שלום לאופר | יום ג' טבת ה׳תשפ״ג 27.12.2022

חג הספרים: המו"לים החב"דיים מדברים על הכל בריאיון מקיף

לרגל חג החגים ה' טבת אשר בו "דידן דהספרים נצח" - היום שבו אין חסיד שלא הולך לחנויות הספרים ולירידים כדי לרכוש ספרים כהוראת הרבי, פנינו לשני מנהלי ההוצאות לאור מהגדולות והחשובות בחב"ד והפנינו אליהם סדרת שאלות נוקבות על תחום ההוצאה לאור ומצב שוק הספרים בחב"ד ובכלל. קיבלנו מהם תשובות מרתקות
חג הספרים: המו

המו"ל הראשון שדיברנו איתו הוא הרב אורי וילהלם, מנהל הוצאת 'חזק' ושליח הרבי בעיר יבנה. הוא סיפר לנו על מטרת הקמת ההוצאה אשר מתמקדת בספרי איכות תורניים למבוגרים. המו"ל השני הוא הרב לוי גרונר (גילוי נאות: הוא הוציא לאור כעת את ספר הקומיקס שכתבתי - שלום לאופר), בעל הוצאת 'מלכות הכתר' אשר מתמקדת בספרות ילדים אך ממש לא רק. הוא סיפר לנו על מצב השוק, הספרים המבוקשים ביותר והמלצות לה' טבת. בקיצור, קראו ותיהנו.

*

הרב לוי גרונר, הוצאת 'מלכות הכתר'
 
