מנחם מענדל סופר, chabad.org | יום י' כסלו ה׳תשפ״ג 04.12.2022

מגדלור בלב ים: בית חב״ד חדש באיים הקנריים

מגדלור בלב האוקיינוס: בית חב״ד חדש באיים הקנריים: הרב נועם רוזן ורעייתו יצאו לטנריף יחד עם בתם לקראת חנוכה כדי להקים את בית חב"ד הראשון באיים הקנריים – באי טנריף
מגדלור בלב ים: בית חב״ד חדש באיים הקנריים

כשאנה הלכה ברחוב, ממש לפני ראש השנה בפוארטו דה לה קרוז, (עיר באי טנריף באיים הקנריים של ספרד), ראתה אנה איש בעל מראה חסידי הולך ברחוב. "לכי רוצי אחריו", אמרה לבתה בהתרגשות. "ה׳ הפגיש אותנו!" בתה רצה ועצרה את הרב באמצע הרחוב. "הם היו כאן פחות משבוע כשמצאנו אותם", מספרת אנה. "ראינו אותם כשהלכנו בשכונה שאף פעם לא ביקרנו בה", היא ממשיכה. "בדיוק דברנו על איך נעשה משהו כמשפחה לראש השנה - לבד. זה היה כל כך עצוב לחשוב על לחגוג רק אנחנו".

אחרי המפגש המפתיע ברחוב והקשר שנוצר, "בראש השנה ישבנו סביב שולחן יחד עם 35 יהודים. זה היה מדהים!" האיש החסידי שביתה של אנה ראתה, היה הרב נועם רוזן. הוא ורעייתו יצאו לטנריף יחד עם בתם לקראת חנוכה, כדי להקים את בית חב"ד הראשון באיים הקנריים – באי טנריף.

לאיים הקנריים יש היסטוריה יהודית ארוכה עוד מגירוש היהודים מספרד. לאחר הגירוש כמה יהודים מצאו מקלט בטוח בשטח הספרדי האוטונומי בקצה מרוקו. במאה שעברה יהודים נוספים הגיעו ממרוקו ואף היה להם בית כנסת בטנריף, הגדול והמאוכלס באיים הקנריים. אבל ככל שחלפו השנים, הקהילה התפוררה, בית הכנסת נסגר, וספר התורה של יהודי האי שכב בארון והעלה אבק.

משפחת רוזן הגיעה לטנריף לרגל חגי תשרי. ולאחר שהספר נבדק ונמצא כשר, חגגו עם הקהילה את החגים יחד עם ספר התורה. את ההתרגשות שאחזה בקהילה אין לתאר. "היהודי שהחזיק בספר תורה רעד", מספר דורון פרץ, ישראלי המתגורר בטנריף. "אישה אחרת בכתה כשהיא ראתה את הספר. לא קראו בספר התורה הזה עשרות שנים".  ״כאשר ישראלי מבוגר התכבד באמירת ההפטרה״, מדווח דורון, ״הוא לא הצליח לסיים לקרוא ברציפות, הוא פרץ בבכי״.

מתחילים מאפס

לכבוד 120 שנה להולדת הרבי הכריזו במל״ח על 120 בתי חב״ד חדשים. הרב רוזן נמנה על אותם 120 שלוחים חדשים לכבוד שנת ה-120.

״הינו השנה עשרות יהודים מקומיים בימים הנוראים, כולם כאילו נחתו משום מקום. הרבה מאיתנו לא נפגשו אף פעם קודם לכן״ אומר דורון. "עמדנו לעזוב את טנריף", ממשיכה אשתו של דורון, רובי. הם רצו שבנם הקטן, ברוקלין בן השנתיים, יקבל חינוך יהודי ויחגוג את החגים, ואחרי שנתיים בהם כמעט ולא נתקלו ביהודים, הם החליטו שהגיע הזמן לעבור למקום עם קהילה יהודית פעילה - כמו שהכירו לפני בואם לאי.
"זה ממש הפריע לנו", מוסיף דורון פרץ, "לא היה לנו עם מי לחגוג".

״בשנה הראשונה שלהם על האי, חשבנו שאנחנו היהודים היחידים כאן״, מספרת רובי פרץ. "לא היה כלום, שום מסגרת קהילתית. בסופו של דבר פגשנו עוד כמה ישראלים ויהודים דוברי ספרדית". דורון ורובי התלהבו לשמוע על שליחי חב״ד שהגיעו, וגם שאר יהודי האי שמחו מאוד. לדברי דורון, "לחב"ד יש מוניטין: הם מפגישים כל מיני יהודים, דתיים וגם כאלו שאינם, אנשים רוצים להתחבר אליהם". השלוחים החדשים יצאו תחת הרב דוד ליברזון מברצלונה, שכבר עשרות שנים דואג לאי לבחורים לליל הסדר וכדו׳ ואחראי על הפיתוח של חב״ד ליובאוויטש בספרד.

פיליפ מפראג שביקר בטנריף בחורף האחרון, קיווה למצוא את חב"ד על האי. "לאחר שהכרתי את חב"ד כבר 20 שנה ואת הרשת העולמית העצומה שלה, תהיתי למה אין בית חב״ד בכל האיים הקנריים", הוא אומר. הוא החליט לעשות מעשה, הוא התקשר לרב ליברזון בברצלונה והציע לו לעבוד יחד על הקמת מרכז מקומי. "ובספטמבר הם הגיעו! זה אמור להצליח מאוד - טנריף היא 'פלורידה של אירופה', האי המתוייר ביותר בעולם, ורבים מהתיירים הם יהודים. זה הישג גדול והכרחי".

"הם יצרו פה קשר כל כך יפה בין היהודים, כל כך הרבה משפחות צעירות עם ילדים שמעולם לא נפגשו", אומרת אנה. "שליחי חב״ד הם הדבק שגורם לכולנו להתאחד. אנחנו ממש אוהבים אותם! הם אנשים נפלאים, מתוקים, נותנים ומסורים. הם לימדו אותנו הרבה על דברים שמעולם לא ידענו. לאחר שגדלתי בטנריף והתגוררתי בתל אביב במשך שנים, לא הייתה לי קהילה מלבד המשפחה שלי. הם היו חוגגים רק את ראש השנה, ואף אחד לא ידע להסביר כלום. סוף סוף היה לי מישהו שהסביר הכל".

"זה כל כך חשוב לנו", אומרת רובי פרץ. "אף פעם לא חלמנו שיכול להיות כאן דבר כזה... ואז אתה רואה את ברוקלין שלנו יושב בפעילות לכבוד סוכות יחד עם 18 ילדים שישבו יחד עם השליחה". "את חושב שאתה לבד," מוסיף בעלה, "ופתאום קם כאן בית חב״ד ומשנה את כל התמונה״.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.