מוטי פרסמן, COL | יום י"ג אדר ה׳תשפ״ג 06.03.2023

משרד השיכון והוותמ"ל יקצו 1100 דירות לכפר חב"ד בתמהיל מגוון

שר השיכון יצחק גולדקנופף לא עוצר לרגע ומציע פתרון מפתיע למצוקת הדיור החמורה בכפר חב"ד: לאחר מאמצים קדחתניים מאחורי הקלעים, אחת הסוגיות הקשות ביותר בנושא הדיור בכפר חב"ד נפתרה וסוללת את הדרך לתכנית מתאר חדשה שתשנה את פניה של בירת חב"ד בארה"ק | כל הפרטים
משרד השיכון והוותמ
שר השיכון וצוות עוזריו בדיון עם ראשי הועד והמועצה בכפר חב"ד. משמאל: החלו עבודות ליישור שלב א'

מרדכי פרסמן

שר השיכון הרב יצחק גולדקנופף לא עוצר לרגע ומציע פתרון מפתיע למצוקת הדיור החמורה בכפר חב"ד: לאחר מאמצים קדחתניים מאחורי הקלעים, אחת הסוגיות הקשות ביותר בנושא הדיור בכפר חב"ד, נמצאת בפני פתרון.

אחרי שאושרו אלפי דירות ביו"ש וגם ביישובים חרדים, כעת הגיע תורה של כפר חב"ד:

מדובר בתכניות ממשלתיות קיימות, על בניית כ-4,000 דירות חדשות בשטחים שבין כפר חב"ד לבית דגן.

מתוך ה-4,000 דירות שמתוכננות בשטח שהיה עשרות שנים קרקע של 'פרדסי מהדרין', יוקצו 1,100 דירות חדשות לטובת כפר חב"ד. שאר ה-2,900 דירות ישווקו כהתרחבות של היישוב בית דגן הסמוך.

למעלה: השטח שבין שכונת לוי יצחק בכפר לבית דגן. למטה: הכנת השטח בשלב א' כבר החלה


 

לעומת זאת, השטחים שבין כפר חב"ד ללוד, יוקצו לטובת התרחבות העיר לוד ובכך גם ייפתר סכסוך ישן בין לוד לבין ניר צבי, שהאחרון יקבל בתמורה שטחים אחרים בינו לבין לוד.

הבעיה איתה התמודדו במשרדו של גולדקנופף, הייתה מוכרת לכל מי שקצת בקי בבעיות איתן התמודד כפר חב"ד בעשרות השנים האחרונות: כפר חב"ד לא יוכל להרשות לעצמו ששטחים שמיועדים עבורו, ישווקו ללא וועדת קבלה באתר מינהל מקרקעי ישראל.

כידוע, בג"ץ ראה לנכון לבטל וועדת קבלה ביישובים לאחר הערעור של ה'קשת המזרחית'. הרי לא יעלה על הדעת מכרז פתוח בכפר חב"ד, וכל מי שירצה ישתתף בו.

 מי שנחלץ לסייע בפלונטר הסבוך, היו לא אחרים מאשר עוזרו הנאמן של גולדקנופף מוטי בבצ'יק ומנכ"ל המשרד החדש, יהודה מורגנשטרן. שניהם נועצו בטובי המומחים במשרד המשפטים ובשר יריב לוין, כיצד ניתן לצלוח את המשוכה מבלי שהנושא יטורפד על ידי בג"ץ. את המגעים הקדחתניים לקדם את הפתרון ניהלו מאחורי הקלעים ועד כפר חב"ד ומועצת שדות דן, שפעלו בנושא ללא לאות.

מסתבר כי לאחרונה, דווקא בעת שלטונה של ממשלת בנט-לפיד 29 ביוני 2022, ל' בסיון תשפ"ב, עברה החלטה בכנסת על האפשרות להפעיל ועדות קבלה ביישובים קהילתיים שתורחב גם ליישובים שבהם עד 700 מגרשים לבנייה, מה שלמעשה מאפשר גם לכפר חב"ד להקים ועדת קבלה, ובכך לפתור את הפלונטר שמנע התרחבות הכפר במשך שנים רבות.

עוד נודע ל-COL, כי מתוך ה-1,100 דירות שישווקו לכפר חב"ד, 50 יחידות קרקע ישווקו במחירים נמוכים משמעותית ממחיר השוק עבור חקלאים חסידי חב"ד, עבור צמודי קרקע (וילות) ולצד כל נחלה יקבלו בשכירות לטווח ארוך שטחים חקלאיים גדולים, במטרה לשוות לכפר חב"ד החדש אופי חקלאי, בדומה לכפר חב"ד המקורי. שמו של הכפר ייקרא ככל הנראה 'כפר חב"ד ג', אולם שמו הסופי ייקבע רק לאחר יישובו בפועל ומתוך הסכמה כוללת.

כמה שרי ממשלה שיתפו פעולה במהלך הזה: שר השיכון יצחק גולדקנופף, שר החינוך יואב קיש, השר למורשת עמיחי אליהו, השר למסורת מאיר פרוש, ושר החקלאות ופיתוח הכפר אבי דיכטר, שדוחף לשוות לכפר אופי חקלאי.

שוב נראה בכפר חב"ד חסידים שעוסקים בחקלאות? למעלה: הרה"ח ר' ישראל לייבוב ע"ה, אוחז במעדר, בימי בראשית של כפר חב"ד. למטה: השוחט הראשון של הכפר ר' זושא דבורץ ע"ה (מתוך אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית)


 

גורם בוועד כפר חב"ד, הגיב על הדברים בקורת רוח: "רק לאחר שהוסר המחסום המשפטי העיקרי על ועדת הקבלה, הדברים אושרו לפרסום. אנו מייחלים ליציאה מהירה של הקרקעות לשיווק, הרחבת כפר חב"ד תהיה עובדה מוגמרת ותיתן מענה למצוקת הדיור החריפה בשנים האחרונות".

