COL | יום כ"ט טבת ה׳תשפ״ג 22.01.2023

יום שישי בקאזאן: בין המצבות הישנות ציפתה לשליח הפתעה

שליח הרבי בקאזאן הרב יצחק גורליק, השתתף בשישי האחרון בהלוויית יהודי שלפני 15 שנה נכנס בבריתו של אברהם אבינו • בבית העלמין בקאזאן, על מצבה ישנה הוא הבחין בשם ר׳ אברהם ב״ר מאיר מהרי״ל ומשהו צלצל לו מוכר. כאן ציפתה לו הפתעה
ר׳ אברהם ב״ר מאיר מהרי״ל ז"ל

השליח לעיר קאזאן רוסיה הרב יצחק גורליק, כותב מוצש"ק 'וארא' אור לכ"ט טבת תשפ"ג:

ר׳ אברהם ב״ר מאיר מהרי״ל

בערב שבת, קצת לפני חצות היום, הגעתי לבית העלמין העתיק שבמרכז קאזאן. בבית עלמין זה יש שלש חלקות יהודיות ישנות. להסתובב פה זה כמו לטייל בין דפי ההיסטוריה. אלפי יהודים טמונים פה במשך כבר למעלה ממאה וחמישים שנה. המצבות מספרות על ההיסטוריה היהודית העשירה.

לפעמים אני מגיע לעשות סיבוב, אז יש לי זמן לקרא את המצבות. ביום שישי מיהרתי. הגעתי לפה להשתתף בהלוויה של יהודי שלפני חמש עשרה שנה נכנס בבריתו של אברהם אבינו ונקרא שמו בישראל שניאור. הוא היה חולני ל״ע וכמעט לא הגיע לבית הכנסת. שניאור נפטר למחרת כ"ד טבת בגיל חמישים וחמש.

נכנסנו לעומק החלקה היהודית. טמנו אותו בחלקת הקבר של אמו והוריה. בחזור אני צועד ומעיף תוך כדי הליכה, מבט חפוז על המצבות.

משום מה משהו משך אותי להסתכל על מצבה שהייתה לא בצד בשביל אלא בעומק יותר. אני עברתי פה עשרות פעמים ולא זכרתי שראיתי את המצבה הזו עם שם המשפחה הלא שגרתי הזה, מהריל. נעצרתי לקרוא: ר׳ אברהם ב״ר מאיר מהריל. המשכתי לקרא וקריאת הפתעה יצאה מפי: נפטר כ"ט טבת, ואוו מחר יארצייט. הכרתי יהודי אחד מבוגר בשם משפחה כזה, זה היה כנראה בנו שגם נפטר כבר לפני שנים ולא נראה לי שיש שם המשך, מי שיגיד עליו קדיש. פשוט ה׳ עשה טובה לנשמתו שערב היארצייט שרב הקהילה יראה שיש לו יארצייט.

לא הספקתי לרשום את השם על פתק. סמכתי שאזכור את השם והמשפחה.

אחרי הדלקת נרות, לפני שיצאתי לבית הכנסת, משום מה פתחתי את המחברות הישנות בהם מופיעים עשרות שמות של יהודים שחתמו על הרשאה לרב למכירת חמץ. גם במחברות אלו אני מעיין לעתים קרובות. לא זכרתי ששמתי לב לשם הזה אי פעם. הפעם זה היה בולט: חמצו של ר׳ אברהם ב״ר מאיר מהרי״ל, קאטשאלאווא 32 . פתחתי מחברת שניה ושוב החמץ של ר׳ אברהם ב״ר מאיר מהרי״ל ברחוב קאטשאלאווא 32.

אתם מבינים לבד כמה התוועדתי בשבת על הסיפור על זה, כמה התרגשו אנשים והומחש להם המושג של הנשמה שרוצה שיקראו עליה קדיש.

כל דבר שיהודי רואה או שומע, זה בעצם דבר ה׳ אליו. רק צריך לזכות שהעיניים יהיו פקוחות והאוזניים לא אטומות מלראות ולשמוע בשימת לב מה שאומרים לנו כל הזמן מלמעלה.

זכה ר׳ אברהם ב״ר מאיר מהרי״ל, לעורר יהודים ביום היארצייט שלו.