מערכת COL | יום ז' אייר ה׳תשפ״ג 28.04.2023

כשהנשיא הציע לחב"ד איחוד בין אשכנזים וספרדים - והרבי הגיב

יצחק נבון נשיא המדינה  הציע לנציגי חב"ד הצעת איחוד בין ספרדים לאשכנזים ובעקבותיה נשא הרבי שיחה בהתוועדות. אלא שהנוכחים בשעת מעשה ב-770 לא הבינו את פשרה | טורו השבועי של הרב שמעון אייזנבך, רבה של שכונת השחמון באילת
כשהנשיא הציע לחב
בעיגול: הרב אייזנבך

בהתוועדות י' שבט תשל"ט סיים הרבי את ההתוועדות בנושא של איחוד בין הספרדים והאשכנזים וגדולי ישראל שלהם.

בין היתר אמר הרבי שדבריו דלעיל על הרמב"ם הם מענה להצעה שבאה לאחד בין האשכנזים והספרדים.

רבים וטובים שהאזינו לדברי הרבי וקראו אותם בהנחה שיצאה לאחר מכן לא היו יכולים להעלות על דעתם כלל של מי היתה ההצעה הזאת וכיצד היא הגיעה אל הרבי. 

בארכיונו של אבי מורי הרב יצחק צבי אייזנבך ז"ל מצאתי את ההצעה המפורטת שהגיעה אל הרבי היישר ממעונו של הנשיא דאז מר יצחק נבון שי' וכפי ששמעתי פעמים רבות מאבי ז"ל את הסיפור לפרטיו השונים ואת ההתרגשות שאחזה בו כששמע שהרבי התייחס לדברי הנשיא נבון באותה התכנסות שאבי היה ממארגניו באותה שנה וכפי שיסופר להלן.

נפתח תחילה בדברי הרבי שאמר באותה התוועדות כפי שהם מופיעים בשיחות קודש בסופה של ההתוועדות וז"ל קודשו (מתורגם מאידיש):

נב. האמור לעיל הוא גם המענה להצעה, שאשכנזים יתאחדו עם  ספרדים, באופן של "והיו לאחדים בידך", ושישוחחו גם על גדולתם של ספרדים וכוי - ואם כי אצל חסידים, אין כל צורך  להתעוררות (לענין זה) מבחוץ, משום:

שנוסף על כך שבעולם הנגלה, יודעים הכל, הן חסידים והן אלו שאינם חסידים (אלו שלעת עתה עדיין אינם חסידים), שהרמב״ם היה מגדולי הפוסקים ומגדולי הראשונים, והרמב"ם הרי היה "ספרדי סהור".

 על כך מתווספת הדגשה מיוחדת אצל חסידים - וכמו שרואים בנוגע לאוה״ח (שהוא היה ספרדי), שאצל חסידים הוא נקרא בשם "אור החיים הקדוש".

 ובפרט לפי מה שרואים בדרושי הצמח צדק  בביאורים ובדיוקים והסברות, המיוסדים על פירושו של האוה״ח על התורה.

 [בנגלה ישנם גם ספרים של האוה״ח, אבל נראה שבנוגע להלכה לפועל, ספרים אלו ופסקי הדינים שלו בנגלה, לא כל כך נתקבלו ונתפשטו - משא"כ בנוגע לפירושו עה״ת על כל חלקיו].

ושם (בפירושו עה״ת) ישנם גם ענינים של הלכות וכוי - עד וכפי שנתבאר לעיל ( סו״ס נא) פירוש שלו בתחילת פרשת צו בנוגע לגאולה,

 ועד״ז מבאר האוה״ח בארוכה כיצד צריכה להיות העבודה באופן של נשמה בגוף דוקא - וזאת מבלי הבט על גודל המעלה של עבודת נדב ואביהוא, משום שעבודתם אינה שלימות העבודה.

 [שבהנוגע לביאורו של האוה״ח בעבודת בני אהרן, מתייגעים המפרשים מהי כוונתו  בחילוקי הלשונות - והצ"צ,  מבאר זאת ( מיוסד על מאמר של אדמו"ר הזקן, ושל אדמו"ר האמצעי].

