מערכת COL | יום כ"ח ניסן ה׳תשפ״ג 19.04.2023

תיעוד מדהים: כך סיכם בגיל 11 הרב חדקוב שיעור ששמע בריגה

JEM
ערב היארצייט השלושים לפטירתו, שיחול בשבוע הקרוב, אנו מגישים צילום מיוחד מכתב ידו של הרב חדקוב, ראש המזכירות של הרבי, כילד בן 11 בריגה, כפי שנחשף בחודש האחרון בגיליון "הרב חדקוב" שצורף לחבילת חג הפסח של כפר חב"ד, בעריכתו של הסופר ר' מענדי קורטס
תיעוד מדהים: כך סיכם בגיל 11 הרב חדקוב שיעור ששמע בריגה
ברקע: הרב חדקוב (צילום JEM)

בגיליון המדובר וההיסטורי על דמותו של הרב חדקוב, שצורף לחבילת החג של שבועון 'כפר חב"ד', ושלראשונה גולל בפרוטרוט את סיפורו של האדם שהיה הקרוב ביותר לרבי, נחשף כתב יד של הרב חדקוב כתלמיד בריגה בשנת תרע"ג.

מדובר במסמך בכתב ידו של מי שלימים הפך לראש המזכירות של הרבי. הרב חדקוב היה בגיל 11 בעת כתיבתו. הוא למד אז בישיבה פרטית בבירת לטביה, עיר מגוריו, שיועדה לעשירים.

במסמך שנחשף בגיליון מסכם הרב חדקוב שיעור ששמע בישיבה, כאשר בראש המסמך מציין את שמו ואת היותו "תלמיד במחלקה ראשונה" בישיבה.

הרב חדקוב נכנס לישיבה כשהיה בגיל 10. בפרק הראשון בגיליון על הרב חדקוב, גולל הסופר ר' מענדי קורטס את לימודיו בישיבה. COL מגיש את הקטעים הרלוונטיים:

"במלאת לו עשר התעקש חדקוב ללמוד בישיבה פרטית. זו הייתה ישיבה יוקרתית לעשירים ושכר הלימוד בה היה גבוה (בבתי הספר הממשלתיים שהלימודים בהם היו חינם למדו 'דת' רק פעם אחת בשבוע וחדקוב חפץ במקום שלומדים בו לימודי קודש במידה רחבה יותר). עם זאת, בזכות קשרים שהיו לאביו עם גורמים בהנהלת הישיבה, הצליח חדקוב להיכנס אליה בשכר לימוד נמוך.

"כשמרדכי אייזיק בן ה-10 הלך להירשם לישיבה מלווה באחותו הגדולה, הודיעה לו למרבה הצער המזכירה - יהודייה ושמה מולקין שלימים נדדה לארצות הברית והרב חדקוב ניסה לאתר אותה - כי לא נותרו מקומות פנויים בכיתה המתאימה לו. הילד הפיקח הגיב בשנינות: "מה הבעיה? תוסיפו עוד ספסל". ההנהלה התלהבה מהתשובה וצירפה ספסל נוסף לכיתה.

"גם בישיבה בלט הרב חדקוב בכישרונותיו. הוא נחשב לתלמיד מוביל. באחת השנים נבחר להיות הממונה שאסף מתלמידי הישיבה סכום כסף לטובת רכישת מתנה עבור מנקה הרצפות הנוכרי – מנהג מסורתי בישיבה.

"במשך שלוש שנים למד הרב חדקוב בישיבה. כשהיה בן 13 נדדה זו, בעקבות המלחמה, לעיר אחרת, וחדקוב סיים את לימודיו בה ועבר ללמוד בישיבה אחרת בריגה. גם בכך ראה לימים השגחה פרטית, שכן קשה היה לשער מה היה עולה בגורל חינוכו אילו היה מתרחק מביתו וממשפחתו".

ערב יום היארצייט השלושים לפטירתו מגיש COL לצפייה את המסמך המדובר.

> מתוך "הרב חדקוב", גיליון בן 64 עמודים, בעריכתו של הסופר ר' מענדי קורטס, שמגולל את סיפורו של הרב חדקוב בפרוטרוט ובארוכה, בשילוב תיעודים נדירים, כולל עדויות אישיות ונדירות רבות. צורף לחבילת חג הפסח של שבועון 'כפר חב"ד'.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.