שלום לאופר | יום ח' טבת ה׳תשפ״ג 01.01.2023

"היכרות עם חב"ד באומר ובצליל": סיפורו של ערב חב"ד

על "ערב חב"ד" אחד ומיוחד בשנת תש"ל שהפך לתקליט בסדרת ניח"ח • מה עמד מאחוריו? בנו של המנצח האגדי הרב מרטון מספר לנו על מאחורי הקלעים • תמונות, תיעודים, קטעי מדיה ופרק היסטורי מרתק בדברי ימיו של הדור השביעי

הניגון החב"די הוא קולמוס הנפש, ומשכך נוגע בנפש - בכל נפש – שמאזינה לו. בכוחו לגעת בלבבות הרחוקים ביותר ולקרבם אל מקור מים חיים וצור מחצבתם.

חסידי חב"ד יודעים זאת וידעו זאת משכבר הימים. לכן בשנות הכ"ף קמה קבוצת חסידים והרימה מיזם מיוחד: "ערב חב"ד". במהלכו מגיעים יהודים רחוקים, מאזינים למקהלת חסידי חב"ד שנודעה בשם "ניח"ח" (ראשי תיבות של ניגוני חסידי חב"ד) ובערב שירה חסידית אותנטית, וגם מקצועית מאד, קירבו יהודים בתשובה.


צוות המופע


תקליטי ניח"ח התבססו על תכני 'ערבי חב"ד' שנערכו ברחבי הארץ. בערבים הופיעה מקהלת חסידי חב"ד בניצוחו של הרב יוסף יהודה מרטון.

בשנת תש"ל אורגן ערב חב"ד ענק בהיכל התרבות בתל-אביב בהשתתפות כ-3000 איש. הערב הוקלט והפך לצמד תקליטים מספרי תשע ועשר בסדרת התקליטים של ניח"ח. התקליטים כללו ניגונים חסידיים לצד קטעי הנחייה.


המודעה המפרסמת את הערב


מנחים שונים בתכלית

על הערב הזה והתקליטים שיצאו ממנו מספר לנו הרב יצחק מרטון, בנו של המנצח הרב יוסף יהודה מרטון:

"בחכמה ובתבונה הרב אפרים וולף שכר את שירותי חברת סי.בי.אס. (C.B.S) שהייתה חברת תקליטים מאד מפורסמת והיא הקליטה את הערב חב"ד הזה, הקלטה מקצועית ואיכותית. חבל שלא עשו אותו דבר בערב חב"ד בפסטיבל ישראל. הערב הזה היה מאד יפה.

היו שם שני מנחים. המנחה האחד היה ר' עמרם בלוי ע"ה, והמנחה השני היה ר' איטשקע גנזבורג. שני סגנונות שונים לחלוטין. מצד אחד הסגנון של ר' עמרם – הרשמי, המכובד והישראלי. ומצד שני הסגנון של ר' איטשקע – קופצני, מלא רגש, אותנטי.


ר' עמרם בלוי בקטע הנחייה אותנטי


הייתה תזמורת ומקהלה, ר' יוסף מרטון ניצח על המקהלה, הוא הביא את האנשים שלו – הפסנתרן אנדרה היידו כמנצח על התזמורת. הציבור מאד מגיב, שומעים את זה במחיאות כפיים ובתגובות לכל שיר.

הקטעי הנחייה זה הדבר המיוחד שכיף לשמוע כל פעם.


ר' יוסף מרטון מנצח על המקהלה


 

מקצועיות או אותנטיות? גם וגם

כשאני התחתנתי התקליט לא היה מצוי. אז לקחתי את התקליט מהבית והפכתי אותו ל'תשורה' בחתונה שלי – חילקתי את הקלטת ה'ערב חב"ד'. כיום התקליט הזה מצוי.

מי שמחובר לסחורה של ניח"ח ולניגונים האותנטיים – מאד אוהב לשמוע את זה. יש שם כמה ניגונים נדירים שמאפיינים מאד את הייחודיות החב"דית.