מה סוג הבנייה שתהיה בכפר חב"ד ג'? רווייה או נמוכה כמו בכפר חב"ד?

"היות ולמעשה השכונה החדשה תהיה קרובה אך נפרדת, היא לא תחשב כשכונה והרחבה אלא כיישוב חב"די חדש לגמרי. אלו דברים שנקבעו כבר מזמן. הוותמ"ל לא יכול לאשר לבניה באזור המרכז המבוקש בניינים נמוכי קומות כמו בכפר חב"ד ובכל בניין יהיו כ-6 עד 7 קומות עם מעליות כפולות. לצד זאת הבניה תותאם לציבור החרדי, כלומר יהיו מרפסות סוכה גדולות וחללים גדולים. רק 50 הנחלות החקלאיות יהיו יוצאות דופן אבל שאר 1,050 הדירות יהיו בבנייה רווייה יחסית, כמו בכל עיר חרדית צעירה. בכל מקרה כיום הבנייה מרווחת והפיתוח הסביבתי עשיר הרבה יותר ממה שהיה מקובל פעם, כך שאיכות החיים צפוייה להיות גבוהה מאוד. בשלב ראשון יסתמכו כנראה על מוסדות החינוך בכפר חב"ד גם בשל הקרבה אבל בהמשך ברור שיהיו הקצאות מסודרות גם לחינוך וגם לבתי כנסת".

מאיפה יביאו חקלאים לכפר חב"ד החדש? היום הצעירים כבר פחות מתעניינים בחקלאות.

"המורשת של כפר חב"ד חשובה, וכבר נבנתה תוכנית סדורה בשיתוף שר החינוך יואב קיש ושר החקלאות דיכטר, להקים ב'כפר חב"ד ג' בית ספר חב"ד חקלאי, לחנך דורות של חסידים לעבודת האדמה, בדיוק כמו שקמו מייסדי הכפר ושילבו תורה וחסידות לצד עבודת כפיים וכמו שעורר אדמו"ר הזקן את החסידים לעסוק בעבודת האדמה. גם החינוך יושפע מהאווירה הייחודית".

בשורה מעניינת. נראה בעתיד הלא רחוק בכפר החדש מגדלי הודים, אווזים, רפתות וכוורנים?

"לשם זה כנראה הולך. זה יהיה כפר עם שילוב מעניין: מצד אחד בנייה מודרנית, מצד שני חקלאים חסידי חב"ד, בדיוק כמו שהיו בכפר חב"ד הרפתן, האווזן, הכוורן, מגדל תרנגולי ההודו ומייצר היין. היום לאט לאט חוזרים לזה בכל העולם. זה הולך להיות 'ליובאוויטש, הדור הבא..."

ותחזינה עיננו.
א' פריילעכען פורים

 


*הערת המערכת: כתבה פורימית או לחילופין כתבה יוצרת. יתכן שביום מן הימים ואולי בקרוב מאוד - התרחיש יהפוך למציאות.

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
9 תגובות
1.
חלום
י"ג אדר ה׳תשפ״ג
2.
ואם שמתם לב שוב בג''ץ
י"ג אדר ה׳תשפ״ג
שבוחר לשים את אצבעותיו דווקא בעיני הציבור ולא מפסיק לתפוש בגרונו ולמנוע ממנו זכויות וחופש בסיסיים שרוממותם בגרונו כאשר מדובר באויב בתועבה ברפורמים במסיון בארגוני ....יתו''... של השמאל הקיצוני וכו' בשם אותם זכויות !!!!!! הוא רומס את זכויות הפרט המיעוט הדת המצפון הדעה הקניין התנועה התעסוקה וכו' מסיבה פשוטה שהוא לא פוסק לא לפי החוק ולא לפי הדמוקרטיה אלא לפי הדעות בל''ד שלו ולפי דעות עורפי ומקרקפי הדת הכי קיצוניים






3.
מתיחה לפורים?
י"ג אדר ה׳תשפ״ג
או רציני? אם נכון, נהדר
4.
לא רחוק היום שזה יקרה באמת
י"ג אדר ה׳תשפ״ג
5.
בדיחה חקלאית
י"ג אדר ה׳תשפ״ג
לגדל חקלאים ב2023 זה כמו להכשיר טכנאי טלפון חוגה )למי שזוכר מה זה(
6.
עד דלא ידע
י"ג אדר ה׳תשפ״ג
עצתי לשווק את הדירות (אם יש כאלה) בפורים, כי רק אלה שנמצאים במצב של "עד דלא ידע" יאמין לחלומות האלה ואולי גם יחלום על "קניית" "נחלה" ב"כפר החדש"..
7.
בית דגן
י"ד אדר ה׳תשפ״ג
כבר היום יש קהילה חבדית איכותית בבית דגן,אין טעם לשלם את המחירים המופקים של כפר חב"ד ,אפשר לעבור לבית דגן,
8.
הוראת הרבי שבכפר חב"ד בתים הפרטיים לא יב...
י"ד אדר ה׳תשפ״ג
9.
בכפר חב"ד הרבי הורה שהבתים הפרטיים לא יה...
י"ד אדר ה׳תשפ״ג
ישנה אגרת מפורסמת של הרבי שבה ישנה הוראה ומכמה טעמים שמהנכון שבכפר חב"ד הבתים הפרטיים לא יהיו יותר משני קומות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.