COL | יום כ"ד אייר ה׳תשפ״ג 15.05.2023

תצפית נדירה של כלבת ים במרכז הארץ: רומנו תיעדה

כלבת הים הנדירה שכמוה יש מאות פריטים בלבד בעולם ובעבר נצפו בארץ רק בראש הנקרה, הגיעה במפתיע לחוף יפו ורבצה על החוף להשלת פרוותה, לפליאת החוקרים ואנשי שמורות הטבע. ערוצי הטלוויזיה העניקו לאירוע חשיפה גדולה | הגב' חדוה רומנו מנשות חב"ד בתל אביב, הצטרפה לשמור בהתנדבות על כלבת הים וגם הנציחה אותה בתיעוד בלעדי, לצד תיאור על התופעה הנדירה
תצפית נדירה של כלבת ים במרכז הארץ: רומנו תיעדה
צילומים: חדוה רומנו

חדוה רומנו, עבור COL

כשעה לפני כניסת השבת, צדה את עיניי הודעה בקבוצת המתנדבים של רט"ג (רשות שמורות הטבע והגנים): "הי חברים אתם נקראים לדגל, לכבוד עליית כלבת ים נזירית לחוף הים, אנחנו מארגנים משמרות לשמירה עליה".

אז היום (ראשון), נסעתי לחוף הים לקחת חלק בשמירה עליה, על מנת שעוברי אורח לא יפריעו או יתקרבו אליה. מדובר ביונק ימי מוגן שאסור לפגוע בו, עליה לסיים את תהליך השלת הפרווה, אשר צורך ממנה אנרגיה, לאפשר לה את המנוחה לה היא זקוקה, כדי שתחזור לים בביטחה.

פקחי שמורות הטבע ומתנדבים רבים, נמצאים סמוך אליה ושומרים עליה עד שתסיים את מנוחתה ותחזור לים התיכון. מבדיקת החוקרים שצילמו ונתנו הערכה, הם הגיעו למסקנה כי מצב בריאותה תקין והיא לא מגלה סימני מצוקה.

ד"ר מאיה אלסר, מנהלת מחקר כלבי הים הנזיריים בישראל, עומדת בקשר עם חוקרים טורקים ממכון METU למדעי הים ומארגון SAD-AFAG – לזיהוי כלבת הים הנדירה. הודות לעבודה המשותפת, עלה כי היא מוכרת (בשם Tugra) כבר משנת תשנ"ז, וכי היא נוהגת לרבוץ מדי פעם בחופי Mersin שבמזרח טורקיה. בנוסף, אחת הנשים שעברה במקום, הראתה לי תמונה שלה באחת מקבוצות הווטסאפ שהיא חברה בהן, שכלבת הים הזו זוהתה בחופי לבנון.

כלבת הים  (שם מדעי: Monachus monachus) שנצפתה לראשונה ביום שישי היא אחת היונקים הנדירים ביותר בעולם, אשר נמצאים בסכנת הכחדה ואוכלוסייתו מוערכת בכ-900 פרטים, כ-400 מתוכם חיים לחופי יוון, קפריסין וטורקיה. מדובר בבעל חיים שחי רק באזור הים התיכון, ונוהג להסתתר במערות מבודדות, כאלה כמו שיש באזור ראש הנקרה, לכן נדיר מאוד שהיא נצפתה במרכז הארץ.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.