שניאור דייטש | יום כ"ט טבת ה׳תשפ״ג 22.01.2023

הצאצאים שרו ניגוניו, למדו תורתו והתייחדו עם זכרו של אדמוה"ז

למעלה ממאתיים מצאצאי אדמו"ר הזקן התכנסו במוצאי שבת לפני כ"ד טבת לסעודת מלווה מלכה השנתית, בסמיכות ליום היארצייט ה-210 בכ"ד טבת של האדמו"ר הזקן נ"ע. בין הנוכחים היו חסידי חב"ד, חסידים מחסידויות אחרות וכן ליטאים – כולם מאוחדים בזכות הגדולה להיות מצאצאיו של רבינו הזקן
הצאצאים שרו ניגוניו, למדו תורתו והתייחדו עם זכרו של אדמוה

למעלה ממאתיים מצאצאי אדמו"ר הזקן התכנסו במוצאי שבת לפני כ"ד טבת לסעודת מלווה מלכה השנתית, בסמיכות ליום היארצייט ה-210 בכ"ד טבת, בין הנוכחים היו חסידי חב"ד, חסידים מחסידויות אחרות וכן ליטאים – כולם מאוחדים בזכות הגדולה להיות מצאצאיו של רבינו הזקן.

 

המשתתפים והנואמים צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן

המלוה מלכה היתה עבור ובהשתתפות צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן וכל הנואמים היו צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן.

 

דבר מלכות

מסיבת המלוה מלכה נפתחה בדבר מלכות דברי הרבי. הרב שמואל מנחם מענדל בוטמאן, יושב-ראש איגוד צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן נבג"מ ומנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזית ציין, שבשבת פרשת וארא תשד"מ, הקדיש הרבי שיחה שלימה ל"צאצאים".

בשיחה, דיבר הרבי על נוסח הברכה אותה אומרים בברכות השחר. בשונה מנוסחאות אחרות שקובעות לומר "ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו", אדמו"ר הזקן קבע לומר רק "ונהיה אנחנו וצאצאינו". הגרסה הראשונה רק מוגבלת לשלושה דורות, "אנחנו וצאצאנו וצאצאי צאצאנו" בעוד ש"צאצאינו" כולל את כל הדורות הבאים.

הרבי אמר אז שאנחנו רואים כאן דבר מיוחד "אדמו"ר הזקן הכניס את כל צאצאיו כולל את בנו ממלא מקומו, אדמו"ר האמצעי, במילה אחת 'צאצאינו'. כל צאצאי רבינו הזקן לאורך כל הדורות – לרבות אדמו"ר האמצעי – כלולים במילה אחת ויחידה!"

במשך כל השנים, הדגיש הרב בוטמאן זכינו לראות עידוד וחיזוק גדול מהרבי במכתבים, מענות ונתינת "משקה".

המיוחד שבשנה זו

בהנוגע להעניין המיוחד בשנה זו, הוסיף הרב בוטמאן, היא שזו שנת "הקהל" והתוכן הפנימי של שנת "הקהל" היא ה"הקהל" הגדול של כל העם היהודים "אנשים נשים וטף" בירושלים עיר הקודש בביאת משיח צדקנו.

מאתיים ועשר שנה להסתלקות כ"ק אדמו"ר הזקן כמנין "רדו"

נוסף לזה יש רמז מיוחד בשנה הזאת. השנה הזאת, הדגיש הרב בוטמאן, היא מאתיים ועשר שנה להסתלקות כ"ק אדמו"ר הזקן נבג"מ בכ"ד טבת תרע"ג.  יעקב אבינו אמר לבניו בהנוגע לירידה למצרים "רדו שמה" ורש"י מפרש שרמז להם שיהיו במצרים מאתיים ועשר שנים "כמנין רדו". השנה היא מאתיים ועשר שנה --רד"ו שנה-- להסתלקות כ"ק אדמו"ר הזקן והזמן לגאולה האמיתית והשלימה.

 

עשרת הניגונים של כ"ק אדמו"ר הזקן

אדמו"ר הזקן מלמד ש"הנגון הוא קולמוס הלב" והניגון מאפשר ליהודי להתעלות מעל כל מגבלה בה הוא נמצא. לאור זה ניגנו הצאצאים את עשרת הניגונים של כ"ק אדמו"ר הזקן בעל ההילולא.

