"משימות גדולות יותר": עדות עיתונאי 'מעריב' והמענה
| התכתבות עיתונאי 'מעריב' ואנשי 'צא"ח ירושלים'
מר יהושע ביצור היה בשנות הכ"ף בכיר בעיתון הנפוץ ביותר בישראל דאז, 'מעריב'. הוא סיקר ממקום מושבו בירושלים את הכנסת ואת הקורות בעיר ירושלים. הוא זכה בחייו להוקרה ולפרסים על עבודתו העיתונאית.
ביצור היה קרוב ליהדות, למד בבחרותו בישיבה והשקפת עולמו הייתה רוויזיוניסטית (דהיינו ימנית).
בהתכתבות שאנו מפרסמים כאן, אנשי 'צעירי אגודת חב"ד – ירושלים' - המזכיר הרב דובער הלוי וולס תחת ניצוחו של הרב טוביה בלוי שי' - מבקשים ממנו לאחר תשרי תשכ"ח לסקר את הקורות בחודש תשרי אצל הרבי מפי האורחים השבים ארצה מבית חיינו.
ביצור עונה בתשובה חצופה ומתריסה מעט. ועל כך הוא מקבל מענה מאנשי 'צא"ח - ירושלים'.
פעמים רבות נשאל הרבי מדוע הוא אינו עולה לארץ הקודש. הרבי השיב במספר תשובות שונות. מהן מוכרות יותר או פחות.
להלן פרטי ההתכתבות ותצלומי המכתבים מארכיון ליובאוויטש של הרמ"מ לאופר מאשדוד:
*
ד' בחשון תשכ"ח
לכבוד מר יהושע ביצור
פינסקר 3
ירושלים
א.נ.,
בימים אלו חזרו מספר אברכים מביקור בחצרו של נשיאנו האדמו"ר מליובאוויטש בארה"ב, בחודש תשרי.
באמתחתם שפע ענינים שהושמעו על ידו, בפומבי ובשיחות פא"פ, וביניהם ענינים אקטואליים שהזמן גרמם.
סבורני שבאלה יש בכדי לעניין חלק ניכר מקוראי עתונך.
באם ענין לך בכך מוכנים אנו לסדר מועד בו תפגשו בכדי לשמוע רשמיהם.
בכבוד רב
ד. הלוי
מזכיר
מכתב דומה נשלח למנחם ברש מידיעות אחרונות
*
ירושלים, ט' חשוון תשכ"ח
למר הלוי שלום ויקר,
חן-חן על הצעתך האדיבה לשמוע אשר בפי האברכים ששבו מחצרו של האדמו"ר.
לצערי אינני יכול לקבלה.
אם יש כיום, אחר מלחמת ששת הימים בה עמדה לנו תשועת ד' כהרף עין, לרבי מלובביץ' צורך לומר משהו לעם היושב בציון – למה זה לא יבוא לארץ הקודש, יראה במו עיניו את נסי הבורא וגבורת ישראל – ויאמר לעם את אשר עם לבו?
לא אנוכי, ולא טובים ממני מוסגלים להבין, כיצד הוא מונע רגליו מארץ הבחירה שעה שעומדות רגלינו בשערי הר-הבית.
על-כן אינני רואה טעם להביא דברים מכלי שני וכבודם של האברכים במקומו מונח.
בברכת ציון
יהושע ביצור
*
ב"ה י"ד במר-חשון תשכ"ח
לכבוד מר יהושע ביצור
"מעריב"
ירושלים
שלום רב וברכה!
יש אמנם יומרה קצת מיותרת מצדך כשאתה מנסה להתמודד עם מעשיו ומחדליו של כ"ק אדמו"ר שליט"א (יש לך ודאי העתק ממכתבך – שאינו מנוסח בצורת שאלה כי אם בצורת הוכחה), אך עם זאת, בלי לנסות להצדיק את הצדיק, לא אוכל להמנע מלהעיר כי לא מובן מה הקשר בין אי-ביקורו בארץ הקודש לבין הבקשה אליך, כעתונאי יהודי חובב תורה, להביא לידיעת הצבור את דבריו של אחד מגדולי הדור על השעה וחובותיה הנוספות על החובה לעלות לארץ, המוטלת על כל מי שאין לו בחו"ל משימות גדולות יותר – למען הארץ עצמה ולמען העם.
עם כל הכבוד הראוי, אציע לך לעיין מחדש בדחייתך את הצעתי, אשר נימוקיה אינן עומדים, במחילה מכבודך, בפני הביקורת, כאמור.
בכבוד ובברכה
ד. הלוי