מערכת COL | יום כ"ט אלול ה׳תשס״ג 26.09.2003

JTA: חב"ד כועסת על פתיחת ספריית הריי"צ

סוכנות הידיעות היהודית, JTA מדווח כי חדר קריאה לספרות יהודית נפתח בספריה הציבורית במוסקבה על-שם לנין, והספיק ליצור ויכוח עוד לפני שקיבל את הפטרונים הראשונים שלו. החדר נחנך בתחילת החודש בספריה שנחשבת בין הספריות הגדולות בעולם. בכתבה נכתב כי "תנועת חב"ד-ליובאוויטש כועסת על הפרויקט החדש מכיוון שזה כולל את האוסף הידוע בשם 'אוסף שניאורסון', ששייך לרצף של הליובאוויטשער רביים. חסידי חב"ד מנסים מאז 1990 להחזיר את האוסף שנלקח מהם בשנת 1920".
JTA: חב
הרב שלמה קונין עם חלק מהספרים שהחוזרו * צילום: ארכיון COL ובקהילתנו
עד לא לפני הרבה זמן, כל חוקר יהודי או מלומד ממוסקבה הוצרך לעזוב את העיר כדי לעשות מחקר על היהדות, אומר ארקדי קובלמן, מנהל של המכון למחקרים יהודיים וציליוזציה יהודית במוסקבה. הספריה תתרום בכיוון הגידול של חינוך יהודי וידע יהודי בימים שקודם לאיחוד הסובייטי. מר טריפוננקו, הראש של המרכז, אמר שקוראים שמתעניינים במחקרים יהודיים יכלו להשתמש בספריה הציבורית שבה אוסף יהודי ומרכז לספרות בעברית. האוסף של הספריה היהודית כולל כ-40,000 ספרים בעברית, כש-20,000 מתוכם ביידיש וכמה ספרים בספרדית, אמר טריפוננקו. אבל תנועת חב"ד ליובאוויטש כועסת על הפרויקט החדש כי זה כולל את האוסף הידוע בשם אוסף שניאורסון, ששייך לרציפות של הליובאוויטשער רביים. מאז 1990 ניסתה התנועה להחזיר את האוסף, שהבולשביקים לקחו ב-1920. איך יכול הציבור לגשת לספרים הקדושים האלה, אלא אם כן הם מוחזרים לקהילה היהודית? אמר הרב אברהם ברקוביץ, שעובד בארגון של קהילות יהודיות ברוסיה. ליובאוויטש שולטת בארגון הכי גדול של איגוד של קהילות יהודים רוסיים. הספרים האלו הם חסרי ערך כספיים, אבל בעל ערך רוחני וגדול ל-200,000 חסידי ליובאוויטש מסביב לעולם. ב-12 השנים האחרונות מאז ההתמוטטות של הקומוניזם, רוסיה החזירה 30 ספרים מהאוסף לתנועה, בעיקר בעקבות סידורים שונים עם פוליטיקאים מארה"ב. רוסיה נכשלה באכיפת החוקים של החזרת רכוש פרטי. ורכוש תרבותי, מקשה במיוחד על הנושא. פדרוב, המנהל הכללי של הספריות ברוסיה, אמר ל-JTA שהיות שזה עניין יהודי ועניין דתי ובמיוחד העניין הרגיש של אוסף שניאורסון, הספריה ייחדה בצד חדר קריאה נפרד שתשמש באופן בלעדי את קוראי האוסף הליובאוויטשי. שם גם יוכלו הם להתפלל באין מפריע. אבל רבני חב"ד מוסקבה, שהובילו את המאמץ לשחרר את הספרים, אומרים שזה לא עושה אף הבדל. ספריית לנין היתה ועדיין נשארה בית סוהר לספרים היהודיים. וזה ישאר בית סוהר עד שהם יחזירו את הספרים של הרבי אמר הרב יצחק קוגן, נציג אגודת חסידי חב"ד במוסקבה, קבוצה שנוהלה על ידי הרב מנחם מענדל שניאורסון, הליובאוויטשער רבי, עם מטרה של חיפוש הספרים. החדר החדש הוא פרויקט של המדינה, שביקשה מהספריה האקדמית והיהודית לעזור לנהל את זה. הספריה האקדמית והיהודית נתמכת על ידי ה*JDC*, הקונגרס היהודי והרוסי, האוניברסיטה הממשלתי במוסקבה והאוניברסיטה העברית בירושלים. בכירים בחב"ד אמרו שהם כועסים על העובדה שבטקס של חנוכת הספריה החדשה, שכוללת את אוסף שניאורסון, השתתפו נציגים של ה-JDC שהיא קבוצה יהודית. לעומת זאת, מה-JDC נמסר שזו היתה החלטה רוסית ליצור חדר קריאה בעברית, והם שמחים בכך. (תרגום חופשי ללא אחריות כלל וכלל)
