שלום לאופר | יום כ"ד כסלו ה׳תשפ״ג 18.12.2022

סיפור החנוכה שלא הכרתם: מה באמת קרה שם? | מאת: בן 10

מענדל'ה שפרינגר בסך הכל בן 10, אבל הוא כתב אחרי תחקיר מקיף את כל סיפור החנוכה המלא והאמיתי באורך אלפי מילים. הצטרפו אליו למסע קולח ומרתק בעקבות מרד החשמונאים ביוונים, הניצחונות והניסים • בפרק הראשון: כיצד עלו היוונים לגדולה ואיך הגיעו לארץ ישראל?
סיפור החנוכה שלא הכרתם: מה באמת קרה שם? | מאת: בן 10

לא נגענו אפילו לא בפסיק, קריאה מהנה!

*

לקריאה בנר ראשון של חנוכה

נושא: אלכסנדר מוקדון

יוון בשנים הראשונות שלה

בימי קדם היתה יבשת אירופה ברובה בלתי מיושבת, יוון הייתה מהמקומות הראשונים באירופה שהיו בה חיים מסודרים, התיישבו בה שבטים רבים וגיבשו לעצמם חיים משותפים. יוון מוקפת ב-3 צדדים בים ויש בה הרבה מפרצים, לכן היו הרבה יוונים יורדי ים ולכן הגיעו היוונים בקלות למדינות השכנות, נלחמו בהן וכבשו אותן, ככה גם למדו היוונים מכל עם את תחום המומחיות שלו, לדוגמה: מהמצרים למדו הנדסה, מהאשורים אסטרונומיה ועוד, ככה התחילה תרבות יוון, ביוון הומצאו מושגים רבים, לדוגמה: דמוקרטיה, העולם עגול, לחשב מתי יהיה ליקוי החמה הבא ועוד.

ספרטה ואתונה

2 בעיות היו ליוונים: 1. באותה תקופה שלטו ביוון הפרסים, היוונים היו מורדים בהם לפעמים, כתוצאה מזה היו הפרסים מגיעים ליוון, נלחמים במורדים ותוך כדי הורסים את ערי יוון. 2. ביוון היו 2 ערים מרכזיות: ספרטה בה שמו דגש על כח הגוף וכל תינוק שנולד בה כשהוא לא ראוי לגדול חייל (לדוגמה - חסרה לו יד או רגל) זרקו אותו לשדה! ואתונה בה למדו גם הילדים הקטנים מקצועות רבים, בעיקר שירה והתעמלות. בגלל ההרים הגבוהים שהפרידו בין 2 ערים אלו, התושבים הרגישו כאילו הן 2 מדינות שונות. מלחמות רבות היו בין הערים על השלטון ביוון, עד שבסוף ספרטה שרפה את אתונה! אחר כך קמה העיר 'תבי' ונלחמה נגד ספרטה, בזמן שמלחמות אלה החלישו את יוון מבפנים, מצפון ליוון קמה מדינת מוקדון, בעזרת צבאה המאורגן והמלך פיליפ היא כבשה את יוון.

הסוס המפחיד והחלום

יוון הייתה אז נותנת מיסים לדריווש מלך פרס (שהייתה אז אימפריה עצומה ששלטה על 127 מדינה) ששלט עליה. יום אחד קיבל פיליפ מחברו מלך פרוסיה מתנה מיוחדת במינה - סוס אביר וחזק, עד כדי כך שלא היה אפשר לרכוב עליו, כי הרג את כל מה שהתקרב אליו! שם פיליפ את הסוס בתוך כלוב גדול ושמור מברזל, לכלוב הזה היה זורק כל אדם שנגזר דינו למוות. יום אחד חלם פיליפ שמי שירכב על הסוס ימלוך במקומו. בשנת ג'תכ"ג (לפני 2,360 שנה) לפיליפ נולד ילד שהיה יוצא דופן - היתה לו רעמת שער כמו של אריה, עיניים ושיניים גדולות מהרגיל עין אחת שחורה והשנייה תכלת והיה לו קול חזק כמו של נשר, וכבר בגיל צעיר היה חכם גדול וגיבור חיל, ונקרא שמו 'אלכסנדרוס'.


