שלמה מן | יום י"ט כסלו ה׳תשפ״ג 13.12.2022

ערב חג הגאולה: עדות בכתי"ק הרבי על עריכת תולדות אדה"ז

70 שנה לאחר שהחלה מלאכת עריכת תולדותיו של אדמו"ר הזקן בהוראתו של הרבי התגלתה עדות על מאחורי הקלעים של עריכת ספר התולדות שלו • הסיפור שהתפרסם לפני שנה בספר 'אוצרות' קיבל בימים אלו בהשגחה פרטית סימוכין מיוחדים · ערב חג הגאולה של אדמו"ר הזקן: הסיפור המלא סביב העדות בכתב יד קודשו של הרבי
ערב חג הגאולה: עדות בכתי
צילום כתי"ק הרבי על רקע צילום שער הספר 'בית רבי החדש'. בקטן: הרב אברהם חנוך גליצנשטיין בצעירותו

במשך שנים רבות היווה הספר 'בית רבי' בעריכת החסיד הרב חיים מאיר היילמאן מהמקורות היחידים לתולדותיו של אדמו"ר הזקן. למרות ההדפסות החוזרות ונשנות של ספר מבוקש זה – מעטים הן ההוספות שהתווספו בו בחלוף הזמן. כך נותר המצב במשך חמישים שנה.

בחורף תשי"ב, פנה הרבי במכתב (אג"ק ח"ה ע' קסב) לסופר חב"די צעיר ונמרץ מארץ הקודש, הרה"ח הרב אברהם חנוך גליצנשטיין (ע"ה), וביקשו לעמול על עריכה מחודשת של הספר האמור תוך שילוב ושיבוץ מחדש של מידע ביוגרפי וסיפורים שהתגלו עם השנים, בעיקר מתוך יומניו וכתביו של הרבי הריי"צ.

על פי התכנית המקורית, הספר שכולל בתוכו את הביוגרפיה של שלושת אדמו"רי חב"ד הראשונים, תוכנן לצאת לאור בשלושה חלקים, ספר לכל רבי. בשלב הראשוני, עיקר העבודה התרכזה אפוא בפרקי חייו של אדמו"ר הזקן.

העבודה המורכבת יחד עם חליפת המכתבים מהכא להתם ומהתם להכא, התארכה מעבר למשוער והסתיימה בתחילת חודש כסלו תשי"ד. עם הגעתם של גיליונות מכונת הכתיבה לרבי, ביטא הרבי את רצון קודשו בפני הרה"ח הרב מרדכי שוסטרמן, ממנהלי בית דפוס 'עזרא', כי אלו יוסדרו ויודפסו עד י"ט כסלו אותה שנה.

תעלומה

אולם, למרות שהיה נראה כי הכל מתקדם למישרין, מכאן ואילך לא קיבל הסופר הרב גליצנשטיין כל מידע מחצר הרבי בניו־יורק מה נעשה בגיליונות הספר. חלפו להם חודשים ושנים, והוא לא קיבל אף מידע על הדפסת הספר או הוראה חדשה מהרבי בנידון.

מה עלה בגורל גיליונות הספר? מדוע הספר לא הודפס? תעלומה.

שנים חלפו עד אשר נודע לרב גליצנשטיין בעקיפין מה אירע. מסתבר שלמרות עבודתם הנמרצת של עובדי בית הדפוס להספיק את לוח הזמנים שקבע הרבי – י"ט בכסלו תשי"ד – הדבר לא הושלם בזמן ומשכך דחה הרבי את השלמת ההדפסה והדבר ירד מהפרק.

רק כעבור למעלה מעשור (תשכ"ו) קיבל הרב גליצנשטיין הוראה מהרבי לערוך ולעדכן מחדש את גיליונות הספר ולהורידו שוב לדפוס, אלא שאז כבר הפך הספר לחלק הראשון בסדרת 'ספר התולדות' המפורסמת שהלכה והודפסה על ידו לאורך השנים.

תגלית מפתיעה בכתב יד קודש

התפתחות זו בעריכת תולדותיו של אדמו"ר הזקן נחשפה לראשונה במהלך עריכת ספר 'אוצרות' שראה אור לפני שנה בדיוק, הסוקר את פועלו ועשייתו הענפה של הרב גליצנשטיין בשליחות הרבי.

ימים אלו, לאחר שהוצאה שניה ומתוקנת של הספר תפסה את מדפי חנויות הספרים הגיע לשולחן העורכים צילום כתב יד קודשו של הרבי ובו עדות וסימוכין לתעלומה האמורה.

המדובר הוא במכתב מי"ז אייר תשט"ו ששיגר המוציא לאור של "שנתון הספר היהודי" אל הוצאת הספרים קה"ת ואוצר החסידים, בו כתב:

"שוב אני בא לבקש מכם את הבקשה השנתית הישנה והידועה לכם: לשלוח אלי רשימה ביבליוגרפית מלאה ושלמה מכל הספרים, העיתונים, הקבצים והחוברות והקונטרסים בעברית או בעברית ובאידית יחד, שהוציאו “קה"ת" “אוצר החסידים" וכן האדמו"ר מליובאביץ למן חודש ניסן תשי"ד ועד היום הזה.

הרשימה דרושה לי, כידוע לכם, לשם הדפסתה ב"שנתון הספר היהודי" הכרך החדש (י"ג)".

על מכתב זה כתב הרבי בכתי"ק:

(להכניס גם כל הנמצא בדפוס).

ומעברו השני של המכתב פירט הרבי את הספרים הבאים:

ספרנו

המפות, התמונות

בית רבי (שאצל שוסטרמן, לע"ע)

מפתח דינים ליו"ד סי' א-קיא (של הרא"ד ע"ה לאווט)

מחזור השלם

סידור

סליחות

ברשימה זו מופיע בין היתר, הספר 'בית רבי' כשעליו כותב הרבי שהוא "אצל (בית הדפוס של) שוסטרמן לעת עתה", דבר המאמת את הסיפור הנ"ל (כזכור, מכתב זה הוא כשנה וחצי לאחר שהספר ירד לבית הדפוס).

כתב יד זה שהתפרסם כבר מלפנים, משלים כיום, ערב י"ט כסלו, את סיפור עריכת תולדותיו של בעל הגאולה 70 שנה לאחר שהחלה בהוראת הרבי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.