הרב שמעון אייזנבך | יום כ' סיון ה׳תשפ״ג 09.06.2023

אחרי 30 שנה: גיסי קיבל החודש שתי מענות מהרבי שיועדו עבורו

אחרי עשרות שנים, גיסי, הרב שניאור ווינפלד מביתר עילית קיבל מהמזכירות את שתי המענות של הרבי על דיווחים שלו. מה עומד מאחוריהן? | הרב שמעון אייזנבך, רבה של שכונת השחמון באילת, עם טור נוסף של סיפורים וזיכרונות מכלי ראשון - מיוחד לגולשי COL
אחרי 30 שנה: גיסי קיבל החודש שתי מענות מהרבי שיועדו עבורו
בעיגול: כותב השורות

בשבת שעברה חגגנו בכפר חב"ד את מסיבת ה"שבע ברכות" אצל גיסי הנכבד הרב שניאור וינפלד שי' מביתר ובעיצומה של ההתוועדות הוא סיפר שבתקופה האחרונה, לקראת נישואי בתו, הוא קיבל מהרבי שתי תשובות שלא ידע כלל על קיומן.

ממזכירות הרבי התקשרו אליו ושאלו אותו האם יש עוד מישהו שעונה לשם שניאור וינפלד מלבדו, שכן הם מצאו לאחרונה שתי תשובות מהרבי משנת תשנ"א בכתב ידו של המזכיר הרי"ל גרונר ע"ה. באחד מהם כתוב: "שניאור זלמן וינפלד מח"י טבת, ויהא בהצלחה רבה והזמ"ג, (תיבת והזמ"ג מודגשת בשני קוין) אזכיר עה"צ". (תשובה זו כתב אותה הרבי ביום א' שבט).

ובפתק השני נכתב: "שניאור זלמן וינפלד מט"ז שבט, בנוסח דשבט".

כששאלתי את גיסי האם הוא זוכר במענה על מה היו התשובות הללו, הוא משייך אותן לפי זכרונו לאירועי מלחמת המפרץ. היה זה בימים שקדמו למלחמת המפרץ שהחלה בב' שבט והעם היושב בציון נאחז בחרדה גדולה לקראת הבאות. בשעה קשה זו ציפו כל מנהיגי היהדות למוצא פיו של הרבי מליובאוויטש שכבר הוכחה בעליל ראייתו הנבואית לימים עתידים והרבי כמו תמיד הרגיע את כולם שלא יארע דבר רע לעם ישראל ושהוא המקום הבטוח ביותר ככתוב "ארץ אשר תמיד עיני ה' א-לוקיך בה".

באותם הימים התחבטו עסקני חב"ד בירושלים האם לצאת בפרסום רחב אודות הכרזתו של הרבי שלא יארע כלום לתושבי ארץ הקודש או שמא מן התבונה עדיף לנקוט ב'שב ואל תעשה'. במרכז חינוכי חסידותי של הרה"ח רבי נפתלי ראטה שליט"א ישבו כמה מהפעילים שם והתלבטו כמו כולם כדת מה לעשות. גם כאשר שאלו את הרבי האם לפרסם בראש כל חוצות את דברי הרבי שנאמרו בהתוועדויות ולאנשים רבים כשעברו בדולרים שאין לפחד כלל, הרבי לא ענה תשובה ברורה בענין.

לבסוף הוחלט להדפיס מודעות ענק ובהם יהיה כתוב: "השנה תהא שנת נפלאות אראנו - הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל". גיסי הרב וינפלד השתתף ונטל חלק פעיל במשימה החל מהדפסת המודעות ועד לשליחתן להדבקה בלוחות המודעות בכל רחבי ירושלים. הוא הצטרף למדביק המודעות וסייע בידו להגיע לכמה שיותר פינות בעיר.

למרות שדבריו של הרבי פורסמו במודעות ענק הוחלט בקרב העסקנים כי לא יוזכר במודעה שמה של חב"ד מתוך מחשבה שהניסוח של השנה תהא שנת אראנו נפלאות די בו כדי להסגיר לקוראיו שהוא מלשונו של הרבי מליובאוויטש.


המענות מהרבי, בכתב יד המזכיר, כפי שקיבל קיבל אותם לאחרונה


לאחר כמה ימים שכל ירושלים כוסתה במודעות הללו חזרו עסקני ירושלים והדפיסו שוב את המודעות הללו אלא שבפעם השניה התנוססו בראש המודעה המלים "אגודת חסידי חב"ד בארה"ק". אם עד היום היתה זו מודעה אנונימית הפעם היא נכתבה בשם ומלכות.

על כל אלה כתב גיסי ודיווח לרבי. על המודעות שנתלו ועל הרושם האדיר שהן פעלו בקרב כולם שמאותו רגע שינו את תגובתם והחרו החזיקו אחרי הליובאוויטש'ער רבי לאמר כי הקב"ה ישמור על ארצו הקדושה לבל יפגעו בה יושביה. רק עתה - לאחר יותר משלושים שנה - נודע לו שהוא קיבל מענה מבורך מהרבי על כך.

מה קרה בין המודעה הראשונה ללא איזכור שמה של חב"ד בה למודעה השניה שבה הוחלט לציין במפורש שזו עמדתה הרשמית של חב"ד?