דריווש (השלישי) מלך פרס בקרב נגד יוון


החלום מתגשם

יום אחד כשהיה אלכסנדרוס בן 15 (בשנת ג'תל"ח - לפני 2,345 שנה) עבר אלכסנדרוס ליד הכלוב וניסה לגעת בסוס האימתני, והסוס כמו כבשה תמימה ליקק את ידיו של אלכסנדרוס, פתח אלכסנדרוס את הכלוב ורכב על הסוס בקלות, אפילו בלי מושכות! ראה זאת פיליפ וסיפר לאלכסנדרוס את החלום, אמר אלכסנדרוס לפיליפ: "אבא, אם תיתן לי צבא ופרשים (חיילים רוכבים על סוסים), אני אנצח ואז תראה שהחלום התגשם!", פיליפ אכן נתן לאלכסנדרוס כבקשתו ואכן אלכסנדרוס נחל ניצחון בכל מלחמותיו.

אלכסנדרוס נלחם באימפריה הפרסית העצומה

כעבור זמן מה הגיעו שליחים מפרס כדי לדרוש את המיסים אבל אלכסנדרוס סירב לתת להם, כתוצאה מזה באו הפרסים ונלחמו ביוון, פיליפ מת במלחמה ואלכסנדרוס מלך במקומו, אלכסנדרוס כונה 'אלכסנדר מוקדון (או 'אלכסנדר הגדול')' על שם מוצאו, אלכסנדר החריב את תבי ועוד ערים ביוון שמרדו במוקדון, אז עודד את היוונים לנצח את הפרסים ולנקום בהם על ההרס שהם גרמו ליוון בעבר, אלכסנדר הגדול כשהיה בן 19 בראש צבא של 40,000 חיילים עם נשק יעיל ניצח (בשנת ג'תמ"ב - לפני 2,341 שנה) את הצבא הפרסי בעיר 'איסוס' שבטורקיה, הצבא הפרסי הפסיד כי היה מורכב מעמים שונים ולא מספיק מלוכד.

האם אלכסנדר הגדול יחריב את בית המקדש?

עכשיו הלך אלכסנדר לכבוש את בנות בריתה של פרס - את עכו, אשקלון ועזה כבש בקלות, אבל כשהגיע לעיר צור המוקפת בחומה גדולה הוא היה צריך לבקש עזרה מהיהודים, אבל היהודים לא רצו להפר את ההסכם עם מלכי פרס ולא הסכימו, לכן הלך המלך לשומרונים שהסכימו בתנאי שאלכסנדר יחריב את בית המקדש ש'מאיים' כביכול על מלכותו, הוא אכן ניצח את צור, למחרת בלילה הוא כשהוא יצא להחריב את בית המקדש הוא פגש את שמעון הצדיק שהגיע לבוש בבגדי כהונה מלווה בחשובי ואנשי ירושלים, מיד ירד ממרכבתו והשתחווה לכהן הגדול שאלו אותו החיילים: "איך זה שמלך גדול כמוך ישתחווה ליהודי?" ענה להם אלכסנדר שבזכות שמעון הצדיק הוא מנצח בכל המלחמות, בלילה שלפני, כשישן במלון הכינו אותו משמים למקרה זה בחלום ואיימו עליו שאם לא יעשה ככה ימות, שמעון הצדיק הסביר למלך שבבית המקדש מתפללים שתתקיים מלכותו, ואז ניקבו את השומרונים (הכותים) בעקב ותלו אותם על זנבות הסוסים וככה הם מתו, וכשהגיעו להר גריזים (זה קרה החודש - בכ"ה טבת!) ששם היה ה'מקדש' של הכותים החריבו אותו וחרשו אותו כמו שרצו הכותים לעשות לבית המקדש שלנו. גביהא בן פסיסא, מחכמי ישראל, טייל עם אלכסנדר מוקדון בבית המקדש ובתחבולות הוא שכנע את המלך למה לא לעשות דברים שאסור לעשות (לא ללבוש נעליים - הוא הסביר לו שהוא יכול להחליק על רצפת השיש עם נעליים רגילות ולא להיכנס לקודש הקדשים - הגיע נחש והכיש את אלכסנדר מוקדון בתוך קודש הקודשים).



