מערכת COL | יום כ"ד אלול ה׳תשס״ה 28.09.2005

נצחון זמני בחברון: הופסקו העבודות ליד בית העלמין

עבודות הבנייה בחלקה 40 הסמוכה לבית העלמין העתיק בחברון, עליהם דווח ב-COL, הופסקו לפי שעה בהוראת מפקד חטיבת חברון. כזכור, לפני שבוע הניחו הערבים קרוואנים בחלקה 37 הצמודה לבית העלמין היהודי האשכנזי בחברון, בה טמונים יהודיים. חלקה 37 מוגדרת כאדמה יהודית אך היא נמצאת בשטח ערבי שהוחזר לערבים במסגרת 'הסכם חברון'. הקרוונים הונחו כהכנה לבנייה בחלקת 40 הצמודה, הנמצאת בבעלות ערבית. שם מבקשים הערבים להקים בית ספר. מח"ט חברון הורה לעצור זמנית את העבודות בשטח על מנת לבדוק את הנושא מבחינה משפטית, אך נראה כי לא ניתן יהיה למנוע מהערבים לבנות בחלקה 40, אלא אם כן הצבא יוכיח שהדבר פוגע בביטחון יהודי חברון. דובר הישוב היהודי בחברון נועם ארנון מסר בשיחה עם COL כי "החלקה שמספרה 37, הועברה לידי הרשות הפלסטינית, תוך הבנה שהשטח ישאר ריק ולא יחוללו הקברים היהודים הפזורים בו. מבחינה משפטית נקבע באופן ברור, כי לערבים אין כל זכויות במקום, והוא שייך להקדש היהודי. השבוע הונחו הקרוואנים בניגוד מוחלט לכל ההסכמים שנחתמו".
נצחון זמני בחברון: הופסקו העבודות ליד בית העלמין
הקרוונים על חלקה 37 הצמודה לבית העלמין היהודי האשכנזי בחברון

ההיסטוריה של המאבק

הקהילה היהודית האשכנזי בחברון היתה מורכבת בראשיתה  רובה ככולה מחסידי חב"ד. מאוחר יותר נוספו  גם יהודים אשכנזים כלליים, חסידי קרלין, ללוב ואחרים, ואחריהם – ישיבת סלבודקה הליטאית, ויחד עימה קהילה גדולה ומגוונת.

נפטרי כל הקהילות האשכנזיות נקברו בבית העלמין האשכנזית הממוקמת ממערב לבית העלמין הספרדי הגדול. אחרי גירוש היהודים מחברון אחר פרעות תרפ"ט החל תהליך הרס בתי העלמין, שהגיע לשיאו אחר הכיבוש הירדני. בית העלמין הספרדי הושמד ברובו, והאשכנזי – הושמד לחלוטין. רק לאחר שחרור חברון שוחזר חלק מבית העלמין הספרדי, אך בחלקה האשכנזית אותר רק קברה של הרבנית מנוחה רחל סלונים, נכדת אדמו"ר הזקן מחב"ד, ומספר מצבות לידה. שאר המצבות לא אותרו, ולכן המקום נשאר ריק, כאשר מאות נפטרים יהודים שמצבותיהם חוללו ונעלמו, טמונים באדמה ללא ציון וגואל.

השלטון הירדני, ברוב רשעות וחוצפה, השכיר את חלקות בית העלמין לערבים, והם השתמשו בהם כמטעים וגנות ירק; למרבה החרפה, השלטון הישראלי המשיך להפעיל את החוזים הללו, והמשיך להשכיר לערבים את בתי העלמין היהודיים לצורך גני ירק ומטעים... אך אין להתפלא: אותו שלטון גם המשיך להשכיר לערבים את הריסות בית הכנסת אברהם אבינו, לצורך דיר בהמות...אך החוזה עם הערבים פג כבר לפני כעשרים שנה, ולא חודש. הערבים הפסיקו לשלם דמי שכירות, והשטח חזר לידי האפוטרופוס הישראלי. מה שהיה צפוי, שממשלת ישראל באמצעות האפוטרופוס תחזיר את השטח לקדמותו, תשקם את בתי העלמין, ותמנע את חילולם. אך הצפוי לא קרה, ובתי העלמין נשארו בהריסותיהם, עד שקמו אזרחים בעלי יוזמה וגאלו אותם. חלקת קדושי תרפ"ט שוקמה, ופרופ' טבגר ז"ל איתר ושיקם את מצבות ה"ראשית חכמה" והרבנית מנוחה רחל.

אך מסכת הסבל לא תמה: הסכם הדמים והתועבה המכונה הסכם אוסלו, והענף החברוני שלו – הסכם חברון שהחל בתשנ"ז, המיטו גזרה נוספת על בית העלמין  האשכנזי: הוא נמסר לארגון הרוצחים אש"פ. כשנתגלתה עובדה זו התעורר רעש גדול בעולם היהודי ומברקי מחאה זרמו מכל העולם ובעיקר מקהילות חב"ד אל ממשלת ישראל. הלחץ הועיל, וכתוצאה שונו המפות, ורוב בית העלמין הושאר ברשות ישראל. מאוחר יותר החלה בו נוכחות יהודית קבועה באמצעות "בית חב"ד" בחברון.

אך חלקה אחת, שמספרה 37, הושארה בידי הרשות הפלשטנית, תוך הבנה שהשטח ישאר ריק ולא יחוללו הקברים היהודים הפזורים בו. מבחינה משפטית נקבע באופן ברור, כי לערבים אין כל זכויות במקום, והוא שייך להקדש היהודי.
הסדר זה החזיק מעמד עד השבוע. השבוע לראשונה העלו הערבים 2 קראוונים על חלקה 37, כשמטרתם ... לבנות בית ספר (!) בחלקה הסמוכה, בניגוד מוחלט לכל ההסכמים שנחתמו.


טלפונים למאבק:

לשכת שר הבטחון- 03-6975436, פקס- 03-6976218

לשכת סגן השר זאב בוים-03-6977155, פלאפון-0544479787

מנהל האזרחי -,02-9967215,פקס-02-9962254

לשכת מח"ט יהודה-02-9967300-פקס-02-9967424

אלוף פקוד מרכז- 02-5305333 פקס-02-5305741

ראש המנהל האזרחי ביו"ש-02-9977001 פקס-02-9977341

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מה עם הילדים
ד' חשוון ה׳תשס״ו
הילדים זרקו אבנים על הקרון
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.