ועל כך כבר כתבתי בא' הטורים הקודמים לפני שנתיים:

"בדיוק לפני שלושים שנה בשנת תשנ"א בעת הפחד והחרדה שאחזו את פני העם היושב בציון עם פתיחת מלחמת המפרץ היה הרבי המרגיע הלאומי כאשר חזר השכם והערב על כך שארץ ישראל היא המקום הבטוח ביותר לעם ישראל וחזה ברוח קדשו כי יהיו נסים ונפלאות בשנת אראנו נפלאות. הרבי שינן ללא הרף את הפסוק "ארץ אשר וגו' תמיד עיני ה' א-לוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" והוא היה המשענת וגב התמיכה לעם ישראל בארץ וברחבי תבל.

שבוע אחר שבוע הגיעו המסרים אל אה"ק שבהם הרבי מעודד ומרגיע ואוסר על הנשמעים לו לצאת מאה"ק. יחד עם זאת עדיין הפחד נותר בלב ממה יולד יום. שריקות הטילים עם הפטריוט שרדף אחריהם לצד האזעקות עשו את שלהם ועדיין החשש ליווה את כולם.

לפני כמה שנים התפרסמה תשובה של הרבי למודעה ששלח אז הרב לבנהרץ מצא"ח על נוסח מודעה שהיתה אמורה להתפרסם מטעם צא"ח לבטחון יושבי אה"ק. הרבי כתב על כך שיתייעצו עם עוד ועוד וימצאו איש שייעץ ויוסיף מראי מקומות וכו'. כמו"כ הרבי גם אמר שיישמעו להוראות הממשלה במיגון וכו', ו"למה תתראו".

 אי לכך כאשר הדחף החסידי אמר שיש לפרסם את דבר הרבי בכל פינה. היו כאלו שהסתייגו מכך משום שחשו אחריות בדבר לפרסם דברים שאולי נאמרו כייחול ותפילה ומה יקרה אם ח"ו כן יפגעו יהודים כיצד יפרשו אח"כ דברי הרבי.

באסיפת עסקני צא"ח בירושלים החליטו אז לפרסם מודעות ענק ועליהם נכתב "השנה תהא שנת אראנו נפלאות" לצד הפסוק "הנה לא ינום ולא יישן" וכיו"ב ובאותו יום חמישי בשבוע הודבקו בכל ירושלים מודעות רחוב מבלי שיוזכר עליהם כלל לא שמו של הרבי ולא שם חב"ד.

מי שנזעק למראה מודעות אלו היה הדוד הגרח"י אייזנבך שהודיע לעסקנים שחייבים מיד להדפיס מודעות חדשות בשם המפורש ולכתוב בהם שחור על גבי לבן את דברי הרבי ללא כחל ושרק. הוא הכריז קבל עם ועדה שהוא נוטל את כל האחריות עליו ועל צווארו. כשראו את הנחישות שלו מיד הודפסו מודעות חדשות ענקיות והם הופצו בעיר הקודש לפני כניסת השבת ולמותר לציין שמאז השתנה השיח בכל בתי האדמו"רים וגם אלו שגמגמו החלו להורות לחסידיהם דברים ברורים.

לימים שאלתי אותו על כך וענה לי: הרבי לא היה באותה שעה כנביא הרואה מרחוק מה יקרה, אלא הוא פעל זאת במוצא פיו. ולכן ככל שמפרסמים את הדברים זה מחייב למעלה עוד יותר למלא את מבוקשו של צדיק.

לגבי המענה השני של הרבי ובו נכתב לגיסי "בנוסח דשבט" הכוונה למענה בנוסח ארוך שהרבי כתב מענה כללי פרטי באותם הימים וז"ל:

"נת' ות"ח. ותהא פעולה נמשכת. ובהוספה. והזמ"ג, כנתינת כח דחז"ל וברכתם דכל המוסיף מוסיפין לו, ובמיוחד ברכתו דהקב"ה שתוספתו מרובה כו'. והזמ"ג - חותם חודש כסלו - חודש השלישי  - בדוגמת דחודש השלישי דקיץ - שבו ימי סגולה - ט', יו"ד, י"ט וחותם ימי חנוכה, והמשכם וסיומם וחותמם בחודש העשירי יא ואדר, בשנת ה י' ת הא ש נת א ראנו נ פלאות אזכיר עה"צ.

גיסי היקר הביע את רחשי ליבו לאור המענות שקיבל מהרבי בימים הללו, שגם כיום לאחר שחלפו שנים רבות מאז שהיו מקבלים תשובות מהרבי, הנה גם כיום עדיין מקבלים תשובות והן נוסכות עידוד רב וממלאות את הנפש בשמחה רבה.

פינת הרמב"ם: כמה פעמים הוא מזכיר בכל י"ד ספרי היד החזקה את העיר נינוה ובאיזה הקשרים?

בהלכות תשובה ובהלכות תענית היא מוזכרת בענין התשובה של אנשי נינוה. בהלכות שבת מזכיר בין החיות הממיתות את הצרעה שבנינוה. בדיני תחום שבת ובדיני עירובין הוא מזכיר את העיר נינוה כעיר גדולה וענקית.

יש עוד איזכורים? 

להערות והארות אשמח ואשיב לדורשיי במייל:  [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.