נושא: אלכסנדר מוקדון כובש את פרס ושלטון התלמיים

אלכסנדר מוקדון וחכמי ישראל

אלכסנדר שאל את הכהן הגדול האם ימשיך במלחמות שלו עם הפרסים, ואז הראה לו המלך בספר דניאל פרק ח' שם כתוב שהיוונים ינצחו את פרס ומדי, המלך שמח על התשובה ובגללה גילה יחס טוב ליהודים, נתן לכהן הגדול זכות לגבות את המיסים ולא הכריח אותם לקבל עליהם את 'התרבות ההלניסטית' (שילוב של תרבות יוון אם התרבות והאלילים של ארצות המזרח שכבש, בשבילה בנה אלכסנדר את 'אלכסנדריה' שבמצרים (בה קיבלו אותו בשמחה) שנקראת על שמו ובה גרו יחד מצרים ויוונים כדי שישתלבו וישפיעו אחד על השני).

המלחמה המכריעה והגורלית

ממצרים כבש את בבל שנכנעה בקלות וקיבלה אותו בכבוד רב, ואז הגיעה למדינת פרס בכבודה ובעצמה! בהתחלה אלכסנדר לא הצליח, כי תושבי פרס שעד אז היו מושלים בעמים אחרים לא היו מוכנים להישלט בידי היוונים, והחיילים התקשו להילחם בשטח ההררי שבצפון המדינה, אבל בסוף הרגו כמה שרים פרסיים מורדים את המלך דריווש, ואלכסנדר מוקדון נהיה מלך פרס, הוא התחתן עם אשתו של דריווש וביקש מהשרים שלו גם להתחתן אם בנות המקום כדי להשתלב איתם.


מפת כיבושי אלכסנדר מוקדון


הממלכה מתפצלת

בגיל 32 מת אלכסנדר הגדול מקדחת (בשנת ג'תנ"ה - לפני 2,326 שנה) ונקבר באלכסנדריה, אלכסנדר מוקדון לא השאיר אחריו בנים ולכן הוחלט לחלק את הממלכה העצומה ל-4 השרים של אלכסנדר, אנחנו נתמקד בתלמי שקיבל את מצרים וסליקוס שקיבל את סוריה ובבל. לגבי ארץ ישראל הייתה מלחמה 4 שנים בין שניהם עד שבשנת ג'תנ"ט (לפני 2,322 שנה) כבש תלמי את ארץ ישראל, הוא נכנס לירושלים בטענה שהוא רוצה להקריב קורבנות ואז הוא השתלט על העיר מבפנים, הרס את חומות ירושלים (אחר כך שמעון הצדיק בנה אותה שוב בגובה כפול ממה שהייתה) ולקח איתו 100,000 יהודים בשבי למצרים ומכר אותם לעבדים.

תלמי השני והיהודים

תלמי השני (הבן של תלמי הראשון) דווקא התייחס יפה ליהודים, במצרים פרחה קהילה יהודית מאד מפותחת וגדולה (לדוגמה: בגמרא (מסכת סוכה דף נ"א עמוד א') מתואר הגודל והפאר של בית הכנסת במצרים). המלך תלמי השני אסף לעצמו 995 ספרים בשביל לחקור את האמת, היושר והצדק ועשה מהם ספריה, הוא רצה להשיג עוד 5 ספרים כדי שיהיו לו 1,000 ספרים, יעצו לו יועציו לבקש מהיהודים שישלחו לו את חמשת חומשי התורה בה יש את הצדק האמיתי ביקש המלך מחכמי ישראל שישלחו לו את החומש מתורגם ליוונית, אבל חכמי ישראל לא רצו שגוי ילמד את התורה, אז הם שלחו לו את 'ספר הישר' שיש בו מדרשי חז"ל על התורה, המלך למד בספר ומאד נהנה מהתורה, בסוף הוא גילה שזה היה תרמית.


