הרב יוסף שמחה גינזבורג | יום כ"א כסלו ה׳תשפ״ג 15.12.2022

מה עושים כשאין נרות חנוכה לכולם?

שלושה אנשים הנמצאים יחד בנר שלישי של חנוכה, ויש להם שלושה נרות בלבד. האם עדיף שידליק אחד מהם שלושה נרות, או שכל אחד מהם ידליק נר אחד?
מה עושים כשאין נרות חנוכה לכולם?

שאלה: שלושה אנשים הנמצאים יחד בנר שלישי של חנוכה, ויש להם שלושה נרות בלבד. האם עדיף שידליק אחד מהם שלושה נרות, או שכל אחד מהם ידליק נר אחד?

תשובה: למנהג הספרדים, שבכל בית מדליקים בכל ערב חנוכייה אחת בלבד, אין כאן שאלה כלל, כי ממילא מדליק אחד בלבד, והאחרים ישמעו את הדלקתו וייצאו ידי חובתם.

גם למנהג האשכנזים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק, אין מקום שבגלל הנהגה זו ידליק כל אחד פחות ממספר הנרות לאותו לילה. הפתרון הטוב ביותר למצב המתואר בשאלה הוא ששניים ישתתפו עם אחד מהם בעֲלות של הנרות, והוא יַקנה להם אותם וידליק את שלושת הנרות ויוציאם ידי חובתם.

אם יש חנוכייה אחת בלבד לשני אנשים, יש אפשרות בשני הימים הראשונים שכל אחד מהם ידליק בקצה אחד של הנרות, והרווח בין הנרות ישמש היכר ברור למספר הנרות הנכון, ולרוב הדעות ייצאו ידי חובתם. ואולם בימים האחרים כבר לא יהיה היכר ברור, ולכן לא יוכלו שניים להדליק באותה חנוכייה.

מי שהדליק בטעות יותר ממספר הנרות של אותו ערב, לרוב הדעות דיי בכיבוי הנר הנוסף. ואם הדליק פחות מהמספר הנכון, יוסיף את הנר החסר בלי ברכה.

מי שאשתו מדליקה בעבורו בביתו והוא שוהה במקום אחר ורוצה להדליק נרות, לכתחילה ישתדל להדליק לפני הזמן שבו אשתו מדליקה, וידליק בברכה. עדיפות שנייה, לכוון מראש שאינו רוצה לצאת בהדלקתה. ויש שפסקו במצב זה להדליק בלי ברכה.

מקורות: שו"ע ורמ"א סי' תרעא ס"ב, משנ"ב ס"ק ו, ופסקי תשובות ס"ק א, סי' תערב בפסקי תשובות ס"ק ו, וסי' תרעז במשנ"ב ס"ק טז. נטעי גבריאל פכ"ב ס"ד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.