| יום כ"ג טבת ה׳תשפ״ג 16.01.2023

חב"ד מולדובה אירחו 17,339 פליטים מאוקראינה: עזרו להם

מולדובה הינה כיום אחת מתחנות מעבר הגדולות בין אוקראינה לאירופה. בשל סגירת שדה התעופה בקייב, עשרות שלוחים מאוקראינה עוברים דרכה בנוסעם אל הרבי או לארץ הקודש ובחזרתם לאוקראינה, ולצידם עשרות אלפי יהודים עברו בקישיניב בשנה האחרונה בבורחם מהמלחמה.
חב

רבים מאותם יהודים - 17,339 לפי הרשומות - נעזרו בשלוחי חב"ד המכהנים כרבני הקהילות במולדובה לכל צרכיהם, בגשמיות וברוחניות. מאות מהם נשארו במולדובה והפכו לחלק מהקהילה היהודית הגדולה שבנו השלוחים.  

במקביל,  מאז המלחמה הקימה חב"ד במולדובה בעידוד הממשל דלפק בשדה תעופה על מנת לסייע לעוברים ושבים במקום. רק לא מכבר כאשר קבוצת נוסעים שומרי תורה ומצוות נתקעה בקישינב למשך ארבעה ימים בעקבות תסבוכת עם חברת התעופה, הגיעו כולם לבית הכנסת הגדול והמחודש של חב"ד על מנת לסעוד את נפשם וגופם.

חלק מהפליטים שנמלטו מאוקראינה בחרו כאמור להישאר להתגורר בקישינב. חלקם לצמיתות וחלקם באופן זמני. מה שגרם להתרחבות במגוון תחומים, במימד החינוכי הכולל כיום גן ילדים, מועדון נוער ובית הספר יום ראשון. ובהרחבת הפעילות הכוללת בקישינב ומחוצה לה.

לא רק בצד הרוחני גדלה חב"ד במולדובה, אלא גם בצד הגשמי. הדרישה לאוכל כשר מאוד התפתחה. ובעקבות כך שופצו המטבחים והצוות הורחב. על מנת לספק אוכל כשר לכל דורש. בתקופה האחרונה פתחה חב"ד מולדובה בסיוע מרכז רבני אירופה מרכזי חסד בקישינב ובמחוז טרנסניסטריה המשאילים ציוד רפואי לקהילה היהודית.

יצויין כי חב"ד במולדובה פועלת גם בקהילה היהודית בחבל הבדלני טרנסניסטריה. הרב מנחם מענדל ולאה גוצל פועלים מזה כמה שנים באיזור. לאחרונה התרחבה הפעילות ומשפחת גוצל עם ילדיהם נוסעים מידי שבת לעיר בנדר ומקיימים תפילות וסעודות שבת לעשרות משתתפים.

השנה בחג החנוכה במחווה של נשיא המחוז הוקמה חנוכיה בגובה 4 מטר במרכז העיר. מאות אנשים השתתפו בטקס ההדלקה ובמסיבה שהתקיימה לאחר מזה.

לאחרונה העניקה העיריה מבנה לקהילה על מנת שיהיה מבנה קבוע עבור בית הכנסת מטבח וחברי לימוד. חב"ד מולדובה התגייסה לסייע בשיפוץ המבנה על מנת לייעל את הפעילות של משפחת גוצל. בית הכנסת יקרא על שם הצדיק מרבניץ ז"ל אשר עיר מגוריו הינה במחוז טרנסניסטריה. 

היום נפתחו שלשת 'ימי השותפות' עם השלוחים במולדובה. יו"ר הקהילה היהודית במדינה הרב זושא אבלסקי פנה לחסידי חב"ד במסר מיוחד בו נכתב בין היתר: "חסידים יקרים! תנו לנו יד, איש איש כפי יכולתו, ועזרו לנו למלא את שליחותנו ולהכריע את הכף לגאולה האמתית והשלימה!".

>>לתרומה מקוונת לחצו כאן<<

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.