שלום לאופר | יום כ' כסלו ה׳תשפ״ג 14.12.2022

בצורת כוכב: 10 עובדות מעניינות על חג הגאולה של האדמו"ר הזקן

עם סיומם של ימי חג הגאולה של האדמו"ר הזקן ותום ההתוועדויות, התרוממות הרוח, השמחה ואיחולי ה'גוט יום טוב' בחרנו להביא בפניכם כמה עובדות פחות מוכרות אודות חג זה. לעובדות »»
בצורת כוכב: 10 עובדות מעניינות על חג הגאולה של האדמו

10 עובדות שלא ידעתם

על חג הגאולה

  1. האדמו"ר הזקן נכלא במבצר פטרו-פבל. בנה אותו הקיסר פיוטר הגדול בשנת ה'תס"ג. המבצר בנוי על אי בצורת כוכב בעיר פטרבורג, בירת האימפריה דאז. המבצר מעולם לא שימש במלחמה, ובמהרה הפך לכלא הפוליטי המרכזי. האדמו"ר הזקן הוא האסיר המפורסם ביותר שישב בו.

  2. שנתיים לאחר המאסר, בשנת התקס"א, נאסר שוב האדמו"ר הזקן. לאחר שהמתנגדים נוכחו לדעת כי הלשנה אישית נגד האדמו"ר הזקן לא הועילה, הם העלילו איפוא על תנועת החסידות כי היא מהווה דת חדשה וחותרת תחת שלטון הצאר. ממאסר זה שוחרר אדמו"ר הזקן בעיצומו של חג החנוכה בנר חמישי.
  3. לאחר נפילת מסך הברזל התגלו בארכיון התובע הכללי של רוסיה הצארית תיק החקירה של האדמו"ר הזקן. בתיק נמצאו מסמכים רבים ובהם אוצר יקר: שבעה עמודים בכתב ידו של אדמו"ר הזקן ובהם תשובות שעונה לחוקריו בלשון הקודש.

  4. בדיוק כפי המקובל במסורת החב"דית עולה מבין התשובות כי החוקרים התעניינו מאד בעניין התורה ועבודת התפילה, עליהם מיטיב האדמו"ר הזקן לבאר ולהרחיב.
  5. על ההלשנה נגדו כותב: "נפלה עלי קינאה ושנאת חינם בלב מקצת אנשים קנאים... ולא ידעתי מה פשעי ומה חטאתי... גם אין לי שום נחת מהנוסעים אליי, כי אין נותנים לי אפילו פרוטה אחת... אך מה יש לי לעשות, שכך חובה עליי על פי דתנו, שכל היודע מחויב ללמד למי שאינו יודע".

  6. את הידוע לחסידי חב"ד במשך כל השנים על חג הגאולה שאבו בעיקר ממקורות בודדים: הספר "בית רבי" של הסופר חסיד קאפוסט הרב חיים מאיר היילמאן. וכן מסיפורי אדמו"רי חב"ד.
  7. בתקופת נשיאות הרבי הריי"צ יצאה לאור "מגילת י"ט כסלו" בשפה היידיש, ובה מסופר כל סיפור המאסר והגאולה. לא כל החסידים נלהבו לקרוא בה. הרבי הריי"צ מסר אותה לתרגום ללה"ק והיא נדפסה בחוברת "התמים".

  8. שנים מאוחר יותר גילה הרבי נשיא דורנו לחסידים כי הכותב הוא לא אחר מאשר הרבי הריי"צ שמטעמים כמוסים לא רצה לכתוב את שמו עליה.

  9. החסידים חוגגים גם את תאריך כ' בכסלו וביתר שאת. הסיבה: כשהאדמו"ר הזקן שוחרר ממאסרו במקום להביאו לביתו של חסיד חב"ד הביאוהו בטעות לביתו של מתנגד. הוא שהה בביתו כמה שעות בהם המתנגד הציק לו. כשהחסידים באו לביתו ושיחררוהו האדמו"ר הזקן ביקש מהם לבל יעשו לו כל רע. מאוחר יותר אמר כי סבל בבית המתנגד יותר מאשר בכל 53 ימי המאסר. האדמו"ר הזקן למרות ההצקות כיבד את המתנגד כאשר שהה בביתו.
  10. אדמו"ר הזקן הגיב כאשר ביקשוהו לכתוב את קורות היום: זה היום יוקבע למועד תמידי בישראל, אשר בו יתגדל ויתקדש שמיה רבא ויתעוררו אלפי לבבות בישראל בתשובה ועבודה שבלב, כי המעשה חקוקה בלב ישראל דלעילא וכתובה בלב ישראל דלתתאהרבי הרש"ב קבע כי היום הוא "ראש השנה לדא"ח". הרבי הריי"צ קבע כי החסידים מאחלים בו זה לזה: "גוט יום טוב".

"לשנה טובה בדרכי החסידות ובלימוד החסידות תכתבו ותחתמו"!



 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.