מנדי ברגר | יום ח' שבט ה׳תשפ״ג 30.01.2023

מול 2021: עלייה של 13% בהיקף האירועים האנטישמיים ב-2022

לרגל יום השואה הבינלאומי אשר צוין בשבוע האחרון, הציג שר התפוצות עמיחי שיקלי בישיבת הממשלה את דו"ח המגמות והתקריות האנטישמיות לשנת 2022 • המדינות בהן נרשמו שיעורי התקיפה הגבוהים ביותר על רקע אנטישמי בשנת 2022 היו ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת
מול 2021: עלייה של 13% בהיקף האירועים האנטישמיים ב-2022
שר התפוצות עמיחי שיקלי. באדיבות המצלם

לרגל יום השואה הבינלאומי אשר צוין בשבוע האחרון, הציג שר התפוצות עמיחי שיקלי בישיבת הממשלה את דו"ח המגמות והתקריות האנטישמיות לשנת 2022.

שר התפוצות עמיחי שיקלי: "האנטישמיות משנה את פניה והיא הולכת ומתמקדת בשנאה כלפי מדינת היהודים ובשלילת זכות קיומה. מרבית השיח האנטישמי ברשתות, 68% ע״פ המחקר המקיף שביצע משרד התפוצות, מקורו בחוגים פלסטינים או בחוגים פרוגרסיבים פרו פלסטינים. ולמול ירידה יחסית בגילויי האנטישמיות בעולם בולט זינק מספר התקריות האנטישמיות דווקא בארה״ב בה מתהווה בחלק מהקמפוסים אווירה עויינת כלפי סטודנטים יהודים בפרט אם אלה מזדהים כציונים. על מדינת ישראל מוטלת החובה להוביל את המאבק באנטישמיות ולפעול להרחבת אימוץ הגדרות IHRA, שנעשתה לתו התקן להגדרת האנטישמיות לרבות האנטישמיות החדשה השוללת את זכות היהודים להגדרה עצמית, בכמה שיותר מדינות ומוסדות ברחבי העולם".

מגמות האנטישמיות בעולם:

בהשוואה לשנת 2021, אשר היוותה שנת שיא במספר האירועים האנטישמיים על רקע מבצע 'שומר החומות', המגמה המסתמנת במדינות המרכזיות הינה ירידה בהיקף כלל האירועים האנטישמיים, זאת למעט בארה"ב, בה נרשמה עלייה דרמטית בהיקף האירועים האנטישמיים בשנה החולפת.

על-אף הירידה במספר האירועים האנטישמיים ככלל, בהשוואה לשנת 2021, נרשמה בשנה החולפת עלייה חדה של 13% בהיקף האירועים האנטישמיים האלימים. המדינות בהן נרשמו שיעורי התקיפה הגבוהים ביותר על רקע אנטישמי בשנת 2022 היו ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת.

במהלך השנה החולפת נרשמו שלושה מקרי רצח (בצרפת), בהם נבדק חשד אנטישמי, זאת בהשוואה ל-0 מקרים בשנים 2020 ו-2021.

בחודש מאי 2022, על רקע מותה של שירין אבו עאקלה, נרשמה הכמות הגבוהה ביותר של אירועי תקיפה על רקע אנטישמי ברחבי העולם בשנה החולפת - נתון המחזק את העלייה ההולכת וגוברת של האנטישמיות החדשה/האנטי-ישראלית כחלק מכלל השיח האנטישמי.

בשנה החולפת נרשמה עלייה משמעותית בשיח אנטישמי ברשת, בהשוואה לחמש השנים האחרונות בכלל וביחס לשנת 2021 בפרט, הן בהיבט של מספר הפוסטים האנטישמיים המפורסמים (27%+) והן במספר המשתמשים המקדמים תכנים אנטישמיים (21%+). בהקשר זה, נמשכת העלייה ההדרגתית בשימוש בשיח אנטישמי ברשת המכוון כנגד מדינת ישראל, המהווה 68% מכלל השיח האנטישמי ברשת. הערים אשר בלטו בשנת 2022 בהיקפי השיח אנטישמי ברשת הינן פריז, ניו יורק, לוס אנג'לס, וושינגטון וברלין.

בארה"ב, המגמה המרכזית שהסתמנה בשנה החולפת היא חדירת השיח האנטישמי לזרם המרכזי בארה"ב ונרמול הדיון בנושא שעד לאחרונה נחשב טאבו. השיח האנטישמי, שהובל בעבר על ידי דמויות שוליים, מובל ומנורמל היום על ידי דמויות בעלות חשיפה, השפעה ולגיטימציה ציבורית רחבה, בהן פוליטיקאים בכירים, ידוענים וספורטאים.

בבריטניה, נרשמה עלייה של 28% בתקיפות הפיזיות כחלק מסך התקריות האנטישמיות שנרשמו בבריטניה בשנה החולפת, כאשר מרבית התקיפות בוצעו נגד תושבי לונדון ומוסדות יהודיים שחזותם היהודית הייתה ברורה. כמו-כן, מצביעים הנתונים על עלייה בתדירות ההתקפות האנטישמיות על ילדים או על בתי ספר, וכן על עלייה בתדירות של ביצוע פשעי שנאה אנטישמיים בידי קטינים.

בצרפת, 50% מהמספר הכולל של אירועים אנטישמיים בשנה החולפת היו תקיפות פיזיות. בגרמניה, נרשמה עלייה משמעותית של 57% במספר התקריות האנטישמיות האלימות.

במרחב ברית המועצות לשעבר, הציר המרכזי והמחולל המרכזי של האירועים האנטישמיים השנה הוא מלחמת רוסיה-אוקראינה. העיסוק בנושא היהודי באנטישמיות ובזיכרון השואה ליווה את המלחמה משלביה הראשונים. עם פרוץ מלחמת המלחמה בחודש מרץ 2022 תיעדה מערכת ACMS כ-317,000 פוסטים במדיה החברתית, אשר הכילו התייחסויות אנטישמיות - עלייה של כמעט 40% בהשוואה לחודש מרץ 2021. הנתונים מצביעים על כך שגורמים רדיקליים חוצי גבולות הפכו את המשבר בין רוסיה לאוקראינה לכלי המשמש להפצת מסרים אנטישמיים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.