COL | יום ח' ניסן ה׳תשפ״ג 30.03.2023

כשהאדמו"ר מסטריקוב הגיע להתוועדות י"א ניסן הראשונה

לא כל חסידיו יודעים, אך האדמו"ר מסטריקוב רבי אברהם אביגדור לנדא זצ"ל שמר על קשר חם עם חסידי חב"ד ואף השתתף בהתוועדות י"א ניסן הראשונה שהתקיימה בכפר חב"ד בשנת תשל"ח, ששולבה בחנוכת הבית ל'בית מנחם' | COL חושף את התמונה הנדירה של האדמו"ר מהמעמד, כיצד הוזמן באותם ימים, ברקע אירועי התקופה | הקשרים שלו עם חסידי חב"ד ורבו של כפר חב"ד, ומי היה ה'חברותא' של האדמו"ר בצעירותו? | חשיפה מיוחדת לרגל י"א ניסן
כשהאדמו
נחשפה התמונה: האדמו"ר מסטריקוב זצ"ל בהתוועדות יום הולדת י"א ניסן וחנוכת "בית מנחם". משמאל נואם: הרב נחום טרבניק זצ"ל. מימין למעלה: בית הכנסת 'בית מנחם' במהלך הבנייה

 

תמונה היסטורית: אנו חושפים כעת תמונה של כ"ק האדמו"ר מסטריקוב רבי אברהם אביגדור לנדא זצ"ל משתתף בהתוועדות חגיגת יום הולדתו של הרבי בי"א ניסן תשל"ח, ששולב בחנוכת בית הכנסת "בית מנחם" בכפר חב"ד, היחיד שנקרא על שמו של הרבי בהסכמתו.

את הקמת בית הכנסת בית מנחם  יזם החסיד הנודע רבי זושא ריבקין ז"ל, וביקש מהרבי לקרוא לבית הכנסת על שמו של האדמו"ר, שאף נתן את הסכמתו לכך.

מדובר באירוע היסטורי ומרגש  שהתקיים מיד לאחר הבראתו של הרבי מהאירוע בליל שמיני עצרת תשל"ח. במעמד המיוחד בהתוועדות י"א בניסן לכבודו של הרבי הראשונה שנערכה בכפר חב"ד  דיבר הגר"ב ז'ולטי זצ"ל רבה של ירושלים, ונשלחו מברקי בברכה מכ"ק ה"לב שמחה" מגור זצ"ל, וממרן פוסק הדור רבי משה פיינשטיין זצ"ל.

יש לציין כי יוזם בית הכנסת הרב זושא ריבקין הזמין את הרבי להשתתף בחנוכת בית הכנסת ואלפים חתמו על בקשת ההזמנה שהרבי נשיא הדור יגיע לחגיגת בית הכנסת. בתגובה שלח הרבי כתר תורה לספר התורה ומברק לכבוד החגיגה וכן דיבר על האירוע  בהתוועדות ב-770 שנערכה בי"א ניסן של אותה שנה כשמזכיר את החגיגה שמתקיימות בארץ הקודש ואמר שזו תהיה הכנה לבית המקדש בקרוב.

בית הכנסת 'בית מנחם' החדש בכפר חב"ד, בעת בנייתו. בחזית נראה עדיין מבנה בית הכנסת הישן


 

בעקבות חשיפת התמונה של האדמו"ר מסטריקוב הגענו אל הרב משה גלבשטיין, מי שהחל בי"א ניסן תשל"ח לארגן את חגיגות י"א ניסן, והוא מספר על המעמד המיוחד בו השתתף כ"ק האדמו"ר מסטריקוב זצ"ל.

"באנו משלחת מיוחדת להזמין את האדמו"ר מסטריקוב. הוא התגורר עדיין בתל אביב  ברחוב בורכוב. כשבאנו לרבי מסטריקוב הוא קיבל אותנו בביתו בסבר פנים יפות והיה מאד ידידותי, ומיד אמר לנו שיבוא לכבודו של הרבי, הוא ממש כיבד אותנו והגיש כיבוד לכולם, מזג לכל אחד יין וכיבד באופן אישי במיני מתיקה. במשלחת היה גם הגאון רבי נחום טרבניק זצ"ל רבה של כפר חב"ד, שהיה  ידיד נפשו של האדמו"ר מסטריקוב. במהלך הפגישה התעניין האדמו"ר מסטריקוב  על הרבי ודיבר ארוכות בגדלותו של הרבי בתורה ובגאונות והפצת יהדות".