 ובפרט על פי הסיפור של חסידים אודות השייכות של הבעש״ט (מייסד תורת התסידות) עם האוה״ח, עד להסיפור והפתגם של חסידים שאילו הבעש״ט היה מצליח ומביא לפועל את הפגישה עם האוה״ח בארץ הקודש, היה המשיח מגיע מיד - שמכך מובן היחס של חסידים אל האור החיים הקדוש.

 וכידוע גם מכתבו של הרבי בעל ההילולא שכתב לאחינו בנ״י הספרדים, שם הוא כותב אודות גודל הענין של מוצאם וכו', והמכתב כבר נדפס ומפורסם.

 נג. ויה״ר שבקרוב ממש נזכה ל "ויקבץ נדחי ישראל", ע״י משיח צדקנו - כפי שהרמב"ם מביא בהל' מלכים שלו כמה פרטים בנוגע לעבודתו ופועלו של המשיח.

 ומעין זה (של "יקבץ נדחי ישראל") צריך להיות במעשינו ועבודתנו במשך זמן הגלות - ע"י המיזוג והאיחוד של ספרדים עם אשכנדים, ובכללות - האיחוד של "ראשיכם שבטיכם" עם "חוטב עציך" ו"שואב מימיך", שזהו "מבצע אהבת ישראל".

 וזה יפעל להתגשמות ה"מיד הן נגאלין״ -ה"מבצע הכי גדול" של הקב"ה בעצמן, שהוא זה שמקבץ נדחי ישראל, ובעגלא דידן.

צוה לנגן הושיעה את עמך. ופרצת.

 כ״ק אדמו״ר שליט״א התתיל לנגן ניעט ניעט ניקאווא.

 אח״כ אמר: די וואס דארפן מאכן אברכה אתרונה, וועלן  זיכער מאכן א ברכה אחרונה.

 טרם צאתו התחיל לנגן כי בשמחה תצאו.

ובכן, כפי שהזכרתי קודם, ההצעה הגיעה מאת נשיא המדינה דאז מר יצחק נבון שקיבל במעונו את נציגי תלמידי הרשת אוהלי יוסף יצחק לכבוד יום השנה שחל ביו"ד שבט.

מנהג זה לבקר את נשיא המדינה כבר הפך למסורת מוכרת אצל כל אלו ששימשו כנשיאים הן אלו שקדמו למר נבון והן אלו שאחריו. באותה שנה כאשר הגיעו נציגי הרשת ההנהלה והתלמידים למעונו, כאשר נשא הנשיא נבון את דבריו ביקש בין היתר לעורר על הידוק הקשר בין הספרדים לאשכנזים וכן קרא למחנכים לשים דגש על גדולי ישראל הספרדיים מדורות קודמים.

תוכנית ההתכנסות ותוכנה היו נשלחים אל הרבי מיד לאחר הביקור תוך פירוט מלא וכך גם נכתבו לרבי דברי הנשיא במילואם.

העתק מהדו"ח שנשלח לרבי - שנמצא בארכיון אבי ז"ל - מהווה מסמך מעניין ושם נכתב כך:

דברי נשיא המדינה מר י' נבון בעת קבלת הפנים

שערך למנהלי בתי"ס "רשת חב"ד", לרגל י' שבט ה' תשל"ט

דברי פתיחה ע"י הר"ר נפתלי ראטה, והקראת מברק כ"ק אדמו"ר שליט"א.

שרו הושיעה את עמך, כי א-לוקים יושיע ציון, 

הר"ר צבי אייזנבך דיבר על עניני היום - י' שבט, 

הר"ר אריה לייב קפלן דיבר - לפי בקשת הנשיא - בעניני פרשת השבוע.

