צבי סופר | יום א' סיון ה׳תשפ״ג 21.05.2023

ועידה היסטורית במרוקו עם שלוחים מאפריקה ואירופה

בעיר פאס במרוקו, הכינוס הגדול ביותר של מנהיגי רבנים בפאס מאז ימי הרמב"ם | הרבנים בכנס מייצגים קהילות יהודיות קטנות יחסית ב-40 מדינות מאפריקה ועד המזרח התיכון וכן קהילות יהודיות קטנות יותר באירופה כמו בוקרשט, רומניה ודבלין, אירלנד, בין עשרות אחרות | הוועידה משכה גם משתתפים ממדינות בעלות רוב מוסלמי כולל טורקיה, איחוד האמירויות הערביות, מרוקו וניגריה
ועידה היסטורית במרוקו עם שלוחים מאפריקה ואירופה
צילום: אבי וינר, מרכז 302

רבי משה בן מימון, הרמב"ם, התגורר בפאס, מרוקו, לאחר שהוגלה מספרד בעקבות כיבוש קורדובה בשנת 1148. רבנים ושלוחי חב"ד חזרו לעיר במסגרת ועידת רבנים היסטורית. בקזבלנקה השבוע, אולי הכינוס הגדול ביותר של מנהיגי רבנים בפאס מאז ימי הרמב"ם. הם היו שם כדי לחגוג את סיומו של הפרק האחרון משנה תורה להרמב"ם, שמחזור לימודיו הסתיים ברחבי העולם בשבועות האחרונים.

הרבנים בכנס מייצגים קהילות יהודיות קטנות יחסית ב-40 מדינות מאפריקה ועד המזרח התיכון וכן קהילות יהודיות קטנות יותר באירופה כמו בוקרשט, רומניה ודבלין, אירלנד, בין עשרות אחרות. הוועידה משכה גם משתתפים ממדינות בעלות רוב מוסלמי כולל טורקיה, איחוד האמירויות הערביות, מרוקו וניגריה.

הוועידה מתקיימת כמעט 75 שנה לאחר הקמת חב"ד במרוקו בשנת תש"י, כאשר הרבי – בהוראת הרבי הריי"צ - שלח את הרב מיכאל ליפסקר למרוקו, שם שירת יחד עם רעייתו את הקהילה היהודית ההיסטורית והוא הקים ישיבה במקנס.

מספר חודשים לאחר מכן נשלחו הרב שלמה ופסיה מטסוב להנחות את פעילות חב"ד ברחבי מרוקו, ובמהלך השנים הצטרפו אליהם כמה זוגות רבני חב"ד, בהם הרב ניסן ורחל פינסון , שהגיעו לקזבלנקה בשנת תש"ג. לאחר מכן רחל פינסון, בת 95, מנהלת עד היום את חב"ד-ליובאוויטש תוניסיה. בשנת 1959 הגיעו רבי שלום וגיטל אידלמן למרוקו שבוע לאחר חתונתם וחייהם הוקדשו לעזרה ליהודי מרוקו, וסייעו לרבנות הראשית של מרוקו בהקמת בית המדרש לרבנים ולשוחטים ולסופרים. הקימו ישיבה גבוהה להכשרת רבנים, סופרים ושוחטים - והקמת מקוואות ברחבי הארץ. גב' אידלמן ממשיכה לשרת את הקהילה כיום כמנהלת מקווה טהרה של מרוקו.

השליחים המרוקאים המוקדמים - צעירים וצעירות דוברי יידיש, שרבים מהם שרדו את רוסיה הסטליניסטית - היו מתרבות ורקע שונה בתכלית מאשר יהודי מרוקו , דוברי ספרד, צרפתית וערבית. עם זאת הם הקימו והובילו בתי ספר יום לבנים ובנות, וכן ישיבות ובתי מדרשות להכשרת הדור הבא של מנהיגים, שחלקם הובילו קהילות יהודיות מרוקו במרוקו וברחבי העולם.

כיום, רבים מילדי השליחים הללו משרתים ברחבי העולם כשליחי חב"ד, רבים בקהילות תפוצות מרוקו, כמו הרב מנדל רסקין, המנהל את חב"ד קוט סנט לוק במונטריאול.

הכנס התקיים על ידי יליד מרוקו הרב לוי באנון ורעייתו ילידת ארה"ב, חנה, המשמשים כשליחים בחב"ד-ליובאוויטש של מרוקו משנת 2009, אז מינתה אותם גב' רייזל רסקין, מנהלת חב"ד-ליובאוויטש של מרוקו, להוביל את הדור הבא של יהדות מרוקו.

במהלך הכנס בן שלושת הימים דנו השליחים בהזדמנויות ובאתגרים של שירות בקהילות בעלות גישה מוגבלת לשירותים יהודיים, החל מאוכל כשר, דרך מקוואות ועד בתי ספר יהודיים.

הרבנים ובני משפחותיהם התקבלו לכנס על ידי הרב דוד באנון ממונטריאול, רב בולט בתפוצות יהודי מרוקו, שקרא את הברכה המסורתית למלך מוחמד השישי.

הכנס כלל מצגות ומפגש עם סרז' ברדוגו, נשיא הקהילות היהודיות במרוקו, בנוסף לחברי בית הדין הרבני של מרוקו.

בעשור האחרון נוכחות חב"ד מתרחבת ברחבי האזור הכללי, כאשר מרכזים הוקמו באנגולה , האיים הקנריים , גאנה , איסלנד , חוף השנהב , מלטה, מונטנגרו , רואנדה , אוגנדה , איחוד האמירויות הערביות וזמביה .

הרב מנדי חיטריק, שליח חב"ד-ליובאוויטש באיסטנבול, טורקיה, רב הקהילה האשכנזית באיסטנבול ויו"ר ברית הרבנים במדינות האסלאמיות, חזר זה עתה מביקור בג'רבה, תוניסיה. הוא נסע לשם מיד לאחר הפיגוע בקהילה היהודית בג'רבה בל"ג בעומר , אחד הרבנים הבודדים שביקרו בשטח וחיזקו את הקהילה. הוא אמר כי "רבנים המתכנסים במדינה מוסלמית למטרת חיזוק החיים היהודיים הם אינדיקציה חשובה לעתיד החיים היהודיים באזור".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.