הסכנות של 'משמעת יתר' בישיבות | מאמר דעה חינוכי
מאת ר' משה הרץ
כחברה, אנו שמים דגש רב על חינוך וצמיחה רוחנית של הצעירים שלנו. אולם, בהרבה ישיבות, ההתמקדות במשמעת קפדנית ובציות חזק - עשויה לגרום יותר נזק מתועלת.
אין זה סוד שההנהלה בישיבות רבות יכולה להיות מחמירה למדי, ולרוב גוזרת כללים מחמירים ועונשים חמורים על עבירות. למרות שמשמעת חשובה, זה חיוני שנכיר בפוטנציאל של נהלים אלה לגרום לטראומה וחרדה בבחורים.
בתורה החינוך כולל שימוש בענישה. עם זאת, העיקרון המנחה את המשמעת עבור יהודים הוא "יד שמאל דוחה, בעוד ימין מקרבת". משמעות הדבר היא שיש להשתמש בענישה במשורה ובמטרה בסופו של דבר לקרב את הפרט להתנהגות או להבנה הרצויה, במקום לדחוק אותו לגמרי החוצה.
מחקרים הראו כי ענישה מופרזת והיעדר אוטונומיה עלולות להשפיע לרעה על ילדים, ולהוביל לירידה במוטיבציה ולהגברת תחושות חוסר האונים. זה מדאיג במיוחד בהקשר של צמיחה רוחנית, שכן גישה נוקשה ומבוססת פחד ללמידה עשויה שלא לאפשר לבחורים להפנים באמת ולהתחבר ללימודם.
היסודות של חינוך יעיל הם אמון ואהבה. כאשר למורה יש אמונה חזקה בתלמידו ואהבה אליו, הוא יכול להשתמש באמצעי משמעת ביעילות. המשמעות היא שככל שמורה מקרב את התלמיד בזהירות ובאמון, כך יעיל יותר להשתמש בענישה במשורה כדי להרחיק את התלמיד מהתנהגות בלתי רצויה.
באופן מעשי, כאשר מורה מגלה אמון ואהבה כלפי תלמידיו, בדרך כלל לא מתעוררות בעיות משמעת. ככאלה, אהבה ואמון באמת מקדימים בעיות משמעת; עם זאת, אם לפעמים מתפתחות בעיות כאלה, ניתן להשתמש בעונש בדיסקרטיות וביעילות.
כדי לטפל ביעילות בבעיות משמעת נפוצות, חשוב לזהות את שורש ההתנהגות. הדבר עשוי להיות כרוך בבחינת גורמים כמו חוסר ביטחון עצמי, חוסר עניין, רצון לתשומת לב, תשישות, חוסר מוטיבציה או מיקומו של התלמיד בכיתה.
אסטרטגיה טובה לטיפול בנושאים אלו היא שימוש בתרשים כדי לעקוב אחר הנוכחות של הבחור, תשומת הלב, היחסים עם בחורים ומורים אחרים וגורמים רלוונטיים אחרים. חשוב גם לדבר עם הבחור ולנסות להימנע מעונש בכל הזדמנות אפשרית.
לדוגמה, אם בחור מדבר במהלך השיעור, זה יכול להיות כי הוא משועמם או כי הוא כבר למד את החומר. במקרה זה, גישה קשוחה עלולה לפגוע ביחסי המורה עם הבחור, ולכן חשוב להיות זהירים ועם רגישות לצרכיהם.
במקרים אחרים, בחור עלול לפטפט כי הוא לא מבין, ופשוט איבד את קו המחשבה שלו. אולי עדיף לתלמידים מהסוג האחרון הזה ללכת לישון; בכל פעם שהוא מדבר, אתה יכול להעניש אותו, אבל כשהוא ישן, אתה לא. (הוא יבין לבד איזו התנהגות כדאית יותר!) זהו כמובן פתרון נקודתי.
•
כפי שציינתי קודם, יש לעשות כל מאמץ לגלות את הסיבה להתנהגות הנתונה ולטפל בבעיה ברצינות. לפעמים, בחור יישן בשיעור פשוט כי הוא היה רגיל לישון הרבה יותר שעות בבית, ולא במעונות בישיבה. לחילופין, ייתכן שהוא חווה עומס אינטלקטואלי או רגשי, והדרך שלו להתמודד עם הלחץ היא לנמנם בשיעור.
בסופו של דבר חשוב שנמצא איזון בין משמעת לאוטונומיה בישיבות שלנו. על ידי יצירת סביבה תומכת ומטפחת יותר, נוכל לאפשר לבחורים להתמקד בלמידה ובצמיחה הרוחנית שלהם מבלי שהחשש מעונש תלוי ועומד מעל ראשם. זה לא רק ישפר את רווחתם הנפשית והרגשית, אלא גם יאפשר להם לגשת לעבודת ה' בתחושה של אותנטיות וחשק פנימי.
באחריותנו ליצור אווירה חיובית ובריאה להתפתחות הרוחנית של הבחורים הצעירים שלנו.
שום דבר טוב לא יוצא מלקחת ילד בן 13 ולהכניס אותו למקום מלא בילדים מתבגרים שנמצאים בתקופה הכי מטורללת של חייהם.
ולצערנו גם להנהלת הישיבה אין את הידע, הכלים והמשאבים להתמודד עם המצב הזה.
אני נכנסתי לישיבה לפני 24 שנה ורוב שיעורי 30/40 ( בגלל תחלופה גבוהה ) היו מחוץ לעיר
והארץ וכן בכל חמשת !!! השיעורים מעלי
אקסטרני אופטימי
עם נסיון
לא נעים להגיד בקול את האמת המצערת, המוסדות הפכו להיות דומים יותר לעסק כלכלי מאשר ל'עסקי נפשות'.
בכל אופן, ישר כח על העלאת הנושא. חזקה לתעמולה שאינה חוזרת ריקם.
קל מאוד לכתוב מילים יפות, קשה מאוד לראות את זה קורה בשטח.
ברגע שתקל על תלמיד מסוים, ממילא זה יגרום לרפיון אצל שאר הבחורים. בחור שמפריע ולא מקבל תשלום על מעשיו (לא עונש חלילה, כ"א סיבה ותוצאה) מראה שהוא יותר שווה מהמגיד שיעור וכתוצאה מזה אחרים מרגישים שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם.
הדברים נכונים וידועים באופן כללי, אבל לענ"ד רק מי ש"מחנך" בפועל יכול באמת להבין את דקות הענין.
בכבוד ובברכה
בחור שכל מה שנשאר לי משנות לימודיי בישיבות זה טראומה וכאב
מקווה שהדברים באמת יפעלו את פעולתם