COL | יום כ"ב טבת ה׳תשפ״ג 15.01.2023

שאלה מעסיקה רבים: אנחנו שלוחים אבל לא מוגדרים שלוחים

נאומו המהדהד של ראש ישיבת תות"ל מגדל העמק הגה"ח הרב יצחק גולדברג, בכינוס צוותי תות"ל בארץ הקודש, שהתקיים הערב מוצ"ש בכפר חב"ד, בארגון 'כרמי שלי' • הרב גולדברג התייחס ל'שקלא וטריא' של מחנכים ומשפיעים האם הם מוגדרים כ'שלוחים' או לא? • "הר"מים והמשפיעים הכי טובים צריכים להיות אצלינו, זה זועק, זה חסר. זו הצלת נפשות. תניח עצמך אצל הרבי, זה שליח!" • הוידאו המלא והתמליל, בלעדי ב-COL. צילום: שניאור שיף
שאלה מעסיקה רבים: אנחנו שלוחים אבל לא מוגדרים שלוחים

נאומו המהדהד של ראש ישיבת תות"ל מגדל העמק הגה"ח הרב יצחק גולדברג, בכינוס צוותי תות"ל בארץ הקודש, שהתקיים הערב מוצ"ש בכפר חב"ד, בארגון 'כרמי שלי'.

לצד הוידאו המלא, אנו מתכבדים להגיש פה תמליל מעיקרי דבריו:

זה אירע בתקופה שחזרנו משליחות של הרבי כשלוש שנים בערי צרפת. כשחזרנו, המשפיע הנודע ר' ניסן נעמנוב ע"ה אסף אותנו, וסיפר שר' חאטשע פייגין נכנס לתומכי תמימים, היה ביחידות אצל הרבי הרש"ב. אמר לו הרבי: "יש ללמוד תורה ויש לרקוד ולשמוח עם התורה. ללמוד תורה, לומדים כל השנה. בשמחת תורה, פעם בשנה, שמחים ורוקדים עם התורה. ללמוד בתומכי תמימים, זה לרקוד ולשמוח עם התורה - כל השנה". ר' ניסן הוסיף שהיו עוד ביטויים אך בפירוש לא יספר... הוא בכה בספרו.

הרב איצ'ה נעמנוב (בנו של ר' ניסן) סיפר שאחרי שר' ניסן נפטר, הכניסו ס"ת לישיבה. הרבי בכתב יד הוסיף, זה לערך הלשון: "הכנסת ס"ת בפנימיות עבודתו בתומכי תמימים." אלו היו מילות הרבי.

יש תחושה מסויימת אצל מהמחנכים, ר"מים, משפיעים, ישיבה קטנה וגדולה, תלמוד תורה. אנחנו שלוחים, אבל לא מוגדרים כשלוחים. השאלה מאוד מעסיקה הרבה וזה גם פוגע. כי כשחיים עם ספקות זה לא טוב. לא שיש לי תשובה ואני לא בר סמכא להשיב על זה, אבל משהו להתבונן בכל זאת: מאיפה מגיעה השאלה? מה השואל מחפש? מה זה שליח?

הדבר הראשון הוא מילוי רצון המשלח. הוא מבצע. שליח קיבל זכות, שלוחו של אדם כמותו. עד כמה התעלה השליח? השאלה במה מתעסקים, איפה הנקודה? שליח מתעסק במילוי רצון המשלח ומונח בזה ואני הנני, מוכן להיות שלך. או: עסוק בציור שלי, האם זכיתי בתואר הזה בג"ע עליון ותחתון, יש לי שכר כזה או כזה, אני התרוממתי לדרגה כזאת, זה עונג.

כעת נתאר לעצמינו: מי המנהיג של המוסדות? זה לא אנחנו, זה הרבי. הרבי פתח מוסדות. אתה תגיד לרבי: אני מוגדר שליח? אל תהיה מלמד אצלי. אלו מוסדות של הרבי, ילדים של הרבי. המלמדים, הר"מים, המשפיעים הכי מוצלחים צריכים לבוא לחנך אותם. מה השקלא וטריא הזאת?

מה אתה מחפש? דבר אחד: מילוי רצונו של הרבי! המשפיעים הכי טובים צריכים להיות אצלינו, זה זועק, זה חסר. זו הצלת נפשות. תניח עצמך אצל הרבי, זה שליח!

אשתף במחשבות אישיות שהיו לי פעם, בשביל העניין: נשלחנו, קבוצת השלוחים לארץ הקודש תשל"ו הקבוצה הראשונה, היינו בצרפת שלוש שנים אחר כך ב-770 וכל ה'קאך' ביננו היה לעשות מהפיכה בצרפת, זה היה חידוש. חשבנו לעצמינו: כל אחד יקח עיר ויעשה מהפיכה. היו התוועדויות, התחיל עניין חדש. כשהרבי דיבר על השלוחים אני זוכר, אני אישית חשבתי שהרבי ישלח אותנו "להפוך עיר שוממה" בצרפת, ולאיפה הרבי שלח אותי? "לך תלמד בכולל בצפת"...