הנשיא: רבותי המכובדים, רבנים, תלמידים יקרים. אני מקדם שנית את פניכם בברכה. בברכה חמה. קודם כל באמצעותכם נשלח ברכה למעלת הרבי שליט"א שיזכה לאורך ימים טובים, שיהיה לו בריות גופא ונהורא מעליא, ושיקויים בו עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו. ופה אני יאמר ואצטרף לתפילה שילדה אחת כתבה, תפילה לנשיא, יש פה עמה איחולים, איחולים שבתקופתך יבוא השלום ונשמח ונרון, ויבוא משיח צדקנו ויתאחדו כל גלויותינו, ונראה את כבוד רבינו שיבוא בקרוב לארצנו. אז אני מאחל לו שבקרוב נראה אותו בארצנו, כי יש רבים שבודאי מתגעגעים לראותו כאן בארץ, בבריאות שלימה, ואם על דבר אחר נאמר בעתה אחישנה, בודאי גם זה בעתה אחישנה, ואנחנו הרי כבודו אמר שנמצאים ברגעים מעטים לפני בוא המשיח, אם לדון לפי היסורים שבאו עלינו, אז הוא כבר בא, ויש כבר את אחד הגדולים לפני ארבע מאות שנה שתמה ושאל, אם על פי יסורים דנים, המשיח היה צריך לבוא מזמן - כל כך הרבה יסורים היו, 

אבל אם נלך לפי שיטת הרמב"ם, שאמר אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד, אין שעבוד ממש, יש קצת, כל מלכות משועבדת קצת למלכות אחרת, כולם משועבדות למלכות שמים, ולא תמיד יודעות את זה, ואם נלך לפי שיטה זו הרי יתכן שאנו ברגעים האחרונים לפני העידן שהוא בודאי מאוד מיוחד במינו.

הפעולות שלכם מצטיינות בתכונה אחת שהיא חשובה ביותר ויכול להיות שאתם בעצמכם אינכם מעריכים אותה מספיק, כי לא תמיד בעל הנס מכיר בניסו, וזהו אהבת ישראל, רבים אומרים את המילים האלה - וכי יש מישהו שלא אוהב את ישראל, הבעיה היא לא לאהוב את עם ישראל, הבעיה היא לאהוב את היהודים, לא את היהדות את היהודים, לא את העם אלה כל אחד ממנו, מי לא אוהב את העם ככה באופן כללי, מי לא, יש מישהו שלא אוהב את עם ישראל? אבל כשעם ישראל זה ראובן שמעון לוי יהודה ופלוני ואלמוני ושלמוני, אז זה כבר אחרת, אז כבר רואים אותו, רואים פרצופים אחרים, רואים תכונות שונות, אז זה לא פשוט לאהוב את כולם, ואצלכם יש לא רק אהבה ערטילאית, סתמית, של העם, של הארץ, של המדינה, של התורה, אלא גם כשזה בא נפרט לפרוטות קטנות אתם אוהבים כל אחד בפני עצמו, זוהי מעלה גדולה מאד, 

ואי אפשר למשוך אל הדרך הישר ולתנועתכם ולמעשיכם הטובים, לולא הרגיש כל אחד שאתם מדברים איתו שאתם מתכוונים אליו, אליו אישית, לא אל מישהו שמרחף באוויר, אלא משהו ממשי מאד.

אני פגשתי שליחים שלכם במקומות שונים בעולם, במקרה, באיזה עיר נידחת בברזיל, ראיתי שניים מהלכים, אמרו לי כן, אלה החבדניקים מה הם עושים, מה הם מחפשים פה? אוספים ילדים תועים, פעולה בקרב יהודי בריה''מ, פעולות חינוך בהרבה מקומות, משתפים עצמכן בזמנים קשים עם אנשים קשי יום, עם חיילים הנמצאים במקומות מרוחקים ומביאים להם שמחה, 

החשוב הוא אני אומר, זו איננה תנועה אשר חיה רק על פי רעיון, אלא זו תנועה של מגשימים, כל אחד הוא חייל, הוא מגשים והוא עושה והוא פועל, והפעילות הזו בוודאי שיוצרת כמו שמטילים אבן לבריכה והיא מכה גל ועוד גל ועוד גל והגלים הולכים ומתפשטים, וזה שנחוץ מאד לנו, ביחוד כאשר אנו מצויים במתחים כל כך רבים  ובקשיים כל כך גדולים מבחוץ, וגם מבפנים, אז המלאכה הזאת היא חשובה מאד.

