COL | יום י"א טבת ה׳תשפ״ג 04.01.2023

הסכנות של 'משמעת יתר' בישיבות | מאמר דעה חינוכי

למשמעת הנוקשה המוטלת לעתים קרובות בישיבות עלולה להיות השפעות שליליות על רווחתם הנפשית והרגשית של הבחורים, ולעכב את צמיחתם הרוחנית ואת הקשר עם ה'. • מאמר זה, חוקר החשיבות של מציאת איזון בין משמעת ואוטונומיה על מנת ליצור סביבה תומכת ומטפחת להתפתחות רוחנית של הבחורים • מאת ר' משה הרץ
הסכנות של 'משמעת יתר' בישיבות | מאמר דעה חינוכי
צילום אילוסטרציה

 

מאת ר' משה הרץ

 

כחברה, אנו שמים דגש רב על חינוך וצמיחה רוחנית של הצעירים שלנו. אולם, בהרבה ישיבות, ההתמקדות במשמעת קפדנית ובציות חזק - עשויה לגרום יותר נזק מתועלת.

אין זה סוד שההנהלה בישיבות רבות יכולה להיות מחמירה למדי, ולרוב גוזרת כללים מחמירים ועונשים חמורים על עבירות. למרות שמשמעת חשובה, זה חיוני שנכיר בפוטנציאל של נהלים אלה לגרום לטראומה וחרדה בבחורים.

בתורה החינוך כולל שימוש בענישה. עם זאת, העיקרון המנחה את המשמעת עבור יהודים הוא "יד שמאל דוחה, בעוד ימין מקרבת". משמעות הדבר היא שיש להשתמש בענישה במשורה ובמטרה בסופו של דבר לקרב את הפרט להתנהגות או להבנה הרצויה, במקום לדחוק אותו לגמרי החוצה.

מחקרים הראו כי ענישה מופרזת והיעדר אוטונומיה עלולות להשפיע לרעה על ילדים, ולהוביל לירידה במוטיבציה ולהגברת תחושות חוסר האונים. זה מדאיג במיוחד בהקשר של צמיחה רוחנית, שכן גישה נוקשה ומבוססת פחד ללמידה עשויה שלא לאפשר לבחורים להפנים באמת ולהתחבר ללימודם.

היסודות של חינוך יעיל הם אמון ואהבה. כאשר למורה יש אמונה חזקה בתלמידו ואהבה אליו, הוא יכול להשתמש באמצעי משמעת ביעילות. המשמעות היא שככל שמורה מקרב את התלמיד בזהירות ובאמון, כך יעיל יותר להשתמש בענישה במשורה כדי להרחיק את התלמיד מהתנהגות בלתי רצויה.

באופן מעשי, כאשר מורה מגלה אמון ואהבה כלפי תלמידיו, בדרך כלל לא מתעוררות בעיות משמעת. ככאלה, אהבה ואמון באמת מקדימים בעיות משמעת; עם זאת, אם לפעמים מתפתחות בעיות כאלה, ניתן להשתמש בעונש בדיסקרטיות וביעילות.

כדי לטפל ביעילות בבעיות משמעת נפוצות, חשוב לזהות את שורש ההתנהגות. הדבר עשוי להיות כרוך בבחינת גורמים כמו חוסר ביטחון עצמי, חוסר עניין, רצון לתשומת לב, תשישות, חוסר מוטיבציה או מיקומו של התלמיד בכיתה.

אסטרטגיה טובה לטיפול בנושאים אלו היא שימוש בתרשים כדי לעקוב אחר הנוכחות של הבחור, תשומת הלב, היחסים עם בחורים ומורים אחרים וגורמים רלוונטיים אחרים. חשוב גם לדבר עם הבחור ולנסות להימנע מעונש בכל הזדמנות אפשרית.

לדוגמה, אם בחור מדבר במהלך השיעור, זה יכול להיות כי הוא משועמם או כי הוא כבר למד את החומר. במקרה זה, גישה קשוחה עלולה לפגוע ביחסי המורה עם הבחור, ולכן חשוב להיות זהירים ועם רגישות לצרכיהם.

