מערכת COL | יום כ"ג אייר ה׳תשפ״ג 14.05.2023

חשיפה: מטבחי האוכל בישיבות חב"ד עוברים מהפיכה בריאותית

חשיפה ראשונית כאן ב-COL, מטבחי הישיבות בחב"ד עוברים למהפכה בריאותית | הרב לוי מנדלזון, מנהל 'לב חב"ד' שעל ידי צעירי אגודת חב"ד, ר' ניר כהן, דיאטן קליני ויועץ משרד הבריאות לציבור החרדי בתחום הקולינריה והשף ישראל דודק, שמנצח על התפריט החדש, חושפים את הפרטים בפאנל משותף להרצל קוסאשוילי | מה הביא למהפכה הזאת? האם כל ישיבות חב"ד מצטרפות למהפכה הבריאותית? והאם באמת יילכו יחדיו אוכל טעים ואוכל בריא?...
חשיפה: מטבחי האוכל בישיבות חב
מימין לשמאל: הרב לוי מנדלזון 'לב חב"ד' שעל ידי צעירי אגודת חב"ד, השף ישראל דודק ור' ניר כהן, דיאטן קליני ויועץ משרד הבריאות לציבור החרדי בתחום הקולינריה

 

חשיפה ראשונית כאן ב-COL, מטבחי הישיבות בחב"ד עוברים למהפכה בריאותית: בעניין הזה משוחח הרצל קוסאשוילי בתכנית הרדיו השבועית בפאנל משולש:

הרב לוי מנדלזון, מנהל 'לב חב"ד' שעל ידי צעירי אגודת חב"ד, ר' ניר כהן, דיאטן קליני ויועץ משרד הבריאות לציבור החרדי בתחום הקולינריה והשף ישראל דודק, שמנצח על התפריט החדש.

מה קרה פתאום כעת, שמובלים מהפכת בריאות בישיבות?

הרב לוי מנדלזון: "השלוחים בבתי הרפואה עוסקים המון עם אנ"ש. כולם מגיעים לבתי רפואה ובהם גם אנ"ש. לפעמים לרגל לידות וגם לצורך טיפולים רפואיים. זיהינו פניות רבות של מטופלים מאנ"ש לשלוחים במרכזים הרפואיים ולפני שנה התחלנו את המרכז לייעוץ והכוונה שבראשו עומד הרב לייזר כץ, שעוסקת במתן הכוונה וסיוע לאנ"ש בתחום הרפואה.

"יש עשרות פונים בשבוע וזוכים לעזור להם. נחשפנו לקמפיין של משרד הבריאות בציבור החרדי, דרך ד"ר יקיר קאופמן, בכיר במשרד הבריאות, שכל הזמן מזכיר את הגישה של הרבי לעסוק ברפואה מונעת ולא לחכות עד שיהיו חלילה חולים, לומדים זאת מהרמב"ם בהלכות דעות. ברגע ששמענו מר' ניר כהן, דיאטן קליני ויועץ משרד הבריאות לציבור החרדי בתחום הקולינריה שעושה את הפעילות הזאת לישיבות החלטנו לעשות המקסימום שגם בישיבות חב"ד ישלבו אוכל בריא.

מי שהתגייס למשימה הוא הרב שמואל רייניץ מישיבת 'אהלי תמימים' שארחו את המפגש הראשון. את שאר הפרטים תוכל לשמוע ישירות מאנשי המקצוע, ניר כהן והשף ישראל דודק...

ניר כהן, היה פיילוט בישיבות של היוזמה הזאת? ואיך היו התגובות?

ניר כהן: "התחלנו פיילוט לפני שנתיים והיה מאוד מוצלח. בירושלים, באופקים ונתיבות. אנו פונים לכל הישיבות של חב"ד להצטרף ולהשתתף במיזם.

רוב היום לומדים בזאל והבחורים חסרי פעילות גופנית. זאת הסיבה למיזם או שזיהיתם השמנת יתר בישיבות?

ניר כהן: "בערים החרדיות נפגשנו עם בחורי ישיבה שסיפרו לנו מה שאוכלים בישיבה. מגישים להם בורקסים, מאכלים שומניים וחסרים ירקות וויטמינים. מנסים לעזור לכל בחור פרטנית אבל חשוב לעשות משהו ברמה הכוללת ואז יהיה יותר קל לסייע בהיקף גדול יותר. בנתיים ב"ה יש הרבה הצלחות, יש משובים נהדרים לטבחים והבחורים ממש מרוצים. בחב"ד אנחנו ממש בהתחלה וזה מאוד מרגש. הקשר השוטף מאוד חשוב לנו ושיהיו כמה שיותר ישיבות בתוכנית.

