COL | יום כ"ה טבת ה׳תשפ״ג 18.01.2023

שליחת חב"ד בוילנא עלולה להיכנס לכלא, השליח: "שחיתות"

השליחה ומנהלת בית ספר חב"ד בוילנה הגב' נחמה דינה קרינסקי מואשמת בימים אלו בבית המשפט כי בית הספר חב"ד בניהולה, נסגר בשנת 2017 בשל ניהול כושל, העלמת מס והסתרת מידע והיא עלולה להישלח לכלא • בעוד שבועיים וחצי אמור להינתן פסק הדין • בעלה השליח בוילנה, הרב שלום בער קרינסקי, אומר ל-COL: "עשו ועדיין עושים לנו עוול נוראי" • בקהילה היהודית מביעים זעזוע מההתנכלות לשלוחים ולחב"ד
שליחת חב
השליח הרב שלום בער קרינסקי, על רקע מפת האזור (גוגל מפות)

סערה בליטא: שליחת חב"ד, אם ל-11, עלולה להיכנס לכלא. החלטה במשפט אמורה להתקבל בדיון האחרון, שנקבע לתאריך ח' שבט הקרוב, בעוד קצת יותר משבועיים.

היא מואשמת בכך שבית ספר חב"ד תחת הנהלתה, שנסגר בשנת 2017 למניינם, הותיר חובות גדולים ולטענת התביעה, ניהול כושל והעלמות מס הביאו לסגירתו. כיום חב"ד מפעילה בית ספר חדש בהנהלת השליחה, עם 12 כיתות לימוד.

הרב שלום בער ונחמה דינה קרינסקי, משמשים בוילנה שבליטא כשלוחי חב"ד מזה 28 שנה. בית הספר שניהלה השליחה עד שנת 2017, העסיק כמה עשרות צוותי חינוך ועובדי מנהלה, נכנס לחובות כבדים, לאחר שלא קיבל את הכסף המגיע לו.

מדובר בכספים שהיו אמורים להתקבל מתשלומי הפיצויים על שואת יהודי ליטא בסך 3.7 מיליון אירו בשנה, המועברים לקרן Good Will Fund, בהובלת המגבית היהודית המאוחדת (ה-AJC) האמריקאית ובניהול אחד ממנהלי הקרן שלטענת השלוחים מנע ועדיין מונע מהכסף להגיע ליעדו. "הכספים החלו להגיע בעשר השנים האחרונות – אך לא הגיעו ליעדם האמיתי", כך אומר ל-COL שליח חב"ד, הרב שלום בער קרינסקי.

לפי ההסכם, במקום שממשלת ליטא תשיב נכסי דת שנגזלו בשואה לקהילה היהודית, היא מעבירה מידי שנה את סכום הפיצוי עבור מבני דת פעילים בליטא. "הבעיה שהכסף אינו מגיע באמת ליעדו", אומר שליח חב"ד הרב קרינסקי. "האם יש מטרה יותר יהודית מאשר בית ספר יהודי שמלמד ומחנך ילדים וילדות יהודים?", הוא שואל בכאב.

לדבריו, "אחד המנהלים בקרן בשיתוף פעולה עם אחת מראשי הקהילה, מעביר את הכסף למטרות אחרות מאשר המטרות האמיתיות שלהן נועד – טיפוח חיי הקהילה היהודית. אנו עובדים 24 שעות ביממה ומזה כבר 28 שנה כדי לבנות יהדות, מבריתות ועד בר מצוות, נישואין, בתי ספר, מחנות קיץ. במקום זאת הכסף מגיע לגורמים אחרים. נעשה לנו כאן עוול עצום".

"אותם גורמים התעלמו ללא הרף מבקשותינו החוזרות ונשנות למימון חירום כדי להבטיח את עתיד בית הספר שלנו", מאשים שליח חב"ד. "גם במשפט אנו חשים בהטיית דין, מאחורי הקלעים פועלים נגדנו כדי שבית הספר ח"ו ייסגר וכך לא יוכלו לתבוע את הכספים שמיועדים באמת לטובת הקהילה".

בבית המשפט המחוזי מתנהל נגד הרבנית קרינסקי משפט בטענה שניהול כושל הביא לפשיטת רגל של בית הספר, עם חובות מצטברים של 250 אלף אירו.

על פי טענות התביעה, המנהלת הרבנית קרינסקי לא שילמה מס ודיווח לרשויות והסתירה מידע. אם אכן השופטים יקבלו את טענות התביעה, היא עלולה לקבל עונש מאסר בפועל, ח"ו.

בקהילה היהודית זועמים על העוול שנעשה, ומספרים כי בית הספר סבל שנים רבות מהתנכלויות של גורמים אינטרסנטיים. "הרב והרבנית קרינסקי, הקדישו את כל חייהם להחיות את החיים היהודיים בליטא", אומרים בקהילה היהודית. "כואב הלב שגם עשו להם עוול וגם כעת מפילים עליהם את כל האשמה".

לטענתך שאתה חש הטיית דין במשפט? אולי זה קשור לאנטישמיות?

הרב שלום בער קרינסקי: "אין שום קשר לאנטישמיות. להיפך: בכל פעם שאותם גורמים הפריעו לנו, באו גורמים ממשלתיים ועזרו לנו. אני זוכר דוגמא אחת קלאסית: אותם גורמים בקהילה הערימו מכשולים על הקמת סוכה ציבורית גדולה ומי שעזר לנו היה דווקא ראש העיר של וילנה. הגורמים הללו פועלים נגדנו מאחורי הקלעים כבר מזה זמן רב, עוד לפני שהוקם בית הספר. מדובר בשחיתות ולא ברור לאן מוזרמים כספי הקהילה".

הרב קרינסקי סבור כי אותם גורמים משפיעים גם על הטיית הדין במשפט. "אני קורא לגורמים בעלי השפעה על ארגון American Jewish Committee AJC לנסות ולהשפיע עליו שישנה את היחס כלפינו. בית הספר החדש של חב"ד שחינך עד היום מאות תלמידים יהודים נמצא במצוקה דומה, כי הכספים שוב לא מגיעים ליעדם. אני גם קורא לציבור להתפלל שנצליח ונזכה ב'דידן נצח' משלנו".

הכרעה במשפט צפויה להינתן בעוד כשבועיים וחצי, בח' שבט.

לסיוע לשלוחים במשפט - לחצו כאן>>>

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.