במקרים אחרים, בחור עלול לפטפט כי הוא לא מבין, ופשוט איבד את קו המחשבה שלו. אולי עדיף לתלמידים מהסוג האחרון הזה ללכת לישון; בכל פעם שהוא מדבר, אתה יכול להעניש אותו, אבל כשהוא ישן, אתה לא. (הוא יבין לבד איזו התנהגות כדאית יותר!) זהו כמובן פתרון נקודתי.

• 

כפי שציינתי קודם, יש לעשות כל מאמץ לגלות את הסיבה להתנהגות הנתונה ולטפל בבעיה ברצינות. לפעמים, בחור יישן בשיעור פשוט כי הוא היה רגיל לישון הרבה יותר שעות בבית, ולא במעונות בישיבה. לחילופין, ייתכן שהוא חווה עומס אינטלקטואלי או רגשי, והדרך שלו להתמודד עם הלחץ היא לנמנם בשיעור.

בסופו של דבר חשוב שנמצא איזון בין משמעת לאוטונומיה בישיבות שלנו. על ידי יצירת סביבה תומכת ומטפחת יותר, נוכל לאפשר לבחורים להתמקד בלמידה ובצמיחה הרוחנית שלהם מבלי שהחשש מעונש תלוי ועומד מעל ראשם. זה לא רק ישפר את רווחתם הנפשית והרגשית, אלא גם יאפשר להם לגשת לעבודת ה' בתחושה של אותנטיות וחשק פנימי.

באחריותנו ליצור אווירה חיובית ובריאה להתפתחות הרוחנית של הבחורים הצעירים שלנו.

 

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
18 תגובות
1.
יבורך הכותב!!!
י"א טבת ה׳תשפ״ג
כל הכבוד על העלאת הנושא! מדובר בנפשות ממש.
2.
נהדר ברצוני להוסיף
י"א טבת ה׳תשפ״ג
שכתוב בדרמ''צ שההשתדלות צריכהצלהיות בדרך המיצוע ולא העניין מתקלקל וכן אפי' הרבי הרש''ב נסע לישבות לראות איך מקימים ישיבה לפני הקמת תות''ל תמיד כדאי לקרוא ספרי חינוך של מחנכים חרדים אחרים וללמוד שיטות מאחינו החרדים האחרים


3.
כל הכבוד על העלאת הנושא.
י"א טבת ה׳תשפ״ג
כצעד ראשון להפחתת המתח והלחץ צריך לבטל את הפנימיות.
שום דבר טוב לא יוצא מלקחת ילד בן 13 ולהכניס אותו למקום מלא בילדים מתבגרים שנמצאים בתקופה הכי מטורללת של חייהם.
ולצערנו גם להנהלת הישיבה אין את הידע, הכלים והמשאבים להתמודד עם המצב הזה.
חיילי בית דוד, זה לא רמה של תינוקות
י"א טבת ה׳תשפ״ג
חי בסרט.
י"א טבת ה׳תשפ״ג
שתקלוט שישיבה זה לא גן חובה, זה משהו משמעותי יותר..
לא ישים
י"א טבת ה׳תשפ״ג
הרבה פעמים צריך כדאי שהילד יהיה פחות מפונק כי הישיבה במקומו לא טובה / כי אין ישיבה מתאימה
אני נכנסתי לישיבה לפני 24 שנה ורוב שיעורי 30/40 ( בגלל תחלופה גבוהה ) היו מחוץ לעיר
והארץ וכן בכל חמשת !!! השיעורים מעלי
אקסטרני אופטימי
עם נסיון




