חיים זלצמן | יום ט' אדר ה׳תשפ״ג 02.03.2023

רב העיר לוד: "מגילה בט"ו''; הרב יורקוביץ': ''רק בעיר העתיקה''

רבה של לוד הרה"ג שמעון ביטון, פרסם מכתב ובו הוא קובע כי תושבי העיר לוד יחגגו את הפורים בט"ו באדר, אולם עד תום הבירור ההלכתי, בפועל יש לחגוג בלוד יומיים | רבה של קהילת חב"ד בלוד הרה"ג ברוך בועז יורקוביץ קבע אשתקד כי בשכונות החדשות שאינן בתחום העיר העתיקה, כגון שכונת חב"ד ואחרות, יש לחגוג פורים ולקרוא מגילה רק בי"ד באדר, והרוצה להחמיר שיקרא מגילה בשני הימים
רב העיר לוד:
מימין: הרה"ג ברוך בועז יורקוביץ' (ארכיון COL) משמאל: הרה"ג שמעון ביטון. צילום: מענדי קוטלר

רבה הראשי של לוד, הרב שמעון ביטון, שיגר מכתב לתושבי העיר בו הוא מבקש להכריע, כי יש לחגוג את חג הפורים רק ביום ט"ו באדר, כפי שנהוג בערים המוקפות חומה מימי יהושע בן נון. הסיבה: מדובר בעיר מוקפת חומה. הרב ביטון אינו מחלק בין העיר העתיקה לבין שאר שכונות העיר.

וכך הוא כותב במכתבו: "היות וכל מי שהתעמק בסוגייה המתייחסת ללוד כעיר מוקפת חומה – הגיע למסקנה ברורה וחלוטה כי העיר לוד בה אנו גרים היא העיר לוד העתיקה. לפיכך, יש לחוג את חג הפורים בעיר בט"ו באדר בלבד".

עוד ציין הרב ביטון ושיתף את התושבים, כי "לצורך ריכוז כלל לראיות המתרבות עם השנים, הקמתי, בסיעתא דשמיא, צוות של תלמידי חכמים, ויחד נפעל לבחון את אותן הראיות, הן ההלכתיות והן הארכיאולוגיות. כמו כן נפריך בדרכה של תורה, את מגוון הקושיות העולות נגד הכרזתה של העיר לוד כמוקפת חומה".

לצד זאת, חותם הרב ביטון כי מכיוון שהוא לא הספיק לסיים את מלאכת הבירור ולקבל את ברכתם של הרבנים הראשיים לישראל להכרעתו, יש לחגוג בלוד את חג הפורים במשך יומיים: "לפיכך, עד לסיום עבודת הצוות, יש לקיים בעיר לוד את מצוות החג במשך יומיים, דהיינו ביום י"ד ולמחרת ביום ט"ו, כפי שפסק קודמי בתפקיד, המרא דאתרא, הגאון הרב נתן אורטנר זצ"ל רב העיר".

*

בחודש אדר אשתקד, שיגר רבה של קהילת חב"ד בלוד הרה"ג ברוך בועז יורקוביץ' מכתב לקהילתו קהילת חב"ד, בדיוק על נושא הלכתי זה.

מיותר לציין כי קהילת חסידי חב"ד בעיר לוד נשמעת לפסקי המד"א של קהילת חב"ד, הרב יורקוביץ', שקוראים מגילה בשכונות שמחוץ לעיר העתיקה בי"ד באדר, ומי שרוצה להחמיר ולקרוא גם בט"ו - הרשות בידו.

במכתבו שנשלח כאמור אשתקד, מבדיל הרב יורקוביץ' בין העיר העתיקה בלוד לבין השכונות החדשות ובהן שכונת חב"ד: 

"דבר ברור שלוד העתיקה היא ספק עיר מוקפת חומה ולכן מי שגר בה, צריך לקרוא את המגילה בי"ד ובט"ו בחודש אדר", כותב הרב יורקוביץ', אך "השיכונים (ובהם חב"ד) שהם רחוקים מהעיר העתיקה, אינם צריכים לקרוא בב' הימים", הוא מציין.

הרב יורקוביץ' מביא הוכחה מהעיר תל-אביב יפו שלא פסקו כחזון-איש וכן כמו הגר"י לנדא רבה של בני ברק, שפסקו לקרוא רק ביום י"ד.

עוד הוא כותב, כי "הרב אונטנר - הרב הראשי של לוד לשעבר זצ"ל, יברר אצל פוסקי הדור והם לא הסכימו להוריד את ההגדרה שלוד העתיקה היא וודאי עיר מוקפת חומה, אלא נשארת בספק מוקפות חומה ולכן הדין של השכונה תלויה במחלקות בין הפסק עפ"י החיד"א והחוז"א".

לסיום כותב מד"א קהילת חב"ד, כי "מי שגר מחוץ לעיר העתיקה - כמו תושבי שכונת חב"ד וגני איילון, יקרא בי"ד, ומי שרוצה להחמיר כדעת החוז"א - הרשות בידו".

לקריאת החוברת "לוד ובנותיה" - לחצו כאן!

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.