תלמי השני עם חכמי ישראל


חושך בעולם

הפעם הוא לא לקח סיכון: הוא הביא 72 חכמים ובראשם אלעזר שר הכוהנים, שיתרגמו לו את התורה והושיב אותם ב-72 חדרים נפרדים, כדי שלא יתכננו ביחד מה לכתוב, אבל בכל זאת כולם שינו אותו דבר בנס (זה קרה בח' טבת, ובגלל שלא היה אפשר לתרגם את התורה כראוי (יש בה עומק גדול מאוד שנלמד מכמה אותיות מה שאי אפשר לתרגם ליוונית) היה חושך בעולם 3 ימים וקבעו את אותו יום לצום)! לאות הכרת הטוב על זה שחכמי ישראל הסכימו לתרגם לו הוא שלח הרבה קורבנות לבית המקדש וגם החזיר לירושלים אלפי יהודים (מהשבויים שאבא שלו לקח).

המתייוונים

בתקופת התלמיים התפשטה התרבות ההלניסטית מאד, הם הקימו בסוריה, במצרים, בעבר הירדן ואפילו בארץ ישראל ערים יווניות שבהם היו מוסדות שהפיצו את התרבות ההלניסטית: ספריות גדולות, מקדשי אלילים, בתי שעשועים, מגרשי ספורט וכדומה.. לערים האלו שהיו בארץ ישראל ובמצרים, הגיעו הרבה יהודים, בהתחלה בשביל העסקים שלהם עם היוונים ולאט לאט בשביל להשתתף ולהנות במסיבות הפרועות של היוונים, אלו היו המתייוונים, בהתחלה זה היה רק כלפי חוץ ולאט לאט הם התחילו גם להשתחוות לאלילים היווניים ולאכול אוכל טרף! וליהודים יראי השמים שכמובן לא התקרבו לערים אלה לא היה מה לעשות!

יוסף המוכס

בהתחלה המתייוונים לא העזו להרים ראש כי הנהגת העם היתה בידי החכמים, אבל אז, בתחילת ימי תלמי השלישי (בסביבות שנת ג'תקי"ד - לפני בערך 2,270 שנה), הגיע יוסף בן טוביה - יהודי רשע שהיה אחיין (הבן של האח) של הכהן הגדול שהצליח לקבל את תפקיד גביית המיסים שהיה עד אז שייך לכהן הגדול, יוסף קיבל מהמלך חיילים מצריים שיעזרו לו בגביית המיסים. יוסף רצה להתעשר מתפקידו ולכן דרש סכומי כסף מופרזים. העיר הראשונה בה עבר היתה אשקלון, כשהיהודים לא נתנו את המיסים המופקעים שביקש הוא הרג 20 מחשובי העיר ולקח את כל רכושם, מאז כולם פחד מיוסף המוכס ולא העזו להתנגד אליו. ליוסף המוכס הצטרפו הרבה מתיונים שרצו להתעשר כמוהו והתחילו להתנהג בדרכי היוונים בגלוי, ביניהם היו אפילו כוהנים!

תלמי הרביעי מתנקם ביהודים!

בינתיים התחדשה המלחמה בין התלמיים (שבמצרים) לסליקים (שבסוריה), אחרי קרב אחד שבו ניצח תלמי הרביעי, הוא חזר לירושלים ורצה להיכנס לבית המקדש! הכוהנים ניסו לעצור אותו, אבל הוא נכנס בכוח! כשהוא נכנס נהיה נס והוא התעלף. כשהוא חזר למצרים הוא רצה להתנקם ביהודים, הוא העמיד את נכבדי הקהילה היהודית שבמצרים בקרקס וציווה לחיילים שיגרמו לפילים (המאולפים) לרסק את היהודים, ושוב קרה נס והפילים ריסקו את החיילים במקום היהודים גם הרבה מהיוונים שבאו להסתכל ולהנות מצרת היהודים נרמסו על ידי הפילים.


פיל רומס


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.