שלום לאופר | יום ט' כסלו ה׳תשפ״ג 03.12.2022

מכתב נדיר מהרבי לרב משאש: "קבלה בידינו מאדמו"ר האמצעי"

המכתב המיוחד של הרבי – מסתבר שנכתב לרב שלום משאש – רבה הראשי של יהדות מרוקו • "בגלל המסירות נפש הלזו על תורת החסידות פסקו בבית דין של מעלה, אשר בכל ענין של תורה יראת שמים ומדות טובות תהי' יד מקושריו והולכי בעקבותיו על העליונה". • המכתב המלא לא היה בידי עורכי ה'אגרות' • לאחר עליית הכתבה שלח לנו נכד הרב משאש את צילום המכתב המקורי
מכתב נדיר מהרבי לרב משאש:
הרב משאש (שלישי מימין) מבקר אצל הרבי

ב'אגרות קודש' כרך ז' עמודים קמח-ט נדפס מכתב מרתק (אגרת ב'ח) של הרבי שתוכנו תומצת ב"מפתח" (עמ' 9) "בכל ענין יד המקושרים על העליונה".

מסתבר שאגרת זו נכתבה לרבי שלום משאש – רבה של יהדות מרוקו שקיים קשרים ענפים עם הרבי והיה לו יחס חם ואוהד לחב"ד -  ופתיחתה בשורות הבאות:

כבוד הרה"ג והרה"ח וו"ח אי"א
יושב על מדין מנהל עדתו
במישרים איש חי רב פעלים וכו'
מוהר"ר שלום שליט"א מאשאש

לפני החתימה הוסיף הרבי: "בכבוד ובברכה".

מסתבר שבשלב מסוים, כנראה טרם הדפסת האגרת ב'בטאון חב"ד' צונזר השם, וכך נדפס גם ב'לקוטי שיחות' כרך יא עמ' 223 (שם ממילא לא היו מדפיסים את שמות מקבלי המכתבים). הדבר גרם לכך שאגרת זו הושמטה ב'שמן ששון מחבריך' וב'מנחם משיב נפשי'.



הנה נוסח המכתב כפי שנדפס ב'אגרות קודש' (לעורכים לא היה העתק המקור בו יש את תארי הפתיחה והסיום):

ב"ה, י"ג שבט, ה'תשי"ג

ברוקלין, נ.י.

שלום וברכה!

שעת הכושר היתה בשבוע זה להעלות את כמ"ע שי' על זכרוני, שכן חל בו יו"ד שבט, יום ההילולא של כ"ק מו"ח אדמו"ר צדיק יסוד עולם זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, אשר כל ימיו מסר נפשו להדריך את בני ובנות ישראל בכל אתר ואתר בדרך העולה בית א-ל, באהבת השם, אהבת התורה ואהבת ישראל, עמודי התווך של תורת החסידות.

קבלה בידינו מאדמו"ר האמצעי, בנו של אדמו"ר הזקן בעל התניא והשולחן ערוך, מייסד תורת החב"ד (ראה "קיצורים והערות" לספר לקוטי אמרים, בהוצאתנו, עמוד קכב) אשר "בגלל המסירות נפש הלזו על תורת החסידות פסקו בבית דין של מעלה, אשר בכל ענין של תורה יראת שמים ומדות טובות תהי' יד מקושריו והולכי בעקבותיו על העליונה".

ומכיון שהנני מקבל ידיעות טובות מזמן לזמן על דבר הסיוע וההשתתפות של כמ"ע בעבודתנו הק' בחינוך הכשר במדינתו במוסדות שנוסדו על שם בעל ההילולא, הנה זכור מע"כ לטוב ובפרט בעת רצון זו להמשיך לו ברכה והצלחה בפועל ממש, הן בעבודתו לטובת הכלל והן בעניניו הפרטיים, הוא ובני ביתו שיחיו בטוב.

מוסג"פ מאמר "אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו" מבעל ההילולא, שהוצאנו לאור לא כבר, ובטח ימצא בו ענין רב.

בברכה.

השערה: ייתכן שאותו הנוסח הוכן על ידי הרבי לשליחה כמכתב "כללי-פרטי" על מנת לשגרו לעוד רבנים מצפון-אפריקה אך לפועל רק לרב משאש מצינו שהגיע מכתב זה

*

לאחר עליית הכתבה קיבלנו את צילום המכתב המקורי מאת נכדו של הרב משאש:

תודה לרב אריאל מאשאש שליט"א מפריז, נכדו של הרה"ג רבי שלום ע"ה שהעביר את העתק מכתב הרבי לרב לוי מטוסוב, נכד שליח הרבי למרוקו הגה"ח מו"ה שלמה מטוסוב ע"ה איתו היה בידידות נפשית הרה"ג רבי שלום מאשאש.

הנה הצילום המקורי מארכיונו הפרטי של הרב דוד משאש:



 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.