איך התגלגלת לתחום ההוצאה לאור?
בצעירותי לפני כ-20 שנה, ערכתי (יחד עם ר' מוישי קרישבסקי) את הספר האגדי "קראתי ואין עונה" המרכז את שיחותיו של הרבי על שלימות הארץ, ומשם הגעתי לתחום. בהמשך, זיהיתי את החוסר העצום בספרי קומיקס, ספרי קריאה וספרי גיל הרך חבדיי"ם - וכך הוצאתי את הספר הראשון בסדרת "מה שסיפר לי הרבי", שהגיע כמעט לכל בית חבד"י. עם הולדת ילדיי ב"ה, הבנתי שאין אף ספר שמתאר לגיל הרך את חגי חב"ד, וכך הוצאתי לאור את הספר "גוט יום טוב" שהפך גם הוא לספר יסוד חבד"י. ובהמשך הגיעו עוד עשרות כותרים משובחים, מוקפדים ואיכותיים.
לאיזה ז'אנר של ספרים הביקוש הכי גבוה בציבור שלנו?
הז'אנר המבוקש ביותר בקרב הילדים, הוא תחום ספרי הקומיקס. בקרב האמהות לילדי הגיל הרך, ספרי תחושה מכל הסוגים.
בציבור הכללי מדברים על מותו של שוק הספרים, האם אתם רואים אותו הדבר אצלנו?
שוק הספרים החבד"י פורח משנה לשנה. זה לא מתבטא כ"כ ברווחים, אך זה בא לידי ביטוי באיכות וכמות ההפקות החדשות.
האם תחום כתיבת הספרים הוא רווחי עבור הסופרים והמו"לים?
עקב התחרות העזה בשוק הספרים החבד"י, ממצב של ספר ילדים אחד בשנה לפני 20 שנה לסיטואציה הנוכחית, בה יוצאים למעלה מ-60 ספרי ילדים חבדיי"ם חדשים בשנה, התחום נעשה קשה יחסית ומתח הרווחים נמוך. לא מתעשרים מהוצאת ספרים.
ספר לנו על הספרים החדשים שאתם מוציאים ונוכל למצוא אותם בירידי ה' טבת?
השנה הפתענו בהוצאת מלכות הכתר עם יבול ענק:
1. הספר "בחדרי תורתך" - המכיל עשרות התכתבויות תורניות נדירות של הרבי והמזכיר הרב יהודה ליב גרונר בתוספת פיענוח וביאורים. 2. "דרך רחוקה" עלילה חבדי"ת מרתקת ומטלטלת על חיי הנישואין. 3. קומיקס מבצע אנטבה, הממחיש בדרמטיות את החילוץ הנועז בשילוב המופת של הרבי. 4. קומיקס "הבריחה מאוקראינה 1 - מאר מסע הימלטות דרמטי מאוקראינה הבוערת במלחמת רוסיה אוקראינה תשפ"ב. 5. קומיקס "נסיך בסכנה", יצירת מופת פרי עטו של שלום לאופר, ופרי מכחולו של אחד מאומני הקומיקס הבינלאומיים... 6. תחושה בפרשה - לגעת ולדעת נוח, ספר חדש בסדרת סיפורי תורה. סיפור נוח ודור המבול בליווי תחושות מדהימות למגע ולמישוש. 7. לגעת ולדעת סידור בנים - קטעי תפילה לגיל הרך בליווי תחושות מהממות למישוש. 8. לגעת ולדעת סידור בנות. 9. סוכריות ממלאך מיכאל - סיפור הכנסתו לחיידר של כ"ק אדמו"ר הרש"ב, על דפי קרטון קשיח. 10. סידור שבת לגיל הרך - קטעי תפילה לשבת מותאמים לגיל הרך. 11. י"ט כסלו לגיל הרך - סיפור המאסר והגאולה בעיבוד מותאם וייחודי לגיל הרך - דפי הספר בציפוי למינציה איכותי. 12. הילדה של הרבי - סיפור מופת מרגש על הרבי בעיבוד והמחשה לגיל הרך והצעיר. דפי הספר בציפוי למינציה איכותי. 13. פרקי אבות שלי - לגיל הרך - פרק א: ספר ראשון בסדרה מרהיבה המגישה את פרקי אבות לגיל הצעיר. דפי הספר בציפוי למינציה איכותי. 13. הגדה של פסח לגיל הרך - קטעים מותאמים לגיל הרך על דפי קרטון קשיח.
האם אתה רואה שליחות בתחום עיסוקך?
בהחלט. ואסביר בהרחבה: הוצאתי לאור כמה ספרי קומיקס הממחישים בדרמטיות מופתים שמיימים של הרבי. לדוגמא: הקומיקס עלילת הרופאים, המתאר את המופת העצום בפורים תשי"ג, בו הרבי "הרג" את סטאלין וכך ביטל את גזירת הגירוש על יהודי בריה"מ, או לדוגמא הקומיקס "מלחמת ששת הימים" ו"מלחמת המפרץ" המתארים את הבטחת הניצחון של הרבי, כך גם הספר הטרי "מבצע אנטבה" המתאר מופת שמיימי של הרבי סביב החילוץ מאוגנדה. כל הספרים האלו נמכרים בכמויות עצומות בחנויות של הציבור החרדי והדתי לאומי ועומדים על השולחנות הראשיים של רשת "אור החיים". אלפי ילדים בציבור החרדי מתוודעים לניסיו של הרבי דרך הספרים האלו. קיבלתי עד היום מאות פניות מציבור שאינו חבד"י המלא בהתפעלות וכולם ללא יוצא מן הכלל לא ידעו על מעורבותו של הרבי בכל הפרשיות הנ"ל.
מהו הספר הכי נמכר של הוצאתך?
בתחום גיל הרך: הספר לגעת ולדעת בעלי חיים טהורים, מכר למעלה מ-11 אלף עותקים מאז שיצא לאור לפני כ-8 שנים, הרבה בגלל מחיר זול ונוח לצרכן. למבוגרים, ספר "המזכיר" מכר קרוב ל-8000 עותקים תוך שנה וחצי (החלק השני ייצא לאור בקרוב). לצעירים ונוער: הספרים "פרקי אבות בציורים" ו"מה שסיפר לי הרבי חלק א" שנמכרו בלמעלה מ-7000 עותקים כל אחד ובשעה זו לצערי אזלו מהמלאי, וכן ספר הקומיקס "מלחמת ששת הימים", שנמכר ב-6000 עותקים.
כמה כותרים יש בהוצאתך?
כ-70 כותרים בעברית ועוד כ-40 באנגלית, ביידיש ובצרפתית.
ההמלצה שלך על ספר לה' טבת!
לאנ"ש: ספר "בחדרי תורתך" המגלה אור חדש בתורתו של הרבי ומכיל עשרות התכתבויות תורניות נדירות בין הרבי למזכיר הגאון החסיד, הרב יהודה ליב גרונר זצ"ל, בפענוח מלא, עם ביאור נרחב. כתבי היד מופיעים בספר בהדפסה אורגינלית צבעונית.
לנוער: ספר הקומיקס "נסיך בסכנה" - ספר קומיקס באיכות ציורים שטרם נראתה כמותה בחב"ד, הממחיש באיכות שאין כמוה את משלו של הבעל שם טוב הקדוש על בן המלך.
לפעוטות: לגעת ולדעת סידור בנים ולגעת ולדעת סידור בנות.
*
 
הרב אורי וילהלם, מנהל הוצאת 'חזק'
 
