שניאור דייטש | יום כ"ג אדר ה׳תשפ״ג 16.03.2023

מתווה הנשיא שהוצג אמש: בשמאל מלטפים, בימין כועסים

"'מתווה העם' שהצגתי הוא הצעה, מצע לדיון שעל בסיסו ניתן לעבוד, לשנות, ולדייק - זה לא סוף הדיון אלא רק תחילתו:" דברים שאמר נשיא המדינה יצחק הרצוג הבוקר, בכנס השנתי של המיזם הלאומי לביטחון תזונתי - פרויקט משותף של 'כולל חב"ד' ומשרד הרווחה | בשמאל מיהרו לסמוך ידיהם על המתווה ובימין הגיבו באכזבה מופגנת | ראש הממשלה בנימין נתניהו: "סעיפים מרכזיים לא מביאים לאיזון ומנציחים את המצב הקיים" | השר בצלאל סמוטריץ': "מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים, לא יכול להיות בסיס לפשרה" | יאיר לפיד: "כל עוד ממשיכה הקואליציה בדהירת החקיקה הקיצונית, הסכנה לדמוקרטיה הישראלית לא חלפה"
מתווה הנשיא שהוצג אמש: בשמאל מלטפים, בימין כועסים
נשיא המדינה יצחק הרצוג, במהלך דבריו הבוקר. צילום: מענדי קורנט

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע הבוקר (חמישי) להשתתף בכנס השנתי של המיזם הלאומי לביטחון תזונתי - פרויקט משותף של 'כולל חב"ד' ומשרד הרווחה. 

ביקורו של הרצוג נערך בבוקר שאחרי הסערה שחולל אמש עם הצגת מתווה הפשרה בסערת הרפורמה. 

הנשיא התייחס שוב במהלך ביקורו למתווה שהציג אמש:

"חשוב לי לומר שאני כמובן שומע את התגובות למתווה שהצגתי מכל קצות הקשת, ואני מקבל כל ביקורת עניינית באהבה ובכבוד עצום", אמר הרצוג בפתח נאומו.

"אני מציע לכולם ללמוד המתווה ואת הנאום שלי לעומק ולראות כמה הוא מציג אלטרנטיבה טובה לישראל. 'מתווה העם' שהצגתי הוא הצעה, מצע לדיון שעל בסיסו ניתן לעבוד, לשנות, ולדייק - זה לא סוף הדיון אלא רק תחילתו. 

"הכל לטובת מציאת הסכמה רחבה בחברה הישראלית וכמה שיותר מהר כדי למנוע פילוג בתוכנו, כדי להביא להסכמה לאומית, כדי להרגיע את הרוחות ולהביא לדו שיח. הכל על בסיס אהבת ישראל שאותה אנחנו רואים כאן".


עיקרי המתווה - לקריאה לחצו כאן>>>

המתווה המלא - לקריאה לחצו כאן>>>

בעקבות הצגת המתווה, בשמאל אימצו אותו בחום ואילו בימין זכה לדחייה ואכזבה.

סיעות האופוזיציה ומובילי המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט הגיבו על מתווה הנשיא שהוצג הערב (רביעי) על ידי יצחק הרצוג.

מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה: “אנו מברכים את נשיא המדינה על המאמץ העילאי שהקדיש למען אחדות עם ישראל, ומניעת המשבר החוקתי, ומלחמת אחים שעלולה לפרוץ ביננו. סיעת המחנה הממלכתי מקבלת את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן הקיים.

“אנו קוראים לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, בשעה גורלית זו, לאמץ את המתווה, ולהתחיל בקידומו באופן מיידי”.

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד: “מברך את נשיא המדינה על מתווה העם. מדינת ישראל נקרעת לגזרים ועלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התפוררות כלכלית, בטחונית וחברתית שפוגעת אנושות בחוסן הלאומי.

“עלינו לגשת למתווה הנשיא מתוך כבוד למעמד, לרצינות שבה נכתב ולערכים העומדים בבסיסו.

“תגובת הקואליציה למתווה היא ביזוי של מוסד הנשיאות, זלזול גמור בגודל השעה, ומחיקת הרעיון שאנחנו עם אחד. כל עוד ממשיכה הקואליציה בדהירת החקיקה הקיצונית והדורסנית, הסכנה לדמוקרטיה הישראלית לא חלפה ונמשיך להיאבק על ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית וחזקה.״

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה אמש את מתווה הנשיא והגיב: "סעיפים מרכזיים לא מביאים לאיזון ומנציחים את המצב הקיים".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ תקף בחריפות את נשיא המדינה הרצוג בעקבות המתווה שפרסם לפשרה על הרפורמה במערכת המשפט. “יש בי תקווה שתכף תצא הודעה מבית הנשיא על שקרתה תקלה והוא הציג בטעות את ניירות העמדה ששלחו לו הנשיאה חיות והמכון הישראלי לדמוקרטיה במקום את המתווה המאוזן שאני יודע שהוא רצה לקדם בימים האחרונים”.

הוא הוסיף: “אם לא תצא הודעה כזו אז הנשיא ביצע פניית פרסה חדה שמאלה, נכנע לאיומים ומעניק פרס לאלימות. יש לי כבוד גדול לנשיא המדינה, אבל מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים הלא דמוקרטי ומקבל את כל הנחות מתנגדי הרפורמה, לא יכול להיות בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס ‘מתווה העם’. העם אמר את דברו בבחירות האחרונות וזו חייבת להיות נקודת המוצא של כל דיון”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.