4.
את ההורים שכנעת
י"א טבת ה׳תשפ״ג
הבעיה היא איך לשכנע את ההנהלה.
לא נעים להגיד בקול את האמת המצערת, המוסדות הפכו להיות דומים יותר לעסק כלכלי מאשר ל'עסקי נפשות'.
בכל אופן, ישר כח על העלאת הנושא. חזקה לתעמולה שאינה חוזרת ריקם.
5.
אדמו''ר הרש''ב
י"א טבת ה׳תשפ״ג
למגיב שמזכיר את אדמו''ר הרש''ב: אצל אדמו''ר הרש''ב היה משמעת ברזל....מוזמן לבדוק זאת . וידוע המשמעת שיש בברינואה שעליה התבטא כ''ק אדמו''ר. ''ע''ד כבליובאוויטש'' .
זה אני
י"א טבת ה׳תשפ״ג
א. מה הקשר ? ב. זה לא מתאים להיום ראה שערי חינוך וגם ר''י שי' נמנוב הרבה יותר רך
זה הקשר
י"ב טבת ה׳תשפ״ג
א. כותב המאמר מציין שצריך זהירות ממשמעת יתר, ואילו אצל אדמו''ר הרש''ב היה פיקוח חזק יותר משאר הישיבות שאינן חבדיות. ב.מובן שזה לא נכון המשמעת של תו''ת באופן מדויק להיום, אבל הכיון והסגנון כן נכון (לכאורה), וכן ראינו שכ''ק אדמו''ר התבטא לחיוב על ברינואה שהמשטר שם חזק ביותר ביחס לכל ישיבות חב''ד בעולם.
6.
כנראה שהכותב אינו נושא בעול החינוך והמשמ...
י"א טבת ה׳תשפ״ג
הייתי שמח לראות את הכותב מיישם את הרברים במציאות ולא רק בהקשת מקלדת.... במציאות להחזיק ישיבה זה מאד מאד דורש ומורכב ולא בטוח שאנו - הקוראים - היינו רוצים לשלוח את ילדיינו לישיבות בהם המשמעת חלשה (דבר שיש לו השלכות רבות על כל האווירה והחסידישקייט של הישיבה).
בין שחור ללבן המרחק רב מי דיבר שמותר
י"א טבת ה׳תשפ״ג
/ צריך / טוב משמעת חלשה בתחבולות תעשה לך גו' ועיין שערי חינוך
7.
דבר אחד
י"א טבת ה׳תשפ״ג
לא מכיר את הכותב הנ"ל, אבל מהסגנון כתיבה שלו ניכר שאינו התעסק בפועל עם בחורי ישיבות.
קל מאוד לכתוב מילים יפות, קשה מאוד לראות את זה קורה בשטח.
ברגע שתקל על תלמיד מסוים, ממילא זה יגרום לרפיון אצל שאר הבחורים. בחור שמפריע ולא מקבל תשלום על מעשיו (לא עונש חלילה, כ"א סיבה ותוצאה) מראה שהוא יותר שווה מהמגיד שיעור וכתוצאה מזה אחרים מרגישים שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם.
8.
איש חינוך?
י"א טבת ה׳תשפ״ג
אינני מכיר את הכותב, אשמח לדעת האם הוא איש חינוך הפועל בשטח?

הדברים נכונים וידועים באופן כללי, אבל לענ"ד רק מי ש"מחנך" בפועל יכול באמת להבין את דקות הענין.

בכבוד ובברכה
ממש לא
י"א טבת ה׳תשפ״ג
ר' מיילך שי' פירר לא למד רפואה ורופאים בכירים מעידים ע''פ השמועה שיודע יותר מהם זה עניין של חוש שנראה כא' שלא עוסק בחינוך בפועל קרא הרבה ואולי יש לו חוש ואני לא ראיתי מדבריו אם הוא מהנדס או מלמד
9.
סוף סוף מישהו מדבר כל זה
י"ג טבת ה׳תשפ״ג
כבחור שעבר את זה מבין את זה מצוין, כל הכבוד על העלת הנושא ויה״ר שיפעל פעולתו בקרב הנלהלת הישיבות.
בחור שכל מה שנשאר לי משנות לימודיי בישיבות זה טראומה וכאב
10.
מצטרף לכל הנ"ל
י"ח טבת ה׳תשפ״ג
תוכן התגובה כל מילה פנינה! בואו נסתכל רגע מהמבט של ילדינו, האם אתם חושבים שהקנסות שיקבלו או ההשהיות מהישיבה יהיו מה שיבנה אותם ויקנה להם את הדרך הנכונה?! צריך לחנך את הבחור מתוך מחשבה רבה - איך הדבר יתפרש אצלו!
מקווה שהדברים באמת יפעלו את פעולתם
11.
לא די לעורר אהבה לבדה
י"ט טבת ה׳תשפ״ג
המשמעת בישיבות חלשה מדי ולא להיפך
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.