שניאור דייטש | יום ה' טבת ה׳תשפ״ג 29.12.2022

"החזרתם אותי לשפיות": נופש חנוכה מושקע לאלמנות ויתומים

מאות יתומים ואלמנות נטלו חלק בפעילות החנוכה - ימי נופש פעיל שתוכננו והופעלו ע"י צוות ארגון החסד 'כולל חב"ד'. הפעילות התנהלה לאורך ימי החנוכה, במוקדים שונים ובהתאמה מוקפדת ומושקעת למשפחות שהוזמנו לתכניות שהופקו באופן ייעודי לאמהות וילדיהן |  כך, הפכו ימי החנוכה לימים מאירים, מלאי תעצומות, ספוגים בשמחה וחוויות שילוו את המשתתפים לאורך השנה כולה | "תודה שאפשרתם לי מעט לראות טוב, לאחר שנתיים של התאלמנות", כתבה אחת האמהות, "החזרתם אותי לשפיות" 

 על מפתן מלון "רמדה" בירושלים, פגשנו את המנכ"ל הנמרץ דייויד טוקר - כשעיניו דומעות. "קבוצות נכנסות ויוצאות, מידי יום ביומו" הוא אומר ברגש, "אבל עבור הקבוצה הזו - שווה כל ההשקעה בפאר והדר של בית המלון. כי למשפחות ולילדים האלו - מגיע הכל!"...

ואכן, פעילות עמוסה בחוויות מפנקות ותכנים ממלאים באור ואושר, המתינו למאות היתומים והאלמנות שהוזמנו מכל רחבי הארץ, ע"י צוות החטיבה החינוכית של כולל חב"ד, עמותת "חסד מנחם מענדל". ימי הנופש, תוכננו בקפידה בדרך המציעה תכנים ופעילויות לכל קבוצה באופן ייחודי ולכל קבוצת גיל באופן פרטני. כך, לא רק נהנים מאושר והנאה צרופה והמתכננים יכולים למקסם לכל קבוצה את מיטב ההנאה בתכניות המתאימות ביותר. 

ימי הנופש המושקעים, כללו תכניה מלאה של הופעות, הפעלות, ארוחות, מפגשים, טיולים ואמנים אורחים - בקצב תוסס סביב השעון בכל שעות היממה, בתנאי אירוח מלאים ובפינוק שאין דומה לו. השיא מידי יום הוא כמובן שעת הדלקת נרות החנוכה - ושלושת התפילות, שבהן עין לא נותרה יבשה, מהרטט והתחושה העילאית המפכה ובוקעת מעמקי לבבם הטהור של יתומים.

אולם ההישג המופלא שמושג בימי הנופש, הוא הגיבוש העוצמתי, החיבור הפנימי והבלתי ניתן לתיאור, ששורר בין האמהות, ושנוצר בין קבוצות הגיל השונות בפעילות. המכנה המשותף, האתגרים והנושאים המשותפים, מאפשרים שיח שמציף את נקודות החוזק, מאפשר את ה"איש את רעהו יעזורו" והשהות המשותפת מעניקה כל כך הרבה תעצומות חיוביות לכולם.

לא פלא, שהסיכום עליו חותמים כל המשתתפים הוא שאין מדובר ב"נופש" גרידא אלא בצורך חיוני, לו מחכים ממש כל השנה. 

הצוות המסור של 'חסד מנחם מענדל', זרוע הפעילות הייעודית של ה'כולל' עם משפחות האלמנות והיתומים, הופקד על ההפקה והארגון המוקפד. הנופש הוא נדבך מתוך שרשרת פעילות של 'חסד מנחם מענדל' הזוכה לעמוד לימין אלמנות ויתומים במעגל השנה, כולל תמיכה לימודית והעצמה חברתית ורגשית, השקעה בטיפוח כישרונות ותחומי עניין לתלמידים יתומים, ארגון אירועי בר ובת מצווה מושקעים, פעילויות קיץ ועוד. המשפחות המשתתפות בימי הגיבוש בחנוכה קשורות לפעילות זו בכל ימות השנה.

פעילות ימי הנופש בחנוכה, מתקיימת כמיזם לו שותפים ארגוני סיוע נוספים: לימי הנופש המיועדים למשפחות אנ"ש חסידי חב"ד, שותפה קרן "איש ישראל" שנוסדה ע"י משפחת שלוסברג לע"נ אבי המשפחה הרה"ח רבי אברהם יצחק זצ"ל. ובימי הנופש לשאר המשפחות, שותפה קרן "חסדי מרומים" של איש החסד ר' יצחק מירילשוילי תחת ניהולו ומעורבותו הפעילה של הרב יוסף קריצ'בסקי; וכן קרן משפחת פינגר הנכבדה שמסייעת מידי שנה לפעילות חשובה זו.

