שניאור דייטש | יום ח' אדר ה׳תשפ״ג 01.03.2023

מחנה הפליטים בהונגריה ארח את בית היתומים של אודסה

מאות פליטי המלחמה מאוקראינה שמשתכנים ב"מחנה חב"ד" שלשפת אגם בלטון בהונגריה, אירחו את ילדי בית היתומים ותלמידי מוסדות החינוך היהודיים של אודסה, בראשות שליח חב"ד הרב אברהם וולף
מחנה הפליטים בהונגריה ארח את בית היתומים של אודסה

מאות פליטי המלחמה מאוקראינה שמשתכנים ב"מחנה חב"ד" שלשפת אגם בלטון בהונגריה, אירחו את ילדי בית היתומים ותלמידי מוסדות החינוך היהודיים של אודסה, בראשות שליח חב"ד הרב אברהם וולף. הרב, לצד רבים מבני קהילתו העובדים במוסדות, הגיעו לבלטון במסגרת מסעם היבשתי הארוך שהם עושים מברלין שבגרמניה בחזרה לאוקראינה.

בכפר הנופש ההונגרי, בבעלות ממשלתית, שהוסב ל"מחנה חב"ד" לפליטים עברו בשנה האחרונה אלפי בני אדם: חלקם יצאו מאוקראינה ל"התרעננות" מהמלחמה וחזרו; אחרים המשיכו לישראל או לקהילות יהודיות ברחבי אירופה ויש גם פליטים – בעיקר מאזור מאריופול ויישובים נוספים שנחרבו או נמצאים תחת כיבוש רוסי – ששוהים במחנה במשך חודשים ארוכים. המחנה מופעל בידי "פדרציית הקהילות היהודיות של אוקראינה" (FJCU) והשוהים בו זוכים ל-3 ארוחות משביעות מידי יום, חדרים נקיים ומרווחים, פעילות לילדים, שיעורים למבוגרים ועוד. 

לדברי שליח חב"ד הרב מאיר סטמבלר, יו"ר ''הפדרציה'': "מידי שבוע עוברים בכפר הפליטים בבלטון יהודים רבים שמבקשים ליהנות קצת מהשלווה לפני שיחזרו לאוקראינה או ימשיכו הלאה בטילטוליהם וחלקם אף השתקעו כאן עד שיחליטו מה לעשות הלאה. שמחנו מאוד לקבל את האורחים היקרים ולתת להם לנוח מעמל הדרך. אני רוצה להודות לשותפים היקרים שלנו באחזקת המקום ובראשם שליח חב"ד הרב שלמה כובש, הרב הראשי של איגוד הקהילות שומרי תורה בהונגריה (EMIH)".

הרב וולף, רבה הראשי של אודסה החבר ב"פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה", כתב מוקדם יותר לכמה מידידיו: "החלטנו להחזיר את ילדי בית היתומים, את הנשים והילדים ואת חברי הקהילה בחזרה לאודסה. כל השנה, הענקנו להם "ים" של חום ואהבה. דאגה אין סופית ועמוקה לביטחונם הפיזי והנפשי. עשינו כל מה שיבכולתנו לספק להם, בית חם, מיטה נקייה, אוכל, ביגוד, ורפואה לכל מי שנזקק לכך.  

יחד עשינו עבודה אדירה. הן ביציאה מאודסה, כשפינינו אלפי יהודים למולדובה, אשר משם המשיכו לעולם החופשי והבטוח, והן בפינוי 120 היתומים עם המטפלות שלהם לברלין כשבהמשך התווספו אליהם נשים וילדים. 

היינו בטוחים שאנחנו מוציאים את כולם לכמה חודשים לכל היותר, אבל המציאות חזקה מכל, והמלחמה, למרבה הצער, נמשכת עד עצם היום הזה. 

עכשיו הגענו לרגע קריטי, שבו אנחנו צריכים לקחת החלטה לא פשוטה,  אך אנו עושים זאת בלב רגוע, אחרי זמן רב של התלבטויות, לילות לבנים, עם הבנה שאין לנו דרך אחרת. בלתי אפשרי לגייס סכומי עתק שכאלו מדי חודש. בלתי אפשרי להמשיך להשאיר אנשים נשים וילדים כל כך הרבה זמן בגרמניה, ומצד שני, אודסה היא אחת מהערים הבטוחות ביתר באוקראינה.  ולכן, אנחנו מארגנים היום אוטובוסים לילדים, משאיות לציוד ולמזון, בכדי להחזיר את כולם מחר הביתה בבטחה, כשבעיר עצמה, שיפצנו וחידשנו את בתי היתומים, קנינו להם מזרונים וכריות חדשים, השקענו במיגון הבניינים, בנינו מקלטים, והתקנו גנרטורים המספקים חשמל 24 שעות ביממה".

הרב וולף הוסיף: "זו לא החלטה קלה אך הכרחית,  ואנחנו מקווים, מתפללים ובטוחים שזו ההחלטה הנכונה. אנו נמשיך ונעשה כמיטב יכולתנו לשמור על היהודים באודסה, ולהעניק להם חיים יהודיים ומגוונים להפליא. התלמוד אומר שעם ישראל 'מאמינים בני מאמינים'. אנו מאמינים שהכל בקרוב מאוד יהיה טוב עוד יותר מהמצב עכשיו, ובקרוב ממש".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.