ארוחת בוקר בישיבה (צילום אילוסטרציה, ארכיון COL)


 

השף ישראל דודק. יש דבר כזה שנקרא אוכל בריא שהוא גם טעים?

השף דודק: יש דבר כזה ויש גם אוכל בריא ולא יקר. צריך לשנות את הגישה על אובל בריא וזה לא רק חסה וירקות. נוכחתי לראות לדוגמא שבישיבת חב"ד בצפת יש בארוחת הצהריים בר ענק של 15 סוגי סלטים. זאת דוגמא שמביאה מודעות, יש את האפשרות לאכול בריא.

דוגמא לבריא וטעים: אפשר לקחת את הקציצות הקלסיות שעשויות מבשר ועוף ולשלב בהן קטניות, עדשים או בורגול וזה לא יפגום בטעם ואפילו גם ישפר אותו.

אני זוכר את עצמי כבחור לפני עשרות שנים. זה אתגר לא פשט כי הטעם של בחורי ישיבה הוא טעם אחר... קיבלתם משובים מהבחורים? שהאוכל לא ייזרק.

השף דודק: "העבודה הכי קשה היא של הטבח. אם הוא מחפש את הדרכים הוא מוצא גם פתרונות. בישיבה שקלתי 150 ק"ג ואכלתי מכל הבא ליד. צריך להיות חכם ומעשי כיצד לפתור את זה. מה ניתן לעשות? להגיש את האוכל בצורה יותר נכונה ויותר מקרבת. אורז לבן לדוגמא, כולם עושים את אותו אורז מאותם מרכיבים, ישיבה מלון או בית חולים... השאלה איך עושים את זה הכי טעים שיש וזה האתגר של הטבח.

כל ישיבות חב"ד אמורות להצטרף למיזם?

הרב לוי מנדלזון: "הרוב המכריע כבר הצטרפו. ישיבת אהלי תמימים הציבה חדר ישיבות שניתן ממנו  לצרף בזום ישיבות רחוקות לקורסים בנושא. יש גם תיכונים לבנות עם פנימייה שגם הצטרפו. השינוי הזה חשוב לבריאות הילדים של כולנו".


האזינו לריאיון המלא:

 

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
מבורך!!!
כ"ג אייר ה׳תשפ״ג
2.
אם אכן
כ"ג אייר ה׳תשפ״ג
זה לא יותר יקר וספק עם כך ואם זה לא פחות טעים תבוא עליהם ברכה עצומה אם לא כך בדיוק פני הדברים זו שאלת רב ולכאורה ב''ד רבני חב''ד כי זה עניין כללי מה רמת ההשתדלות הנדרשת לענ''ד בלי הסמכה לרב אין חיוב אם פחות טעים ויותר יקר וע''ז וכיו''ב נא' שומר פתאים ה' והכל במידת המיצוע כולל השתדלות
3.
יישר כוח!
כ"ד אייר ה׳תשפ״ג
חיכינו הרבה זמן לשינוי מבורך כל כך בישיבות.
הבנים חוזרים הביתה ורק מבקשים - סלט חי, פירות, זה פשוט חסר להם ממש.
בגיל כל כך משמעותי חשוב להקנות להם הרגלי חיים טובים (יש המון בחורים שמסיימים את מסלול הישיבות\קבוצה עם עודף משקל רציני).
4.
כואב לומר זאת...
כ"ד אייר ה׳תשפ״ג
לפני שדואגים שהאוכל יהיה בריא ומזין צריך לדאוג שלתמימים יהיה פשוט כדי שבעם לאכול.
5.
יש"כ גדול!!
כ"ד אייר ה׳תשפ״ג
הגיע הזמן שיהיה יותר שימת לב
וגם לכשרות - יש ישיבות עם משגיח רציני במטבח, ויש שעדיין לא ממש, אבל מה לגבי "איש מקצועי" - רב - שיקבע את הסטנדרטים כמו בכל חנות מהודרת, וכראוי למוסדות של כ"ק אדמו"ר.
6.
מאיר
כ"ו אייר ה׳תשפ״ג
אם כל הכבוד אומרים אוכל בריא אוכל מזין וכו' קודם כל שיהיה בישיבות אוכל אכיל......
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.