אומר לכם ברשותכם, שתי מחשבות לגבי אופי עבודתכם, אבל מתוך אי ידיעה אני אומר, לא מתוך שאני  יודע אז אני מעיר משהו, אלא מתוך אי ידיעה, והיה מישהו שאמר, אינכם יודעים מהו כוחה של אי ידיעה, כי מי שלא יודע משהו אז יש לו כוח רב כי הוא מדבר מה שהוא רוצה. אם היה יודע יתכן שהיה משתתק, ומחשבות הן שתים, האחת היא זאת, 

יש ברשת בתי הספר שלכם, נערים ונערות מכל קצות תבל, מארצות שונות וכדו'. אחד הדברים החשובים הוא שהתלמידים הללו, יכירו וידעו לא רק את מורשת ישראל בכללותה, אלא אותו דבר מיוחד שהשבט אשר אליו הוא משתייך תרם במשך השנים לתורת ישראל ולמחשבת ישראל וליהדות. אני מניח שאתם עושים זאת. אם אתם עושים זאת תבוא עליכם ברכה ותמשיכו, אם אינכם עושים מספיק לחזק את הדבר הזה, כי הדבר איננו רק משום שזה שייך לנחלת עם ישראל, א) זה מגביר את האחדות בעם, זה מגביר את האחדות - אם זה גדולי ישראל לא משנה מאין באו מאין קמו מאין צצו, לרוח אין גבולות.

אני יודע שבמשפחתנו למשל יש מסורת שמשפחתנו מתייחסת אל "אור החיים", ממשפחתו, לא מזרעו - כי לא היו לו בנים, כנראה מאחיו, מסורת היא, ואנחנו יודעים שהיתה קירבה גדולה כשתורתו של האור החיים התפשטה בעיקר בחסידות במזרח אירופה, והיתה ידועה במשפחתנו המסורת על רבי ישראל בעל שם טוב שאתה הזכרת שרצה לבוא לירושלים לפגוש את רבי חיים בן עטר, שיש בו ניצוץ של בן דוד, ויחד יביאו את המשיח, ויצא לדרך, כזכור לכם ויצאה בת קולמן השמים ואמרה לו עצור בך שטרם הגיעה השעה, לתקופת השנה שוב יצא לדרך לפגוש אותו, ושוב יצאה בת קול והפסיקה אותו, פעם שלישית הגיע אפילו קרוב עד לטורקיה ואיסטנבול ועשה נסים גדולים, והיתה אתו בתו אדל, זהו ראשי תיבות אש דת למו, והנסים הגדולים שהיו שם וכדו'

אז זה שהוא נולד במרוקו והדפיס את הספרים בליוורנו בוונציה שבאיטליה אבל התוכן התפשט כמו שריפה, דליקה בשדה קוצים, ברוסיה ובפולין, בתורת החסידות, וביום פטירתו, ביום היא"צ שלו, בהר הזיתים אתם יודעים מה שרואים שמה, אין גבולות לרוח, אבל יש רבים ותלמידים שנולדו במרוקו ואינם יודעים מי זה הרי"ף, האלפסי. אינם יודעים מי זה רבי יצחק אלפסי, לא יודעים מי היה ה"אור החיים", אז אם הם רואים שאלה שבאו ממזרח אירופה ומרוסיה מפולין ובכלל מהעולם הזה שאתם חיים בתוכו ומייצגים אותו, אתם ככה מחשיבים ומקדשים את שמו ואת זכרו של ה"אור החיים", אז זה נותן להם...

זה דף אחד מתוך שניים שנמצאו ויתר דברי מר נבון בודאי יימצאו אצל ותיקי מחנכי הרשת להשלמת מסמך מעניין זה.

כאמור הדברים הגיעו לרבי ומיד לאחר כמה שעות התייחס הרבי אליהם בהתוועדות בכובד ראש ונענה לפנייתו של הנשיא נבון.

ע"פ הוראתו של הרבי הודפס קובץ מיוחד עבור הנשיא נבון ובתוכו קטעים מההתוועדות העוסקים בנושא החינוך וביניהם גם הקטע המדובר העוסק בחיבור בין אשכנזים לספרדים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.