שלום לאופר | יום כ"ז כסלו ה׳תשפ״ג 21.12.2022

מסמכים נחשפו: פניית השליח ושיקום קברה של הרבנית מנוחה רחל

השליח פנה בשנת תשס"א לראש הממשלה אריאל שרון וזה נעתר לבקשתו והקצה משאבים לשיקום קברה של הרבנית מנוחה רחל סלונים. אנו מפרסמים לראשונה את פרטי ההתכתבות
מסמכים נחשפו: פניית השליח ושיקום קברה של הרבנית מנוחה רחל

הרבנית מנוחה רחל סלונים הייתה נכדת אדמו"ר הזקן ובת אדמו"ר האמצעי, עלתה לארץ ישראל בברכת גיסה אדמו"ר הצמח צדק והייתה למנהיגת היישוב היהודי והחב"די בחברון.

אחרי מאורעות תרפ"ט חולל קברה ונשרף.

בשנים האחרונות שופץ הקבר וחודשה העלייה לקברה ביום פטירתה בין היתר על ידי צאצאיה – הרב שמואל אלעזר הלפרין.

באתר היישוב היהודי בחברון מובאים הדברים הבאים, ציטוט:

"אחרי הפרעות וגירוש היהודים חולל בית העלמין, הושמד ונהרס ע"י הפורעים הערבים. אחר שחרור חברון התגלה הציון ונגאל ע"י פרופ' בן ציון טבגר ז"ל.

אך התלאות שעברו על המקום לא פסקו: כאשר דנה הממשלה על קווי חלוקת חברון בתשנ"ו התברר לפתע כי מנהלי המו"מ מטעם ממשלת ישראל לא קראו נכון את המפה, וחלקת חב"ד, ובתוכה קבר הרבנית, נמסרה לרשות הפלשטנית. אנשי הישוב היהודי בחברון, שעקבו בחרדה ובדאגה אחר המו"מ, הבינו את משמעות הדבר, והזעיקו את ראשי חב"ד.

ברגע היוודע הדבר התעוררה סערת רוחות שהקיפה את כל העולם. אלפי פניות ומחאות זרמו ללשכת רוה"מ דאז, פרס. משנוכח בטעות הוא ביקש מערפאת להסכים להעברת המקום חזרה לשלטון ישראלי, והלה נעתר תמורת ויתורים מפליגים. כך ניצל קבר הרבנית מנפילה בידי רשות המחבלים, ואף זכה, לאחר שנים, לבינוי מחדש בתרומת הנגיד איש חב"ד הרב יוסף יצחק גוטניק מאוסטרליה. בסמוך החל לפעול 'כולל' ללימוד חסידות ביזמת בית חב"ד בחברון.

לאחר שנים, התברר כי הרבנית 'גמלה' טובות לאלו שפעלו למען הצלת ציונה: כשפרצה מלחמת טרור אוסלו בראש השנה תש"ס, ובתי היישוב היהודי עמדו תחת אש מחבלים וצלפים מידי יום ביומו, חיפש צה"ל מקום מתאים לתצפית ושליטה על מקורות האש: ואז התברר, כי חלקת הרבנית שולטת על כל העיר, והיא איפשרה לצה"ל להגן על היישוב היהודי. יודעי דבר אמרו אז: הישוב היהודי בחברון הציל את ציון הרבנית, וכעת הרבנית הצילה את היישוב. הישועות נמשכו גם שנים רבות אחר הסתלקותה..."

עד כאן.

כעת אנו מפרסמים מכתבים מתוך תיק מכתבים שעלה באתר 'ארכיון המדינה' בימים האחרונים, ומהם עולה כי בשנת תשס"א הקבר טרם שוקם והיה מחולל. פנייה של שליח חב"ד מפלורידה – הרב שלום קארף – לראש הממשלה דאז מר אריאל שרון גרמה לכך שהמדינה תקצה משאבים לשיפוץ הקבר, ולהחזרת השליטה על הגבעה לידיים ישראליות.

להלן נוסח הפנייה של הרב קארפ לראש הממשלה והתכתבויות משרד ראש הממשלה בעניין:

*

28-02-01 ד' באדר תשס"א חודש השמחה

לכבוד כבוד אריק שרון:

לאחרונה ביקרתי בארץ ישראל כחלק מקבוצת סולידריות מחב"ד ארצות הברית וקנדה. נסענו לכמה מהמקומות שהם אסטרטגיים וחשובים מבחינה היסטורית לעם ולארץ ישראל.

הטיול שלנו חיזק את המחויבות שלנו לישראל חזקה. אנו מודים לך על יציאתך עם עמדתך הברורה והאיתנה בתקופה קריטית זו לעם ישראל. שה' יעניק לך הצלחה בשליחות הקדושה שלך. ביום שישי 23 בפברואר, ראש חודש אדר, ביקרנו בחברון וראינו ממקור ראשון את האומץ וההקרבה האדירה של האזרחים הגרים בה, שומרים על היהודי.

התביעה ההיסטורית של האנשים לעיר הקדושה של אבותינו, וההגנה שניתנה להם על ידי ממשלת ישראל.

עם זאת, אנו מבקשים בכבוד רב תשומת לב מיידית למראה מטריד ביותר שהיינו עדים לו אישית. אנו מקווים ומתפללים שהדבר יתוקן לאלתר.

ידוע כי בחברון חיה אשה קדושה בשם מנוחה רחל סלונים משושלת שניאורסון, תומכת ומגינת היהדות בכל מקום בו התגוררו. הגיעו אליה גם יהודים וגם ערבים לברכה. היא נודעה בתור מנהיגת חברון. מאז פטירתה בכ"ד שבט בשנת תש"ח, הגיעו רבים להתפלל במקום מנוחתה. תודה לאל, גם לנו הייתה הזכות הזו.

כמה נחרדנו לראות את האתר הקדוש הזה בחורבות, ללא שמירה ופתוח לוונדליזם ושריפות. בנוסף, האתר נמצא בראש גבעה אסטרטגית, הצופה אל כפר ערה היכן שמתגורר המנהיג הפלסטיני.

אנו, החתומים מטה, מבקשים ודורשים את השיקום וההגנה הראויה לרבנית המנוחה מנוחה רחל סלונים. אנו מודים לך מראש על תשומת הלב המיידית שלך לעניין חיוני זה.

בכנות,

הרב שלום קארף






 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.