שניאור דייטש | יום י"ז כסלו ה׳תשפ״ג 11.12.2022

ישרים ולא עגולים: איור הרמב"ם על המנורה יוצג בניו יורק

לרגל חג החנוכה: מנורת בית המקדש עם קנים ישרים בכתב ידו של הרמב"ם, תוצג בקרוב בתערוכה במוזיאון של אוניברסיטת ישיבה יוניברסיטי בניו יורק, כך מדווח 'ישראל היום' • צורת המנורה תואמת את דעת הרבי, שקני המנורה נמשכים ועולים באלכסון – בקו ישר ולא מתעגל • התערוכה בניו יורק תציג את "משנה תורה לרמב"ם" בכתב ידו וכן פריטים חשובים ונדירים שהושאלו מכמה ספריות חשובות בעולם • "אחד האוספים המרשימים ביותר של חפצי הרמב"ם שהוצגו אי פעם"
ישרים ולא עגולים: איור הרמב
איור המנורה בבית המקדש בקנים ישרים, בכתב ידו של הרמב"ם. צילום: הספריה הלאומית

לרגל חג החנוכה: מנורת שבעת הקנים בכתב ידו של הרמב"ם, תוצג בקרוב בתערוכה במוזיאון של אוניברסיטת ישיבה יוניברסיטי בניו יורק.

התערוכה תיפתח ב־9 במאי 2023 ותימשך עד 31 בדצמבר למניינם. נושא התערוכה: "שביל הזהב – הרמב"ם לאורך 800 שנים".  באיור אפשר לראות את מנורת המקדש על פי הרמב"ם. האיור מופיע בעותק מהמאה ה־12 של הפירוש למשנה של הרמב"ם, ובו הערות בכתב ידו. הפריט הושאל באדיבות ספריית בודליאן של אוניברסיטת אוקספורד, כך מדווח חנן גרינווד ב'ישראל היום'.

בציור רואים את מנורת בית המקדש עם שבעה קנים ישרים ולא מעוגלים.

האיור נתגלה בעותק מהמאה ה-12 של הפירוש למשנה של הרמב"ם ובו הערות בכתב ידו.

התערוכה בניו יורק תציג את "משנה תורה לרמב"ם" בכתב ידו, וכן יוצגו בתערוכה פריטים חשובים ונדירים שהושאלו מספריית בודליאן של אוניברסיטת אוקספורד, הספרייה הבריטית, הספרייה המלכותית הדנית, משרד התרבות האיטלקי והספרייה הלאומית של ישראל.

גבריאל גולדשטיין, המנהל והאוצר הראשי של מוזיאון ישיבה יוניברסיטי אמר כי זו זכות גדולה עבור המוזיאון להציג את הפריטים הנדירים הללו לציבור הרחב. לדבריו, "השותפויות עם אוספים בינלאומיים הם חסרי תקדים, והתערוכה עומדת להיות אחד האוספים המרשימים ביותר של חפצי הרמב"ם שהוצגו אי פעם ביחד", הסביר גולדשטיין.

התערוכה נועדה לא רק להציג את חשיבותו של הרמב"ם אלא גם את עצם השפעתו על אנשים רבים.

צורת המנורה תואמת את דעת הרבי, שקני המנורה נמשכים ועולים באלכסון – בקו ישר ולא מתעגל. כך גם נראה איור של הרמב"ם, וכך משמע מדברי רש"י. מכאן גם שמם "קני המנורה", כמו קני סוף הגדלים על שפת היאור – קנים ישרים.

הרבי עורר בהתוועדות בשנת תשמ"ג על הענין ואמר שיש לפרסם בכל מקום אפשרי את צורתה האמיתית של המנורה כפי שהייתה בבית המקדש, ולשים קץ לחיקוי המזויף, שחדר גם לבית הכנסת ולבית המדרש היהודי.

בחב"ד נוהגים במשך עשרות שנים - גם בחנוכיות הציבוריות הפזורות בעשרות אלפי נקודות ברחבי העולם - להשתמש בחנוכיות עם קנים אלכסוניים ולא עגולים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.