ראש המנגנים היה בעל הקול הנעים והערב הרב יוסף צירקינד. הוא ניגן את הניגונים לזכות אביו הרב יצחק צירקינד ז"ל  – חתנו של הרב יצחק דוד גרונר ז"ל. הרב יצחק צירקינד השתתף בקביעות בסעודת המלווה מלכה, והרב יצחק דוד גרונר היה נואם באירוע כאשר היה בארצות הברית בזמן האירוע.

על המוזיקה הופקד הרב מנחם מענדל קראוס שליווה את המנגן בדייקנות ובהצטיינות.

 

חלוקת השולחן ערוך

כנהוג, נערכה חלוקת לימוד שולחן ערוך אדמו"ר הזקן בין המשתתפים על מנת לסיימו עד כ"ד טבת תשפ"ד הבא עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה. מבעוד מועד הוכנו תיקיות מיוחדות שכוללות חלק משולחן ערוך אדמו"ר הזקן שחולקו לכל אחד מהצאצאים שהתחייב ללמוד את השולחן ערוך שנכתב על ידי סבם – אדמו"ר הזקן. התווית על הכריכה ציינה איזה סימנים והלכות מצויים בתיקייה. אחד המשתתפים ציין, "כל תיקייה מכילה חלק ללימוד. כך כל אחד מרגיש אחריות אישית, שכן אם לא יסיים את הלימוד, החלוקה כולה תהיה חסרה".

כהמשך לחלוקה יכול כל אחד לקחת חלק ולהצטרף ללימוד השולחן ערוך על ידי הרשמה באתר AlterRebbe.org ובחירת חלק ללימוד. באתר ניתן להוריד את החלק האישי בפורמט PDF. במהלך השנה יישלחו תזכורות למשתתפים. מבצע זה מאחד יהודים ברחבי העולם בלימוד תורת אדמו"ר הזקן, ומאפשר לסיים את לימוד השולחן ערוך כמה וכמה פעמים.

חלוקת שלחן ערוך אדמו"ר הזקן הושלמה 100%

נכון לשעת כתיבת שורות אלו נשלמה חלוקת שלחן ערוך אדמו"ר הזקן 100% בחלוקה אל"ף. גם המספר בחלוקה בי"ת הגיע ל41%. החלוקה השניה (וכן השלישית וכו')  נועדו לאלו שליבם חפץ ללמוד ההלכות "שכבר לוקחו" בחלוקה קודמת.

"מעשה אבות סימן לבנים"

הרב דר. בן ציון טווערסקי, בנו של הסופר המפורסם הרב אברהם טברסקי

נין ה"קדושת ציון" מבאבוב והרה"צ ר' מרדכי דוב מהורנסטייפל, נכד הרה"צ ר' יעקב ישראל מצ'רקס, חתן כ"ק אדמו"ר האמצעי,  הדגיש בנאומו  את דרך של כ"ק אדמו"ר הזקן, ואחריו של כל נשיאי חב"ד לקרב כל יהודי מבלי הבט על מצבו הפרטי.

הזכות הנשגבה יחד עם האחריות הגדולה

הרב יוחנן טווערסקי,  דיין בבית הדין קו הישר, ונכד הרה"צ ר' מרדכי דוב מהורנסטייפל הטעים את  הזכות הגדולה והנפלאה להיות מצאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן והדגיש שיחד עם הזכות ישנה גם אחריות מיוחדת.

המקור לשיטה הבריסקאית היא שלחן ערוך אדמו"ר הזקן

הרב נפתלי ציטרין רב בית הכנסת קרליבך במערב מנהטן, נכדו של הרב אליהו חיים קרליבך, ונין להרב שניאור זלמן שניאורסאהן, דור חמישי "בן אחר בן" לאדמו"ר הצמח צדק הדגיש שהוא מוסר שיעור בגמרא בעיון עבור הבעלי-בתים שלו, והם כעת לומדים את מסכת ברכות. הפירוש החביב עליו ביותר על המסכת הוא חלק א' משולחן ערוך אדמו"ר הזקן.  "בלשונו הזהב של אדמו"ר הזקן, רואים את המקור לחקירות בסגנון בריסק. מה שאומר שדרך הלימוד המפורסמת של בריסק שמאופיינת בחדות ועומק, מקורה הוא בשלחן ערוך כ"ק אדמו"ר הזקן.