אותי זה מרתק כל השנים ואבי היה מדבר על זה הרבה. עד כמה שהמופעים היו מקצועיים. היו מגיעים לשם אנשים חובבי תרבות, היו רוכשים כרטיס ובאים לערב שירה מקצועי. המצב על הבמה היה לגמרי אחר. באו חסידים, אנשי אמת מכפר חב"ד. לא עניין אותם כל ה'עולם הזה' וההבלים... הם באו להפיץ יהדות ולשיר ניגונים בצורה הכי אותנטית. כמה שהוא היה עושה איתם חזרות בסוף היו שרים כמו בישיבה... למרות זאת התוצאה הפתיעה אנשים כמו אבא שלי. הוא היה נורא לחוץ שהמופע לא יצליח והוא יקבל ביקורות קטלניות. בפועל, הקהל מאד התרשם מהאותנטיות והאמת דיברה אליהם. לא סתם היו אנשים שהתקרבו בזכות אותם ערבי חב"ד. בגלל שהיה משהו מאד אמיתי שעבר שם.

השיר הזה "דו דא" נותן לך הצצה. כל התזמורת שותקת. רק הפסנתרן אנדרה היידו מלווה אותו ורודף אחריו... כי מי ששר – שר ללא שום קצב. הוא עוצם עיניים והוא בכלל עכשיו בנעוועל, קרמנצ'וג, בתומכי תמימים עם המשפיע, ואין קהל...



שובו של 'ערב חב"ד'

אחרי הרבה שנים, המנצח של התזמורת ר' אנדריי היידו ע"ה, עשה "קאמבק" של הערב חב"ד.

למעשה, הם שיחזרו והעלו מחדש על הבמה את הערב חב"ד הזה, שטעמו המתוק נשאר לטובה בפיו של המנהל המוזיקלי, היידו.

הוא פנה והזמין את אבי מורי ז"ל לבוא למופע. ואבא הלך, וכתב לו מכתב עידוד אח"כ. המופע עלה על הבמה קרוב ל-20 פעמים, מול אולמות מלאים באנשים שהתלהבו ומאוד אהבו!

הלכתי גם אני פעם אחת לראות את המופע, ונהניתי מאוד, ואח"כ שמעתי מאחורי הקלעים שיחה בין נגן כלי-נשיפה לבין אנדריי היידו. הוא שאל אותו אם הוא זוכר איזה "סקנדל" ואיזו נזיפה ניתנה לו, לנגן, אחרי "פאשלה" שהיתה במופע בערב חב"ד המיתולוגי הנ"ל, ואפילו נכנסה להקלטה של התקליט. והם שניהם כמובן זכרו את הפאשלה (ואני מודה שגם אני הקטן ידעתי על הפאשלה ההיא) ונזכרו בזה בחיוך גדול".

עד כאן דברי הרב יצחק מרטון.



משוב נלהב

להלן מכתבו של מר שרגא נצר לר' שלמה מיידנצי'ק ובו רשמים מאותו ערב חב"ד:

ה' באדר ב' תש"ל
לכבוד מר שלמה מיידנצ'יק
כפר חב"ד

א.נ.,

אנו שולים לכם תודתינו העמוקה על ההזמנה לערב הנעים והמרשים של מסיבת ההתועדות למלאות עשרים שנה לנשיאות הרבי שליט"א, שנערך ביוזמתכם בהיכל התרבות בת"א ביום רביעי ג' אדר ב' תש"ל.

גרמתם לנו הנאה מרובה ונחת רוח לראות מקרוב קהל רב של 3000 איש אשר רובם ככולם בודאי לא ישכחו ערב זה. במיוחד נהנינו לראות גם נוער רב ואישי ציבור רבים מכל שכבות העם.

משפחתי העניפה בארץ אשר שורשיה נעוצים ברוסיה יש לה יחס מיוחד לתנועת חב"ד למייסידה ולממשיכיה. לפעולותיכם המבורכות למען האדרת תורת החסידות, יש ערך רב לכל חלקי הציבור בארץ ובתפוצות.

כפר חב"ד יכול להוות דוגמא ומופת לבנין ומסורת וסבלנות הדדית. ערב זה היווה אות הזדהות עם בני עמנו הנמצאים בברית המועצות בתנאים קשים וחמורים.

בעיון רב קראנו את דברי הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מענדל שניאורסאהן שליט"א.

קבל נא שוב את תודותינו בשם משפחת נצר כולה.

בברכה
שרגא נצר




 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
שלום
ח' טבת ה׳תשפ״ג
רפואה שלימה לר' יצחק היקר.
יחזק השם יתברך את בריאותו, ויהיה בריא אולם לקבל פני משיח במהרה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.