מערכת COL | יום י"ב אדר ה׳תשפ״ג 05.03.2023

המוקד האנונימי שמציל חיים של נערות בחב"ד: הרבנים התכנסו

1500 שאלות בתוך שנה: "אסק מי" הוא מוקד שמטרתו להיות כתובת לבנות חב"ד להעלות שאלות בצורה אנונימית לחלוטין בכל נושא שעל ליבן ולקבל תשובה רגישה, מקצועית, חסידית, בגובה העיניים • חלק ממערך המשיבים הוא רבנים, והשבוע הם התכנסו יחד
המוקד האנונימי שמציל חיים של נערות בחב
הגיעו לכבד את האירוע בנוכחותם: הרבנים גלוכובסקי ולנדא | תמונות: באדיבות המצלם

אנשי חינוך, רבני חב"ד ומשפיעים בישיבות 'תומכי תמימים', המלווים במתן תשובות בשנה וחצי האחרונות את המיזם פורץ הדרך עבור בנות חב"ד, התכנסו השבוע לערב הוקרה והתוועדות חסידים בכפר חב"ד.

סביב שולחן ערוך הם ישבו יחד, המשיבים המשקיעים לאורך כל השנה למען המיזם 'אסק מי' המנוהל על ידי 'בנות חב"ד'.

מדובר במוקד שמטרתו להיות כתובת לבנות חב"ד להעלות שאלות בצורה אנונימית לחלוטין בכל נושא שעל ליבן ולקבל תשובה כתובה - תשובה רגישה, מקצועית, חסידית, בגובה העיניים ומתאימה לשואלת ככל האפשר, מבלי לרעות בשדות זרים.
 
מדובר ללא ספק במהלך מציל נפשות בדור שלנו. המוקד הוקם לפני כשנה וחצי. מהקמת המוקד ועד כה נכנסו למעלה מ-1500 שאלות, במגוון רחב מאד של נושאים שמעסיקים בנות נוער. החל בהתיעצויות לגבי בחירת משפיעה, שאלות באמונה, שאלות על דרך חב"ד, תפילה, צניעות, כיבוד הורים וכדומה, ועד שאלות על חשיפה למידע לא מותאם, חברויות מורכבות, מצוקות במשפחה, פגיעות, חרדות, סיפורי מצפון שבנות מסתובבות איתם ועוד. המשותף לכל השאלות הוא שהבנות מרגישות שאין להן מספיק למי לפנות בצורה שלא ישפטו אותן.
 
בין השאלות יש גם מורכבות מאוד שמצריכות מענה מקצועי כאן ועכשיו. לא פעם ולא פעמיים הדבר הגיע לכדי הצלת חיים כפשוטו ממש.

"לצערנו אנו עדות כיום יותר מתמיד לכמות גדולה של נשירה, גלויה וסמויה. כידוע, הנשירה יושבת במקומות רגשיים, ומתבטאת פעמים רבות בתחילת הדרך בשאלות על אמונה, קשיים בגיל ההתבגרות ומול טכנולוגיה וכיוצא בזה", אומרים בהנהלת בנות חב"ד הפועל במסגרת ארגון נוער חב"ד.

"בנות רבות חוות קשיים ושאלות, ומחפשות תשובות במקומות לגמרי לא מפוקחים ברשת, שבסופו של דבר יכולים לגרום לנערה להגיע למקומות סיכון רוחניים ורגשיים. התקווה שלנו היא שאף בת חב"דית לא תישאר לבד, בשום מצב, ואנחנו מפרסמות על המוקד לאט לאט לעוד קהלי יעד. הפרסום הוא בהדרגה כדי שנעמוד בקצב של השאלות.

"ב'אסק מי' אנחנו מנסות להבין את המקום שממנו הגיעה השאלה ולענות בצורה אמפטית, על השאלה עצמה ועל מה שנשאל בין השורות".
 
בגלל האחריות העצומה שבמיזם, כל תשובה עוברת הגהה של לפחות 3 אנשים מהמערכת בתחום הטיפולי והרוחני, לפני שהיא עוברת לשואלת. (כמובן, יש חסיון מוחלט על זהות השואלת, המערכת בנויה בצורה דיסקרטית כזו שאף אחד מהצוות לא יודע מי עומדת מאחורי השאלה)
 
עד היום התשובות כמעט ולא התפרסמו, כל נערה מקבלת תשובה ספציפית דרך המייל לשאלה שלה. "בתקופה הקרובה נתחיל בע"ה לפרסם שאלות ותשובות באתר של אסק מי, כמובן רק שאלות שקיבלו אישור פרסום מהשואלות", אומרים ב'אסק מי'.

על השאלות עונות כ-45 משיבות איכותיות ביותר שגויסו במיוחד: מטפלות במגוון תחומים, עו"סיות, מדריכות כלות, יועצות חינוכיות ועוד, כשכולן התגייסו בהתנדבות מלאה. כמו כן גויסו כ-15 רבנים על מנת שישיבו על שאלות השקפה והלכה.
 
אסק מי פועל בדרגת הצדקה הכי גבוהה שיש: המוקד לא יודע מי הבת שעזרו לה, והבת לא יודעת מי המשיב או המשיבה שענו לה.

השבוע כאמור, לראשונה אי פעם, התכנסו יחד כלל הרבנים המשיבים (שהם חלק קטן ממערך 'אסק מי'), לערב הוקרה והצדעה והתוועדות חסידים. למשתתפים חולקה חוברת שקיבצה אוסף שאלות שהתקבלו במוקד (באישור השואלות) ותשובות עליהן.

במהלך האירוע נשאו דברים: חברי בית דין רבני חב"ד הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי (באמצעות סרטון וידאו), הרב מנחם מענדל גלוכובסקי, רבה של בני ברק הרב חיים יצחק אייזיק לנדא, הרב שלמה דיסקין (באמצעות וידאו) ורבנים נוספים. את האירוע הנחה הרב אורי גמסון. כמו כן השתתף הרב יאיר בורוכוב מנכ"ל ארגון נוער חב"ד.

כתובת האתר: https://bnotchabad.co.il/ask-me/

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.