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
2.
מחאת מנהל ספריית חב"ד
כ"ט אלול ה׳תשס״ג
מאז שנת תשנ"ז, מוחה הרב שלום דובער לוין, מנהל ספריית חב"ד העולמית, נגד רעיון פתיחת הספריה במוסקבא, ומזמן לזמן חוזר ומפרסם את מכתבו הכללי:
ב"ה יום א' ז' מנ"א ה'תשנ"ז
אל אחי ורעי שיחיו
שלום וברכה!
במענה לשאלת רבים,
בשבועות האחרונים פורסם בכמה עתונים, אשר הספריה במוסקבא עומדת להקים אגף מיוחד לספריית רבותינו ולפתוח אותו לצבור. אף פורסם בעתונות, אשר הודעה זו גרמה "שמחה בחב"ד" כביכול.
לעניות דעתי נראה, אשר הדיווחים האלו מטעים ומזיקים ונוגדים את הוראות ורצונו של הרבי זי"ע, ומחובתי להודיע ולהבהיר:
- כבר בשנת תנש"א הודיע הרבי את עמדתו הברורה בנושא הזה:
הי' זה בתחלת סיון תנש"א, כאשר מרת דבורה רחל תחי' קוגן (שעסקה בנושא החזרת הספרים) כתבה לרבי אודות רעיון פתיחת ספריית חב"ד במוסקבא (בלי קשר לנושא אוסף ספרי רבותינו). הרבי הואיל להשיב לה (הועתק בס' עבודת הקודש עמ' קמו):
פתיחת ביבליתקה חדשה דחב"ד עתה ברוסיא - יכולה לעורר טענה אצל המנגדים שהוצאת ספרי חב"ד מרוסיא עתה - הרי ההיפך מתאים יותר.
כלומר, ברגע שיעלה רעיון ספריית חב"ד ברוסיה, עלול הדבר לעורר סברא מופרכת אצל הממשל ואצל הנהלת הספריה הציבורית במוסקבא, להעביר גם את אוסף ספרי רבותינו אל אותה ספריה ברוסיה, ולא להחזירם למרכז חב"ד, ולכן יש להמנע מלהעלות רעיונות כאלו במצב זה. עד כדי כך היתה סברה זו מופרכת אצל הרבי.
*
יש הרוצים לומר, כי במשך ששת השנים האחרונים השתנה המצב, ויש א"כ מקום היום לאשר ולעזור לתוכנית האמורה; אשר לא כן הוא, מסיבות רבות, ובהקדים:
האוסף עצמו שכולל כ12.000- כרכים אינו נדיר במיוחד, ושוויו בשוק אינו עולה בשום אופן על רבע מליון דולר.
כל ערכם של הספרים האלו הוא "רגשי" בלבד, כיון שרבותינו נשיאינו קנו אותם ולמדו בהם.
שלא כאמור בדיווחים שונים, אין הערות בכת"י רבותינו על גליונות הספרים. יש אמנם מדבקות ורישומים בשער הספר, המורים על בעלות רבותינו על הספרים.
מכל האמור לעיל מובן אשר אין שום תוכן בדיווחים, כאילו עומדת הספריה להקים אגף מיוחד לספריית רבותינו ולפתוח אותו לצבור, כי אין אף אחד ברוסיה או ברחבי העולם שיבוא ללמוד ולעיין בספרים אלו, שרובם ככולם מצויים בכל ספריה עברית חשובה בעולם.
גם מלבד זאת אין תוכן בהכרזה הנזכרת; שהרי חדר גדול אחד יספיק לאחסן את כל הספרים האלו, ואין צורך לו בביתן מיוחד.
מטרת ההכרזה הנזכרת היא מחמת טעותם של הספריה והמשטר, החושבים שיש ערך שיווקי לאוסף הזה. את התדמית הזאת קיבלו בראותם את הלהיטות של חב"ד לקבל את הספרים בחזרה.
כל עוד חיים הם בדמיונות אלו, לעולם לא יחשבו על החזרת הספרים. התקוה היחידה שיחזירו את הספרים לחב"ד, כאשר יווכחו שאין להם שום תועלת בספרים האלו, לא לראווה ולא למכירה.
הודעות מרעישות בעתונות בקשר לספרים האלו, או פרסומת מיוחדת מסביב לתוכנית הנזכרת, מטעות את הרוסים ודוחקים אותם להחזיק את הספרים הקדושים האלה, שאין להם בהם שום תועלת.
ויה"ר שבקרוב יחזרו ספרי רבותינו נשיאינו מגלותם אל מקומם האמיתי ב"ספריית אגודת חסידי חב"ד - אהל יוסף יצחק - ליובאוויטש".
שלום דובער לוין
מנהל הספריה

נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.