סיפור מעניין שהיה במהלך האירוע מי שהיה אמור להסיע את האדמו"ר מסטריקוב לאירוע, טעה במספר הטלפון, ולכן לא השיג את האדמו"ר, הוא ניגש אלי ומיד גיליתי שהוא טעה במספרים וכתב אותם לא נכון, הרגשנו מאד לא נעים כי ידענו שהרבי מסטריקוב ממתין, מיד  יצרנו קשר עם האדמו"ר מסטריקוב, ואמר לי שהוא כבר מחכה הרבה זמן. אני זוכר את הרגע שנכנס להתוועדות זה היה ממש רגע של הוד  בהדרת כבוד מלכותית, הרבי מסטריקוב  היה נרגש מאד לכבוד המעמד הגדול בראשות גדולי ישראל.

בתמונה שמתפרסמת כעת רואים את האדמו"ר מסטריקוב זי"ע במרכז הבמה כשמעליה השלט לכבוד האירוע  "יום הולדת כ"ק אדוננו מורנו ורבנו". בצד ימין יושב הרב יהודה פלדי ז"ל מי שכיהן כיו"ר הוועד למען שלימות העם, למען תיקון חוק מיהו יהודי,  מצד שמאל הנואם הוא הגאון רבי נחום טרבניק זצ"ל רבה של כפר חב"ד.

הרב משה גלבשטיין מוסיף שהתוועדות י"א ניסן תשל"ח זו היתה ההתוועדות הראשונה שהם ארגנו ונערכה בכפר חב"ד לכבוד יום הולדתו של הרבי בהשתתפות גדולי ישראל. "המעמד הכביר בו  הגיע האדמו"ר מסטריקוב הותיר רושם מיוחד על כולם  בפרט בעת ששוחח עם גדולי ישראל נדמה לי גם עם הדיין רבי אליעזר גולדשמיד ועם הרב טרבניק. אני זוכר הוא כיבד את האירוע בזמן ארוך  לכבודו של הרבי נשיא דורנו, וניכר עליו שביעות רצון רבה."

מוסיף הרב גלבשטיין: "אוסיף שהאדמו"ר מסטריקוב זי"ע הגיע מספר פעמים  לכפר חב"ד לדבר עם הגר"ב טרבניק בנושאים ציבוריים ובעיקר בלימוד."

יש לציין שהחברותא האישי של כ"ק מרן אדמו"ר מסטריקוב זי"ע היה הגאון הגדול רבי זעליג פלדמן זצ"ל ראש ישיבת תומכי תמימים בכפר חב"ד, שכבר בימי בחרותו נהפך לחברותא של האדמו"ר מסטריקוב, בעקבות בקשתו של האדמו"ר מסטריקוב מראש ישיבת טשיבין הגאון רבי ברוך שמעון שניאורסון זצ"ל למצוא לו חברותא עימו יוכל ללמוד, ועד מהרה נהפך הגר"ז פלדמן זצ"ל לחברותא קבועה במשך עשרות שנים. האדמו"ר מסטריקוב זצ"ל נחשב לאחד מגדולי התורה והוא נכדו של הרה"ק רבי מנחם מענדל מסטריקוב ובן נין של רבי אברהם מצ'כנוב. רבי אברהם אביגדור נחום לנדא (י"א בשבט ה'תרע"ז - ט"ז באלול ה'תשס"א) היה האדמו"ר מסטריקוב.

מקורות חייו

נולד בפולין, לרויזא ביילא ורבי יעקב יצחק דן לנדא האדמו"ר מסטריקוב . בהיותו בן 13 נכנס ללמוד בישיבת חכמי לובלין של רבי מאיר שפירא זצ"ל. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נמלט לווילנה, בה שהה מספר חודשים בחברת הרב יצחק זאב סולובייצ'יק מבריסק.

בשנת ה'תש"א (1941) עלה לארץ ישראל. הוריו וכן רבים מבני משפחתו נספו בשואה. בשנת ה'תש"ו (1946) במשך תקופה התגורר בשכונת שערי חסד והיה מתלמידיו הקרובים של הרב מבריסק. כמו כן היה מקורב מאד לגאון החסידי רבי דב בריש ווידנפלד מטשיבין, שהתגורר בסמיכות לביתו. בשנת ה'תש"ח (1948) הוכתר על ידי זקני חסידות סטריקוב כממשיך השושלת. זכר צדיק לברכה.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מי שיושב ליד האדמו"ר מסטריקוב
כ"ב ניסן ה׳תשפ״ג
זה הר' ישראל חיים הרץ מחשובי חסידי גור שהיה נשיא ישיבת בית ישראל בברוקלין ויהודי אמיד מאד שתמך רבות במוסדות תורה וחסידות, ובן דודו של האדמו"ר מסטריקוב זצ"ל. הרב הרץ נהג להתארח בכל פסח בארץ ישראל והגיע יחד עם הרבי מסטריקוב להתוועדות י"א ניסן.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.