צביקה קעניג | יום י"ט אייר ה׳תשפ״ג 10.05.2023

בהיכל הישיבה בצפת: סיום הרמב"ם המרכזי

ביום ראשון התקיים בהיכל ישיבת 'אהל מנחם מענדל' בצפת מעמד סיום הרמב"ם המרכזי ברוב פאר והדר. רב העיר, הרב שמואל אליהו המעורב בהפצת תקנת הרמב"ם היומי בקרב הציבור הדתי-לאומי נושא דברים חמים על הכנת העולם לגאולה
בהיכל הישיבה בצפת: סיום הרמב

ביום ראשון התקיים בהיכל ישיבת 'אהל מנחם מענדל' בצפת מעמד סיום הרמב"ם המרכזי ברוב פאר והדר.

המעמד המכובד שהתקיים בט"ז אייר, ציין גם 25 שנה לפטירתו של שליח הרבי, מנהל ומייסד קהילת ומוסדות חב"ד בצפת, הגאון החסיד הרב אריה ליב קפלן ע"ה, שבין שלל תפקידיו בעסקנות חב"ד בארץ הקודש הוביל את מעמדי סיום הרמב"ם הארציים בשנים הראשונות.

לאחר תפילת ערבית ונטילת ידים לסעודת המצוה, נפתח המעמד ב'דבר מלכות', בהקרנת קטעי וידאו ייחודיים מהרבי אודות תקנת הרמב"ם.

לאחר מכן פתח המנחה, ממלא מקום אביו וממשיך דרכו בשליחות הרבי בצפת, הרב חיים קפלן בדברי ברכה והזמין את ראש העיר צפת מר שוקי (יהושע) אוחנה לשאת דברים בפני הקהל.

ראש העיר צפת פתח ושיתף את הקהל ברשמיו מביקורו באהל הקדוש וב770 שהתקיים בסמיכות ליום ההילולא ג' תמוז תשע"ט, ואת הפתעתו לגלות בספריית אגודת חסידי חב"ד את מפתח העיר צפת שנמסר לרבי בשנת תשל"ח.

ראש הישיבה, הגאון החסיד הרב שניאור זלמן קפלן מוזמן לערוך את סיום הרמב"ם. בדבריו הוא מקשר את דברי הרמב"ם בהלכה האחרונה ב"אותו הזמן לא יהיה . . לא קנאה ולא תחרות", עם ל"ג בעומר ומאמרי החסידות על הפסוק "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד", ועורר את הקהל שלא להסתפק בלימוד, ולוודא שהלימוד פועל ומשפיע גם על המידות וההנהגה.

לאחר מכן מוזמן אורח הכבוד, משלוחי הרבי לארץ הקודש וראש ישיבת תומכי תמימים במגדל העמק, הגאון החסיד הרב יצחק גולדברג לפתוח את לימוד הרמב"ם. הרב גולדברג מקדים ומשתף בזכרונותיו האישיים וקשריו עם השליח הרב אריה ליב קפלן ע"ה. "הרב קפלן היה 'דבר חדש' בעסקנות חב"ד. הוא הוכיח שעסקנות ולימוד יכולים ללכת יחד. מאחר שהוא היה בטל לרבי, עשה מה שנדרש. בין אם זה ענין טכני שנדרש לבצע ובין אם זה למסור שיעור עמוק בהלכה ב'כולל'".

לאחר מכן מבאר הרב גולדברג בטוב טעם את ההלכה הראשונה ברמב"ם, על פי ה'הדרנים' שערך הרבי במשך השנים.

בסיום דבריו מעורר הרב גולדברג את הקהל על ייחודיותה של תקנת הרמב"ם שהיא התקנה היחידה הגורמת לקשר יום-יומי עם הרבי.

בסיום דבריו פורץ הקהל בשירת "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" בהתלהבות שנמשכת דקות ארוכות.

רב העיר, הרב שמואל אליהו המעורב בהפצת תקנת הרמב"ם היומי בקרב הציבור הדתי-לאומי נושא דברים חמים על הכנת העולם לגאולה, דבר המתבטא בדרישת הרבי לעסוק בהפצת ז' מצוות בני נח, בין כל באי עולם. הרב אליהו מזכיר את ה'סיום' הראשון שחל בשנת תשמ"ה בה השתתף אביו הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל, לצדו של השליח הרב אריה ליב קפלן ע"ה.