סיום והתחלה

הסיום על שולחן ערוך אדמו"ר הזקן נערך על ידי הרב שלמה יהודה הלוי סגל, רב ודיין בשכונת קראון הייטס וצאצא של ר' משה, בנו של אדמו"ר הזקן. הוא למד את ההלכה האחרונה, הלכות "שאלה ושכירה וחסימה" שדנה בהלכות "לא תחסום שור בדישו". אדמו"ר הזקן פוסק שאם בהמות הולכות ממקום למקום, גם אם הן עוברות על תבואה והיא נידושה מאליה, אין האדם עובר לא תחסום, משום שלא היה בכוונתו שהן יעברו על התבואה. אדמו"ר הזקן מוסיף "וכן כל כיוצא בזה"

אנו רואים מאדמו"ר הזקן שהפטור מחמת חוסר כוונה חל על כל איסורי התורה ולא רק על איסור של לא תחסום (כפי שסבורים חלק מהפוסקים).

בסיום שהרבי ערך על שולחן ערוך אדמו"ר הזקן, הוא ציין, שבאיסורים, חוסר כוונה פוטר את האדם. אבל בקיום מצווה, יוצאים ידי חובה גם בלי כוונה! הסיבה לכך היא שליהודי יש נשמה, וגם אם כלפי חוץ נראה שאין לו כוונה, הרי שנשמתו רוצה לעבוד את ה'.

הרב מיכאל אהרן זליגסון, משפיע ומחבר, בנו של ה"רופא של הרבי" הרב אברהם אבא זליגסון ע"ה, מצאצאי אדמו"ר הזקן, פתח את הלימוד החדש בקריאת ההלכה הראשונה שמתחילה עם המילים "יהודא בן תימא אומר". והביא את ביאור הרבי שלכל יהודי יש שייכות ל"יהודה" שזה שם הוי"ה ולכן התחיל כ"ק אדמו"ר הזקן את ספר השלחן ערוך שלו עם המילים "יהודה בן תימא".

הרב זליגסון סיפר, שלאחר פטירת אביו בשנת תשמ"ט, הורה הרבי שמצבתו תכלול את יחוסו לאדמו"ר הזקן.

פ"נ לאדמו"ר הזקן

היושב-ראש הזכיר שכ"ק ​​אדמו"ר הריי"צ נבג"ם אמר ששירת הניגון ד' בבות היא "שליחת פ"נ לאדמו"ר הזקן".

ואמנם, גולת הכותרת של האירוע היא כאשר הצאצאים שרים יחד את הניגון ד' בבות. תחילה הם שרים את ניגון הכנה, ממשיכים עם ניגון הד' בבות, ולאחריו ניע זשוריצי כלופצ'י. האווירה בחדר השתנתה כולה. הצאצאים מתקשרים עם הסבא – אדמו"ר הזקן מתוך נעימות והתמסרות ומתעלים לעולם רוחני.

הרב בוטמאן הזכיר גם את הרב אברהם מיכאל בן יעקב שמשון הלוי פלינט ע"ה, שהיה משתתף קבוע בהתוועדות השנתית, ושהיארצייט שני שלו חל בכ"ו טבת – יומיים לאחר כ"ד טבת. יהי רצון שיהיה "א גוטע בעטער" מליץ יושר עבור אשתו וצאצאיו בכל המצטרך.

הרב בוטמאן מודה לבנו הרב יוסף יצחק בוטמאן על עזרתו האדיבה בסידור המלוה מלכה ומאחל לו שזכות כ"ק אדמו"ר הזקן תעמוד לו בכל המצטרך בבני חיי ומזוני רויחי.

 

לשנה הבאה בירושלים

תם ולא נשלם. ההכרזה היא  שההתוועדות הבאה תהיה בירושלים עיר הקודש יחד עם רבינו הזקן והרבי.

הצאצאים יצאו מהאירוע עם השראה מחודשת להיות דוגמה חיה ולצעוד בדרכיו הקדושות של סבם אדמו"ר הזקן "הראשון" ושל "הרבי "השביעי" ולראות בעיני בשר את קיום רצונם  של "הראשון" וה"שביעי"  להכין את כל העולם כולו לגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.