הרבי לקח את הרב אריה לייב קפלן ז"ל, עשה ממנו עסקן. הוא יכל להיות ראש ישיבה, רב גדול, מי שהכיר אותו יודע. הרבי עשה אותו עסקן. "הנני". הרב משה קוטלרסקי יכניס אותי לספר השלוחים? לא יודע, אולי. במה אתה מונח??

זאת הנקודה. אני זוכר, היה לי חבר, מאוד אהב את ארה"ק. הוא בדיוק קיבל תשובה כמה שבועות לפני שנשלחנו לארה"ק, לנסוע לצרפת. אצלו היה בדיוק הפוך. הוא שמע שאנחנו נוסעים לארץ, היה לו קצת חבל שכתב לרבי על הרצון שלו לנסוע לצרפת... הוא כתב מכתב לרבי, שמאוד רוצה להצטרף לקבוצה שלנו, להיות שליח בארץ הקודש, במקום בצרפת. מאוד כואב לו להפסיד את הזכות להיות שליח בארה"ק. הרבי כתב לו: הכל בהשגחה פרטית ומי יודע איפה יותר זכותו?"

תתמסר.

סיפרתי לבחורים ששמעתי ביחידות איך שהרבי התבטא על העניין לעבוד בישיבה. "הצלחה בנקודה הפנימית בניך אלו התלמידים". מכל העניינים זו הנקודה הפנימית, זה העניין שלך ותהיה לגמרי שם.

אני נזכר בליל שמח"ת תשמ"ו הידוע, שאז הרבי דיבר על שליח בעשר בחינות הנפש, שעם זה מביאים את המשיח. אמר שכל השלוחים יגידו לחיים. ומי שספק שליח, שיגיד לחומרא. עצם הדבר שנפל לך ספק, זה בגלל שאתה שליח.

בכל אופן שיהיה בהצלחה רבה וצריכים להיות מונחים בעניין.

לחיים.

הוידאו המלא: (צילום: שניאור שיף)

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
-המשך לתגובה הקודמת-
כ"ב טבת ה׳תשפ״ג
אבל!!! אנחנו יודעים שכל יהודי הוא שליח. גם בעה"ב יכול להיות מסור לרבי ולנהל חיים חסידיים, לצאת למבצעים וכו' וזה למעשה המודל של חסיד. כחסיד מוטל על המחנך להתמסר לתלמידים, לדעת שמוטלת עליו אחריות עצומה ובמובן מסוים יותר מהרבה שלוחים, ובוודאי שלעבוד בכרם חב"ד זו זכות עצומה. (ומן העבר השני רק אעיר שגם שליח יכול לשאת בתואר ובמסגרת הכללית להיות שליח אבל זה לא שווה הרבה אם לא ימלא את המסגרת בתוכן מעשי).
אז נכון, בזמנו הרבי הכניס את השלוחים בשדה החינוך לס' השלוחים. אין לי תשובה לטענה הזו, אבל גם אם זה יסתור את כל הגיגיי לעיל ונגדיר אותם כשלוחים, אני לא חושב שיש מה להשוות את מי שבפועל חתם על גיוס מלא והוא "רכוש צה"ל" למי שכאזרח תורם המון - ושוב, לפעמים יותר משליח רשמי! - אבל בסופו של דבר מנהל חיים עצמאיים.
ובל' הידועה, זו רק דעתי. מה דעתכם?
2.
אם יורשה לי להשיב על השאלה (האם מחנכים ה...
כ"ב טבת ה׳תשפ״ג
אנצל את האנונימיות כדי לכתוב בחופשיות ופשוט לתאר עניינית: כשיצאתי לשליחות עזבנו קהילה חמה ומקומות עבודה, הלכתי ליישוב שדורש ממני מאמץ נפשי והתמודדות יומיומית עם המון אתגרים. דברים שהם שגרת חיים של כל חב"דניק הם יקרי המציאות בשבילי, ואני מקריב, סליחה על הפומפוזיות, את חיי. הבית הפרטי ש(אין)לי הוא ציבורי, אין לי שכנים או חברים - בכל רגע אני מייצג ובתפקיד, כל סיטואציה וכל מילה נמדדים לפי זה.
אני חי בקושי מעבודות מזדמנות, וסירבתי להצעת עבודה שהייתה מסדרת אותי כלכלית להרבה שנים כי הבנתי שבפועל זה ידרוש ממני לעזוב את השליחות.
על רקע זה באה תשובתי שמחנך אינו שליח בהגדרה. אחרי הכל הוא עובד בשעות מוגדרות (גם אם רבות ומעבר לשעות העבודה הרשמיות, עבדתי תקופה כמחנך ואני יודע בדיוק במה מדובר), מקבל משכורת ומן הסתם יפסיק לעבוד כשהיא לא תגיע. (המשך יבוא)
3.
כרמי שלי לא נטרתי
כ"ב טבת ה׳תשפ״ג
שליחות גם בחב"ד. צוות תות"ל. נא לא לגרום לבחורים לנשור חלילה. כדי שאח"כ שלוחי הרבי לא יצטרכו להחזיר אותם בתשובה. תהיו עם התמימים ואל תחפשו אותם.. והמבין יבין ותן לחכם ויחכם עוד.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.