הרב מנחם ברוד | יום ד' סיון ה׳תשפ״ג 24.05.2023

מה גורם לאנשים מוכשרים להקדיש את חייהם, פשוטו כמשמעו, ללימוד התורה?

מה מקומו של לימוד תורה בהוויה היהודית? מה גורם לאנשים מוכשרים להקדיש את חייהם, פשוטו כמשמעו, ללימוד התורה?
 מה גורם לאנשים מוכשרים להקדיש את חייהם, פשוטו כמשמעו, ללימוד התורה?

בחג השבועות אנו חוגגים את האירוע הגדול שהתחולל ביום הזה – מעמד הר סיני, שבו בורא העולם נתן לעם ישראל את התורה. זה היום שבו נכרתה הברית הנצחית בינו לעם ישראל. ביום הזה נעשינו 'עם סגולה', "מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ".

מאז התורה היא חלק בלתי-נפרד מחייו של העם היהודי. היא הועברה מדור לדור. למדו אותה ילדים ומבוגרים, צעירים וזקנים, חכמי הדורות ופשוטי העם. זה מה שהפך את עם ישראל לעם הספר, "עם חכם ונבון".

הזיקה הטבעית לתורה גרמה שגם האיש הפשוט היה מלא וגדוש פסוקים, מאמרי חז"ל, מדרשים. שיחת החולין שלו הייתה עשירה במטבעות לשון מן המקורות. הדור הצעיר גדל באווירה שבה אוהבים ספרים ורוצים ללמוד. כך נבדל העם היהודי מהעמים שבתוכם חי, ורמתו הרוחנית הייתה גבוהה מהם בכמה וכמה דרגות.

השוואה שאינה במקומה

הבנת מקומה של התורה בעם היהודי היא תנאי בסיסי לניהול דיון רציני בשאלות המסעירות כיום את הציבור. למרבה הצער, רבים מציגים חוסר הבנה מוחלט בחשיבותה של התורה ובמשמעות לימודה. במצב כזה אין טעם לנהל דיון, כי נגזר עליו להיות דו-שיח של חירשים.

למשל, ההשוואה בין לימוד התורה ללימודים אקדמיים, שאינה במקומה כלל. כי מי שלומד רפואה רוצה להיות רופא, והלומד משפטים מעוניין בהסמכה לעריכת דין. בני-אדם לומדים לצורך קבלת תואר, להשגת גמולים, לרכישת מקצוע. מעטים לומדים כדי לקנות דעת וחכמה, וגם כאן ניתן גמול – רכישת הדעת בתחומי העניין של אותם בני-אדם.

לימוד התורה בעם היהודי נועד למטרה אחרת לגמרי. יהודי עשוי ללמוד תורה עשרות שנים בלי לזכות בשום תואר. לימוד התורה הוא דרך להתחברות עם הבורא. אמנם על-ידי הלימוד גם קונים דעת וחוכמה, אך בעיקר מקיימים מצווה גדולה ומרכזית, שמאפשרת לנו לאַחֵד את שכלנו עם חוכמתו האין-סופית של בורא העולם.

למרבה הצער, מי שחשיבתם חומרנית ולא חונכו על בסיס הערכים האלה, מתקשים להבין משמעות זו של לימוד התורה. באותה מידה ייתכן שאינם מבינים את חשיבותן של הנחת תפילין ושמירת שבת. אבל גם אם אין הם שותפים לתפיסה זו, לפחות עליהם להבין עד כמה הערך הזה מרכזי וחיוני למי שמאמינים בו.

תנאי לדו-שיח אמיתי

ההבנה הזאת חיונית כדי שייווצר דו-שיח אמיתי, וכדי שיימצאו פתרונות נכונים, מעבר לסיסמאות סרק. צריך להבין באמת מה מקומו של לימוד תורה בהוויה היהודית. מה גורם לאנשים מוכשרים להקדיש את חייהם, פשוטו כמשמעו, ללימוד התורה. מדוע הם מאמינים באמת ובתמים שאם יהגו בתורה יומם ולילה יביאו ברכה, ביטחון ושגשוג לעם ישראל.

עם התורה קיבלנו את הציווי "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". התורה היא מקור עוצמתנו, ובזכותה שרדנו יותר משלושת-אלפים שנים. חג שמח!

המאמר פורסם ב"שיחת השבוע"

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.