעות יסודה, הואיל וראש הממשלה עצמו משמש בתפקיד אחראי מעין כמוהו והוא בן 76 ולא עוד, אלא שמצרף הוא כשותף לממשלתו את שמעון פרס שהוא בן 82, האין בכך אבסרוד. יתר על כן, כמה שופטים, אשר פרשו לגמלאות מבית משפט העליון, בגיל 70 שנה, קיבלו לידם את אחת המשרות האחראיות ביותר במדינה, הלא היא משרת מבקר המדינה. מדוע, אפוא, סבר ראש הממשלה, בתחילה, להפלות בין רבני ערים לשופטים".

ולימינו אנו, אך לאחרונה פורסם כי חה"כ משה סעדה מהליכוד עומד להגיש הצעת חוק אשר תעלה את גיל ההתמודדות אף למי שמלאו לוז יותר מ-70, הדבר יאפשר לרב שפירא להתמודד לתפקיד הרב הראשי.

המאבק לצורך קביעת גיל המאפשר התמודדות, נוגע למס' רבנים ביניהם חברי בי"ד, רבני חב"ד  המכהנים כרבני ערים, להתמודד על משרת הרב הראשי לישראל: הרב יוחנן גור אריה, רבה של חולון, הרב משה הבלין, רבה של קרית גת, הרב דוד מאיר דרוקמן, רבה של קריית מוצקין והרב יוסף העכט, רבה של אילת.

השאלה הנשאלת היא מדוע סוגיה זו מהווה מאבק פוליטי בין הציונות הדתית לקבוצות שונות, כמו גם מפלגת ש"ס, זאת בשעה שרה"מ בנימין נתניהו יכול היה לנקוט צעד חד ומהיר, לאמור, להתקין תקנה בדבר הגיל המאפשר להבחר כרב ראשי, דבר אשר אריאל שרון עשה באבחה אחת, כאשר הוא מבטל תקנה אחת ומתקין תקנה אחרת.

*

בשולי הדברים מדגישה עוה"ד ציבין: "במלוא הכנות מי אני ומה אני כי אכניס ראשי בין הרים גבוהים אלה, אשל נעליי  גם אשל, איני ראויה להביע דעה בנושאים הנוגעים לרבנים והלכתיים ואולם בכל הקשור לנושא ההתמסרות הבלעדית לתפקיד הרב הראשי לישראל, אומר בצניעות כי המאמצים לאפשר לרב שפירא להבחר כרב ראשי, יש בהם, לעניות דעתי, טעם לפגם.

 הרב שפירא, אם ייבחר, מתעתד, כך אמרו, לחלק את זמנו בין כסא ראש ישיבה לבין כסא הרב הראשי לישראל, דבר אשר יפגע, למעשה, ביכולתו להתמסר כולו לנושאים כבדי משקל העומדים לפתחה של הרבנות הראשית ומחכים לפתרון, כמו: כשרות, גיור, ועניינים אחרים בכבשונה של ההלכה. עם כל הכבוד, אין להשוות בין הרב שפירא לבין אביו זצ"ל, והרב קוק אשר שימשו כראשי ישיבת מרכז הרב והרב אונטרמן אשר שימש כראש כולל "שבט מיהודה", תוך כדי כהונתם כרבנים ראשיים לישראל".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.