"תודה שאפשרתם לי מעט לראות טוב, לאחר שנתיים של התאלמנות", כתבה אחת האלמנות במכתב ששיגרה ל'כולל חב"ד', "תודה על חיבוק עוטף ושאכפת לכם ממני בכל הזדמנות. החזרתם אותי לשפיות. הבדידות הורגת והזכרתם לי שאינני לבד. תודה רבה מעמקי הלב והנשמה על השפע הרב שהענקתם לילדיי בחסדים גמורים".

אלמנה נוספת, כתבה באיגרת מרגשת, השזורה בחרוזים נאים: "כל כך שימחתם אותי ואת משפחתי, כי זה הנופש הכי טוב בעולם והוא ממש מושלם. קודם כל תמיד מתקבלים באהבה ורואים מיד את ההשקעה המרובה. ברוחני וגם בגשמי, לכל הילדים, ואפילו הכנתי משהו לעצמי. 

"כיבוד טעים כל הזמן, מופעים פעילות שחבל על הזמן. וגם טיול או גן חיות ואפילו זכינו במתנות. אנחנו יוצאים מכאן עם חיוך שיחזיק בעז"ה הרבה זמן. ועם מזכרות, כולל ספל מוכן. רצינו לומר שמאליו, זה ממש לא מובן. שד' ישלם משכרותכם בכפליים, ותזכו בשנה הבאה שוב בירושלים בבריאות איתנה ונקבל יחד את פני השכינה". 

מבול התגובות ששיגרו האלמנות, סיפרו את הסיפור כולו. הנה כמה ציטוטים ממכתבים שונים: "אני רוצה להודות לכם על אירוח מדהים. חשבתם והשקעתם על כל פרט ופרט. נתתם לנו הרגשה נפלאה לאמהות ולילדים, מתנות ופינוקים, מופעים ומסיבות! עשיתם לנו שמח!"; "תודה על הנאה מיוחדת, על שחרור, על הדאגה לפרטים הקטנים... ועל ההרגשה שהכל טבעי ומגיע לכולנו. מעריכים מאוד"; "לכל הצוות המדהים של 'כולל חב"ד'. שנה ראשונה שלנו בנופש והופתענו בטירוף! תודה רבה רבה על 3 ימים של פינוקים מנוחה השקעה רוגע והמון המון אהבה. זה כל כך לא ברור מאליו! מעריכים מאוד!".

והנה תגובה נוספת: "חיממתם את ליבנו עם הנופש. הורגש שהקדישו מחשבה רבה כדי לתכנן אותו ולהוציאו אל הפועל. נהנינו מקבלת פנים מאירה, מהתפילות המרגשות, מדברי התורה המחזקים, מסעודות עשירות וטעימות, מסיבות החנוכה המקפיצות, מהטיולים ושלל אומנים וסדנאות. אנחנו חוזרים הביתה מלאים בכוחות מחודשים ובתקווה ובתפילה להמשיך את האור שקיבלנו בזכותכם ולהיות נר להאיר לסביבתנו".

"צורך חיוני ראשון במעלה"

לא בכדי נבחרו ימי החנוכה לנופש המיוחד. "דווקא בחגים, תחושת האובדן והשכול צפה ועולה כל פעם מחדש", אמר מנהל ה'כולל' הרב שלום דוכמן, "הנופש הזה  - שיותר נכון להגדירו כצורך חיוני-נפשי ראשון במעלה - נועד להקל על אותם משפחות, לסייע במצוקה הנפשית, ולהשכיח מהם, ולו לזמן מה, את הכאב שלא מרפה. חנוכה הוא זמן של אור ושמחה, ולראות את המשפחות הנפלאות הללו, שעברו כל כך הרבה, נרגעות, שמחות משגרת החיים, ומתחברות עם אלו שחוו מצבים דומים, זו באמת ברכה מיוחדת".

מאחורי כל פעילות וחוויה בנופש האיכותי הושקעה מחשבה רבה, בכדי למקסם את שמחתם של המשתתפים. היו הרבה רגעים של שמחה, דמעות, התרגשות עוצמה ובעיקר הרפייה חיונית משגרת החיים המאתגרת. ימי הגיבוש כולם נערכו בסיוע קרן פינגר. הנופש לאלמנות והיתומים ממשפחות חב"דיות התקיים באדיבות קרן 'אי"ש ישראל' - הפועלת לעילוי נשמת הרה"ג הרב אברהם-יצחק שלוסברג זצ"ל.

הנופש למשפחות החב"דיות, כלל בתוכו תכנייה עשירת תוכן, עם השקעה גדולה ומשמעותית, ובה מטענים חסידיים רבי עוצמה. "המיוחד מאוד הוא", סיפר אחד היתומים ה'תמימים' שנכח בנופש, "האחווה, האחדות, הנוכחות של כל סגנונות וסוגי משפחות אנ"ש. כולם כולם בלי יוצא מן הכלל נמנים על מיטב המשפחות החב"דיות היקרות והאיכותיות. כולם יחד, כולם מלוכדים בשבת חנוכה של כולל חב"ד בשיא האחדות והחיבה ההדדית, וללא כל הגזמה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.