הדיין הרב חיים בזק נושא דברים נלהבים על גודל הזכות שבלימוד ספר הרמב"ם, ועל כך שגם הלומדים לעיונא מוכרחים ללימוד הרמב"ם, המעשיר את ידיעותיהם בכל מכמני התורה.

רבה של קהילת ברסלב בצפת הרב אלעזר מרדכי קעניג פותח את דבריו בזכרונותיו והיכרותו עם שליח הרבי הרב אריה ליב קפלן ע"ה, ועל שיתוף הפעולה עם מוסדות ברסלב ממנו בשנות הבראשית להיווסדות הקהילה.

רבה של יסוד המעלה, משלוחי הרבי לעיר הקודש צפת הרב יעקב רייצעס נשא דברי התעוררות ללימוד התורה בכלל, ולימוד הרמב"ם בייחוד, לצד חיזוק באהבת ואחדות ישראל, כשהוא ממחיש את הדברים באמצעות סיפורים אישיים שחווה בשנות שליחותו בצפת לצדו של הרב קפלן.

יושב ראש המועצה הדתית בצפת הרב נהוראי לחיאני מביע את התפעלותו הרבה מהיכל הישיבה "המפואר ביותר בצפת" ונושא דברים נלהבים בייחודיותה של תקנת הרמב"ם היומי.

הגאון החסיד הרב מנחם מענדל קפלן, בנו בכורו של הרב קפלן ז"ל ומשלוחי הרבי בדטרויט, משתף את הקהל בזכרונותיו מאביו, ובייחוד מן השנים בהם עסקו יחד בהתכתבות מעבר לים בעריכת הספר "פסקי אדמו"ר הזקן בהלכות איסור והיתר".

הרב קפלן מבאר את הקשר שבין סיום הרמב"ם ותחילתו והשייכות ביניהם לגאולה, לתורת חסידות חב"ד ולעיר הקודש צפת. בין היתר חולק הרב קפלן עם הקהל את העובדה לפיה בעיר צפת התקיים הישוב החסידי הראשון (הרמ"מ מהאראדאק התיישב עם חסידיו בתחילה בעיר צפת) וכן הישוב החב"די הראשון (לאחר שנפלה המחלוקת בין חסידי אדה"ז ור"א מקאליסק, נקראו תלמידי אדה"ז לראשונה בשם "חב"ד" וחלקם עברו להתגורר בצפת).

אחרון הדוברים הוא הרב הצדיק הרב יצחק אבוחצירה, הפותח בגודל קדושתו של הרמב"ם ויראת השמים שלו ועל גודל הזכות של הלומדים מדי יום את ספר הרמב"ם. הרב אבוחצירה משתף גם בזכרונותיו מבית אבא ועל הידידות האמיצה וההערכה העמוקה שרחשו יהודי מרוקו לשלוחי הרבי ולתורת החסידות. "כשהגיע ספר חסידות חדש למרוקו, כמו תורה אור וכדומה, היינו עורכים סעודה ענקית לכבודו של הספר".

בין המכובדים שהגיעו לכבד את המעמד נראו גם השליח ומנהל סמינר בית חנה הרב יוסף יצחק חיטריק, מנהל ישיבת תומכי תמימים המרכזית הרב אליקים וואלף, השליח וראש ישיבת "תמימי דרך הרב שלום פסטרנק, רב בית הכנסת וראש כולל "זרע ברך" הרב משה שמואל ליברמן, סגן ראש העיר ר' שלמה חדד, חבר מועצת העיר ר' נחמן גלבך, צוות הישיבה בראשות המנהל הרוחני הרב שמואל מישולובין והמשגיח הרב עזריאל שיימוס.

שליח הרבי לצפת, הרב חיים קפלן חותם את הכינוס בהתעוררות בפועל ללימוד הרמב"ם והעמקה בדבריו, ובתודה חמה למארגני האירוע, התלמידים השלוחים לישיבת 'אהל מנחם מענדל'.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.