מערכת COL | יום ג' תשרי ה׳תשס״ו 06.10.2005

בירורי הלכה ומנהג - מנהגי צום

האם מותר לצחצח שיניים בצום, ומה המקור? האם יש הבדל בין צומות 'קלים' לצומות כמו ט' באב. נשמח לפרסם את תשובות הגולשים. ניתן לשלוח תגובות באמצעות מערכת התגובות שבאתר. באם יש לכם שאלות וענינים נוספים לבירור - אתם מוזמנים לשלוח אותם באמצעות העידכון, ואנו נפרסם אי"ה, באתר.
בירורי הלכה ומנהג - מנהגי צום
לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
שאלה נוספת
ג' תשרי ה׳תשס״ו
האם מותר בכלל לשטוף את הפה ביום צום, גם ללא צחצוח שיניים?
מכל מלמדי השכלתי
2.
שמעתי שמותר
ג' תשרי ה׳תשס״ו
הרב פרקש פסק שמותר לצחצח שיניים כל עוד מרכינים את הראש קדימה בזמן השטיפה. יש הבדל בין צומות קלים לתשעה באב ויום כיפור.
3.
הצום הקל ביותר הוא צום גדליה
ג' תשרי ה׳תשס״ו
לכן לכו לשאול את הרבנים כל מקרה לגופו
4.
שרב יענה
ג' תשרי ה׳תשס״ו
האם באמת מותר לשטוף את הפה / לצחצח שיניים, זה מאוד יעזור.
תודה.
5.
לאפרושי מאיסורא
ג' תשרי ה׳תשס״ו
אתמהה כיצד אפשר לעלות שאלה כזו ללא לקבל פסיקה מרב בזמן אמת שאם לא כן רבים נכשלים..
והנה נאמר מפורש בשו"ע שהדבר אסור בהחלט. אמנם אין לפני כרגע השו"ע או"ח אך הדברים מובאים בתחילת הל' תערובות ריש סימן צ"ח בט"ז סק"א "וגבי תענית באו"ח סימן תקס"ז מבואר פשוט בזה דאין איסור בטעימה בלשון לחוד דלא הוזכר שם (באו"ח) אלא (איסור של) טעימה ליקח לתוך פיו".
ולמי שלא ברור די הרי שהאמרי בינה מסביר במקום כי ללחוך בלשון מותר על מנת לטעום המאכל, אך לא ליתן לתוך פיו.
המקנא ברורה הרי שצחצוח שיניים אסור בתכלית! ועד שלא נשמע מפורש אחרת מרב פוסק ולא שמועות ועם הסבר מהיכן דנתוני יהיה כך!
6.
זה כתוב בפירוש!
ג' תשרי ה׳תשס״ו
תסתכל בהיום יום כ"ב מנ"א!
כתוב שמה בפירוש שאין לרחוץ הפה בימי התענית
אני לא מבין מהי השאלה??
8.
ל-5,6
ג' תשרי ה׳תשס״ו
שמעתי בעצמי מר' פרקש שמתיר.
וטעמו: כי כל מה שאסרו הוא רק מחשש שמא יאכל משא"כ במשחת שיניים אין חשש הזה. ועצם רחיצה מותרת (לא כמו בט' באב). על כל פנים זה הוא פסק דין של רב - בבקשה, קצת כבוד.

שנה טובה!
9.
בירור הלכתי בדין שטיפת הפה בתענית ציבור:
ג' תשרי ה׳תשס״ו

בשולחן ערוך [סי' תקס"ז סעיף ג] כתב: "מי שרגיל לרחוץ פיו בשחרית, בתענית ציבור לא כשר למעבד הכי". ובדרכי משה שם [אות א] כתב: "ובמהרי"ל כתב דמותר לשפשף גרונו במים בתענית צבור אבל לא בתשעה באב וביום כיפור". והעתיקו להלכה למעשה את הוראת המהרי"ל האמורה, באליהו רבה שם [אות ה] וז"ל: "ולענ"ד שאני במים שאין בו טעם דמותר לכולי עלמא אף בתענית צבור.. וכן במהרי"ל כתב שהיה נוהג לרחוץ לעולם, אך כפף צווארו שלא יזובו המים לגרון - חוץ מיום כפור דאסור. וכן נראה לי להקל למי שרגיל בכך". וכן בבאר היטב שם [אות ה] העתיקו להלכה: "מהרי"ל היה נוהג לרחוץ לעולם, אך היה כופף צווארו שלא יזובו המים לגרון חוץ מיוה"כ דאסור". וכן פסקו החיי אדם [סי' קל"ב אות כ] ובמשנה ברורה [ס"ק י"א], שבמקום צער יש להתיר כנ"ל. ואפילו בתשעה באב התירו במקום צער גדול. וכן פסק בפשיטות להיתר בערוך השולחן סעיף ג. ובשו"ת מנחת יצחק [חלק ד סימן קט] לאחר שהביא שקלא וטריא בנושא, מסיים להלכה: "ועל כל פנים, במקום צער פשוט להיתר באופן הנ"ל [לכפוף צווארו וכו'], ובתשעה באב במקום צער גדול". וה' יאיר עינינו במאור תורתו, אכי"ר.
10.
לענ"ד
ד' תשרי ה׳תשס״ו
יכול להיות שהלכתית מותר וכפי שהזכירו כו"כ אלא שמ"היום יום" שהזכיר מס' 6 משמע שלא לרחוץ ושם זה מובא כאילו לקולא לגבי דין בברכות השחר שאע"פ שהזכרת שם צריכה להיות בפה נקי בימי התענית מכיון שא"א לשטוף את הפה אז מברכים גם ללא שטיפת הפה
11.
ויש לחלק
ט"ז תמוז ה׳תשס״ו
שטיפת הפה בתענית ציבור - אסורה
תענית יחיד - מותרת.
ולכן חתן או כלה וכיו"ב רשאים לצחצח שיניים ביום החופה - תענית שלהם.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.