COL | יום י"ז שבט ה׳תשפ״ג 08.02.2023

הוראה מסתורית: ספר התורה ששבר את גב ברית המועצות

בשנת תשמ"ה הרבי נתן הוראה מעניינת מאד לשני חסידיו. לר' מוטל קוזלינר – לכתוב ספר תורה עבור יהודים שהיו מאחורי "מסך הברזל", ולפרופ' ירמיהו ברנובר – לאסוף שמות היהודים משם • כיצד מאורע שמיימי זה קשור לנפילת מסך הברזל ותחילת ה'פרסטרויקה' של גורבצ'וב - בפרק החדש בסדרה של ר' בצלאל שיף, מיוחד ל-COL
הוראה מסתורית: ספר התורה ששבר את גב ברית המועצות
מימין: ר' מוט'ל קוזלינר ע"ה, יבדלח"ט פרופ' ר' ירמיהו ברנובר שיחי' ור' אליהו ('אלינק'ה') וולוביק ע"ה

ספר התורה ששבר את גב ברית המועצות

בצלאל שיף

בשנת תשמ"ה הרבי נתן הוראה מעניינת מאד לשני חסידיו. לר' מוט'ל קוזלינר – לכתוב ספר תורה עבור יהודים שהיו מאחורי "מסך הברזל", ולפרופ' ירמיהו ברנובר – לאסוף שמות היהודים משם.

אבל אתחיל לפי הסדר.

מלבד תניא, שלחן ערוך ויתר הספרים שחיבר, מייסד חסידות חב"ד רבי שנאור זלמן מליאדי יצר גם כתב סופרים חדש בשביל כתבי הקודש, כגון מזוזות, פרשיות תפילין, מגילות אסתר וספרי תורה, הידוע בפי חסידי חב"ד בשם "כתב אדמו"ר הזקן". מורו ורבו המגיד הקדוש ממעזריטש סיפר שבשמים הופיע קיטרוג לעם ישראל, שהציג האשמה חדשה: מדוע חלק מהיהודים כותבים את הספרים והפרשיות לפי הלכה, וחלק לפי קבלה? זה לא בסדר, ועבור זה...

כשראה זאת המגיד, פנה לאחד מתלמידיו הטובים ביותר וביקש ממנו ליצור כתב סופרים כזה שיתאים בו זמנית גם להלכה וגם לסודות הקבלה.

בחיר תלמידיו רבי שניאור זלמן עמל במשך מספר שבועות, וכאשר הביא לרבו המגיד את מה שיצר, המקטרג סולק.

למרבה הצער, בגלל השואה נשארו רק סופרים בודדים שידעו את כל סודות הכתב. הרבי חיפש את אלה שזכרו לפחות משהו. העניין היה מסובך עקב כך שהם או חלקם עדיין היו במחתרת בברית המועצות. אך הכל הסתדר בשנות השבעים כאשר רוב החסידים הצליחו להיחלץ משם. אבל עדיין, לא היה מי שיעביר את המסורה המיוחדת בצורה סדורה ונהירה.

הרבי נתן הוראה לר' מוטל, ולא רק לו, לעבור בכל העולם, להיפגש עם הזקנים ולאסוף מידע. וכך שוקם כתב האדמו"ר הזקן, שהוא כתב חב"ד.

והנה בשנת תשמ"ה הרבי אמר: צריך ספר תורה - ודחוף. לכן כתבו אותו בו זמנית שני סופרים: ר' שמשון כהנא מכפר חב"ד ור' אלינקה וולוביק מנחל'ה. ור' מוטל היה רץ מאחד לשני ואומר: "כל אות נשמה!"

מעמד סיום כתיבת ספר תורה הראשון לילדי ישראל בביכנ"ס 'צמח צדק' בירושלים. שני מימין: הסופר הרה"ח ר' שמשון כהנא שיחי'


 

את השמות של הנשמות האלו שקיבלו אותיות לזכותם בספר התורה היה אוסף פרופ' ברנובר. יהודים שנותרו מאחורי מסך הברזל פחדו, לא רצו למסור שמות. וכאשר הוא היה אצל הרבי, ביקש עצה. מה לעשות, איך לשכנע?

הרבי ענה: מה הבעיה? הרי איננו מבקשים שם משפחה או דרכון. רק השם ושם האמא. והשמות החלו זורמים.

הספר הושלם והוכנס לישיבה של ר' מוטל. בטקס הכנסת ספר תורה ר' מוטל אמר: אחיי, משהו צריך לקרות. ראיתי נסים שקשורים לספר הזה. הרבי אמר שעל ידי ספר זה,  משהו ישתנה בעולם הזה.

ואחר כך מיד התחילה ה"פרסטרויקה". ברית המועצות קרסה.


כותב השורות, ר' בצלאל שיף הוא חסיד חב"ד תושב ירושלים המנהל את אגודת שמי"ר המסייעת לעולי רוסיה. עוד בתקופת ילדותו, תחת מסך הברזל, הסתופף בצילם של גדולי החסידים בטשקנט ובסמרקנד, וספג את הוויית מסירות הנפש למען הפצת היהדות. כאן ב-COL הוא מגיש סדרת פרקים ייחודית וראשונה מסוגה על ימים אלו והמסר הנצור בהם לדורות הבאים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.