איך ומדוע קמה ההוצאה לאור?
חזק נוסדה בשנת תשס"ו ע"י אבי ר' אליהו וילהלם ודודי ר' פרץ בלוי, במטרה להגיש לכלל שכבות הציבור ספרי יסוד, הגות ועיון, בעריכה מוקפדת ובאריזה מעוצבת וחדשנית. להפיק ספרים ברמה הגבוהה ביותר, שיפתחו את השער לעולם החוכמה היהודית בפני כל אדם, לאורך השנים ערכנו והפקנו מאות ספרים לכלל חלקי האוכלוסייה: מספרי יסוד המתאימים לכל בית יהודי, דרך ספרים תורניים.
במה מתייחדת הוצאת הספרים שלכם?
ההוצאה שלנו מתייחדת בכך שאנו כחב"דניקים מצד אחד נמצאים עמוק בעולם הספר ומצד שני מחוברים מאוד לקהל בשטח הן הציבור החב"די והן ובעיקר הציבור הרחב המכונה 'באי בתי חב"ד', בצוות חזק יש כמה שלוחים (אני בעצמי משמש כשליח בשכונת נווה אילן ביבנה) כך שהקהל יעד הוא לא ערטילאי ורחוק אלא המכרים והידידים שלנו, ובהתאם לכך הספרים והחוברות יוצאים מותאמים. אנו גם מתייחדים בכך שאנו מספקים שירותי הוצאה לאור עבור אנשים פרטיים ומוסדות, כך  אברך או שליח שחיבר ספר ורוצה להוציא אותו לאור, יכול לקבל אצלינו את כל המעטפת והליווי מרמת עריכה, הגהה, עיצוב וכו' כל אחד לפי מה שהוא צריך. 
רק בשבועות האחרונים הפקנו עבור הרב יוסף יצחק לרר מיבנה את הספר שלו "פרשה לחיים" ועבור ר' אלאור וולנר את הכרך הרביעי של "אוצר הניגונים" (בהמשך לכרכים הקודמים שהפקנו עבורו), בשנה האחרונה הפקנו עבור הרב מאיר אליטוב 10 כרכים מתוך הסדרה של רמב"ם פרדס המלך - באנגלית, פרויקט עצום של הוצאת רמב"ם מהודר באנגלית עם ביאורי הרבי. ההפקה נעשית במהירות שיא כאשר הכיוון שבעז"ה עד לתחילת המחזור הבא ברמב"ם יהיה סט שלם, זה לאחר ששנה קודם הוצאנו עבורו את הרמב"ם בעברית עם כל המפרשים וביאורי הרבי.
בציבור הכללי מדברים על מותו של שוק הספרים, האם אתם רואים אותו הדבר אצלנו?
שוק הספרים חי וקיים, במיוחד התחום של ספרי קודש, מעבר לכך שבימי שבתות וחגים לא שייך להשתמש בכל התחום הטכנולוגי, הטעם, החוויה והתענוג בלימוד בספרי יסוד, ספרי קודש, סידורי תפילה, וספרי יהדות וחסידות בכלל, אינו מתחבר למכשירים האלקטרוניים. אומנם זה אפשרי והתחום הטכנולוגי גם עוזר רבות ללומדים בכדי לעיין במקורות וכדומה, אבל לשבת וללמוד בחיות, זה עם ספר כפשוטו.
ספר לנו על פרויקטים חדשים ומתוכננים בהוצאת 'חזק'?
יש לנו שני ספרים שעומדים לצאת כבר בשבועות הקרובים. ספר אחד שיוצא בשיתוף עם קרן מרומים שבו ליקטנו רעיונות של הגאון הרגצ'ובער לפי סדר פרשיות התורה ועיבדנו אותם בצורה קלה ונהירה, עליהם גם הוספנו מחידושיו של הרבי בתורת הרגצ'ובער כך שלראשונה גם יהודי שהוא לא למדן ועמקן מטבעו יוכל ללמוד ולחזור 'ווארט' לפרשה מהרגצ'ובער. 
ספר נוסף שייצא בעז"ה לקראת פורים, מלקט את ביאורי החסידות מכל הרביים על מגילת אסתר כך שתמים או אברך שילמד את מגילת אסתר מתוך הביאור הזה יבין אחרת לגמרי את כל הסיפור. 
ויש את הספר שרבים שואלים עליו 'אסיף מנהגים חב"ד', החלק השני- מעגל השנה, שעליו כבר עובדים 5 שנים מערכת שלימה בראשות הגה"ח הרב מנחם והבה שליט"א ובעז"ה התקווה שלקראת פסח הוא יצא לאור.
האם תחום כתיבת הספרים הוא רווחי עבור הסופרים והמו"לים?
זה ברור שאם לא היו מרוויחים כסף מהוצאת ספרים, לא היו חברות שמתעסקות בכך, יחד עם זאת חשוב להבין, שהוצאת ספר כרוך בתשלום מיידי לסופרים ולעורכי הספרים, גם למעצבים ולבתי הדפוס צריך לשלם מיידית, לעומת זאת משך הזמן שלוקח עד שהספרים נמכרים, יכול לקחת גם שנה שנתיים ויותר, כיוון ששוק הספרים הוא רווי וכל מי שנכנס לחנות הספרים יש לו מגוון רחב מאוד של ספרים בכל תחום, לכן המחיר גם לא יכול להיות גבוה, במיוחד המקובל בחנויות הספרים בציבור החרדי, שהמחיר שם ממש נמוך, בעלי החנויות גם צריכים להרוויח ממכירת הספרים, כך שהרווח של המו"ל מכל ספר הוא נמוך מאוד, לכן רק לאחר שלמו"ל יש מגוון גדול של ספרים, הוא יכול להחזיק מעמד וגם להרוויח ב"ה, רק שבכדי לשרוד המו"ל צריך להשקיע את רוב הרווחים בספרים החדשים שהוא מדפיס וכך הלאה, מכאן מובן שגם הסופרים אינם יכולים להרוויח הרבה מיצירותיהם... הארכתי אבל בתכלס עובדים קשה וב"ה מתפרנסים מזה.
מה חסר בשוק הספרים החב"די?
הצימאון בתחום היהדות והחסידות הוא כה רב, שכל רעיון טוב ואיכותי יהיו לו דורשים.
האם אתה רואה שליחות בתחום עיסוקך?
ללא ספק. כל מהות החברה היא להנגיש את התורה ויהדות לעם ישראל.
מהו הספר הכי נמכר של הוצאת 'חזק'?
ב"ה יש לנו ספרי יסוד שנמצאים היום (כמעט) בכל בית חב"די ולא רק... כגון רמב"ם כרך אחד, ספר המצוות וחומש רשי.
כמה כותרים יש בהוצאתך?
אין הברכה שרויה...
ההמלצה שלך על ספר לה' טבת!
אני לא אעשה פרסומת אם כי אומר שאצלי מונח בפשטות שבה' טבת אני רוכש את הכרכים החדשים בתורת מנחם - התוועדויות שיצאו בחודשים האחרונים ועדיין אין לי.
ומתנה לקוראי האתר, קוד קופון 10% הנחה ברכישה באתר חזק.ישראל
ההנחה על כל האתר כולל מחלקת מזכרות לאירועים ובתוקף לשבוע מהיום
קוד הקופון הוא: דידן נצח
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
א'
ג' טבת ה׳תשפ״ג
שוק הספרים הלא דתי לא מת בעיני ראיתי במבצע תפילין בקניון גבעתיים חנויות סטיצקי ועוד שהיו בהם כמה וכמה חלק אלוק ב. אהבתי מאוד את התשובה הא' לפני אחרונה בראיון ובעיקר את האחרונה המורה על חסידישקייט
אכן נכון
ד' טבת ה׳תשפ״ג
שוק הספרים הכללי לא מת. יהודים אוהבים לקרוא, גם אלה שאינם שומרי תומ"צ לע"ע. יחד עם זאת, מי שמבקר בסטימצקי וצומת ספרים ייווכח שהרבה מהלקוחות הם שומרי תומ"צ ואף חרדים לא מעטים קונים שם. בסופו של דבר, יהודים שומרי תורה קוראים יותר ספרחם מודפסים.
2.
ואני חשבת שקהת זה הוצאת הספרים החבדית
ג' טבת ה׳תשפ״ג
טעיתי?

קצת מוגזם
היא הרישמית ויש עוד...
ד' טבת ה׳תשפ״ג
'ועד הנחות בלה''ק' למשל לא הוצאה חב''דית?
ב''ה יש עוד כמה וכמה חברות הו''ל חבדיות שמוציאות יבול יפה וחסידי.
כמובן שקה''ת זה עם חותם המלך אבל יש וותיקות שהוציאו ספרים חב''דיים גם לפני עשרות שנים
ועד הנחות לא מו"ל בפ"ע
ד' טבת ה׳תשפ״ג
הוצאות הוועד יוצאות לאור תחת קה"ת
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.