צבי סופר | יום ח' כסלו ה׳תשפ״ג 02.12.2022

חשיפה: אותרו מקומות אירוח הרש"ב והריי"צ בווירצבורג בתרס"ז

ערב יום ההילולא ט' כסלו, היום בו מציינים במשפחת וולף את תחילת הקשר של אבות המשפחה עם רבותינו נשיאנו בשנת תרס"ז, לפני מאה ושש-עשרה שנה, בווירצבורג שבגרמניה - אותרו בהשגחה פרטית המקומות בהם התארחו רבותינו נשיאינו, כ"ק אדמו"ר הרש"ב וכ"ק אדמו"ר הריי"צ, בשהותם בעיר זו במשך שנת תרס"ז • שהותם הייתה לצורך מנוחה, בעקבות האירועים הסוערים בליובאוויטש בקיץ תרס"ו • צפו בפרטים חדשים והיסטוריים שנתגלו לראשונה
חשיפה: אותרו מקומות אירוח הרש
כ"ק האדמו"ר הרש"ב נ"ע. משמאל: ר' אליקים וולף, בביתו התארח הרבי הרש"ב, ומרחק ההליכה בין אכסניית הרבי לביתו של וולף

ערב יום ההילולא ט' כסלו, היום בו מציינים במשפחת וולף את תחילת הקשר של אבות המשפחה עם רבותינו נשיאנו בשנת תרס"ז, לפני מאה ושש-עשרה שנה, בווירצבורג שבגרמניה - אותרו בהשגחה פרטית המקומות בהם התארחו רבותינו נשיאינו, כ"ק אדמו"ר הרש"ב וכ"ק אדמו"ר הריי"צ, בשהותם בעיר זו במשך שנת תרס"ז, לצורך מנוחה, בעקבות האירועים הסוערים בליובאוויטש בקיץ תרס"ו.

לפני מספר חודשים הופיע הספר "המנהל", הסוקר את קורות חייו ופועלו של הרה"ח הרב אפרים וולף, מנהל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית באה"ק, ויו"ר אגודת חסידי חב"ד בארץ. הפרק הראשון בספר סוקר את תחילת הקשר של אבות המשפחה עם רבותינו נשיאנו, שראשיתה בהשתתפותו של ר' אליקים פיליפ וואלף בתפילות ט – יו"ד כסלו תרס"ז, במניין שערך הרבי הרש"ב לרגל יום ההילולא, ובהתוועדות שהרבי ערך לאחר מכן לרגל היום.

ברשימה הנושאת את התאריך "ווירצבורג, א' וישלח, ח' כסלו ס"ז", מתאר הרבי הריי"צ את אירועי ט' כסלו תרס"ז במחיצת אביו:

"בשעה השמינית עמדו להתפלל. הישיש רבי זאב גדלי' עבר לפני התיבה. התפילה נמשכה עד שעה חצי העשירית, כ"ק אאמו"ר הרה"ק אמר קדיש האחרון...

בעת סעודת הצהרים סיפרתי להוד כ"ק אאמו"ר הרה"ק איזה דברים ששמעתי מפי . . ויבקשני אשר אעכב את האנשים שיבואו לתפילת המנחה גם לתפלת ערבית, ויאמר שאחר תפלת ערבית יכנס גם הוא לחדר האוכל לחוג את חג יו"ד כסלו.

האנשים שבאו לתפלת המנחה - ביניהם גם ר' ישעי' מעקלער מוויטעבסק, ומר כהן ומר וואלף אזרחי ווירצבורג - נשארו לחכות על תפלת ערבית...

אחר תפלת ערבית ביקשתי את כל המתפללים להיכנס לחדר האוכל, ונשב כחצי שעה עד אשר נכנס הוד כ"ק אאמו"ר הרה"ק בשעה הששית לערך . . הוד כ"ק אאמו"ר הרה"ק התחיל לספר את פרשת חג הגאולה דיו"ד כסלו..."

הרבי הרש"ב התגורר בחורף תרס"ז בשכירות בדירה שכתובתה Alee 20. לאחר חג הפסח, עבר הרבי הרש"ב להתגורר בדירתו של ר' אליקים פיליפ וואלף, בכתובת Sandre Glasis 41  בעיר. בדירה זו הרבי שהה עד שלהי שנת תרס"ז, כמפורט בספר באריכות.

הרבי הרש"ב כותב בכתי"ק את כתובת בית משפחת אליקים וולף


 

מאז הופעת הספר לאור, המשיכו להגיע לעורך הספר הרב זושא וולף חומרים ומידעים נוספים אודות אבות המשפחה בכלל, ואודות הקשר של ר' אליקים פיליפ וואלף עם רבותינו נשיאינו.

בימים האחרונים, ערב ט' כסלו, בסיועו של הרב אליעזר חיטריק השליח לנירנברג, הסמוכה לווירצבורג, אותרו מקומות אלו, בהם שהו רבותינו נשיאינו פרקי זמן ממושכים.

שם הרחוב המקורי Alee שונה במשך השנים, וכיום שם הרחוב הוא St.-Benedikt-Straße. רחוב זה שוכן במרכז העיר ווירצבורג, מרחק דקות הליכה ספורות מפארק היסטורי מלכותי רחב ידיים, הנושא את השם "פלזנברונן", ויש לשער, אשר בשהותם הארוכה בווירצבורג בשנה זו, רבותינו נשיאינו פקדו פארק זה מספר פעמים.

כמו כן, בסיועו של הרב חיטריק אותר גם ביתו של ר' אליקים פיליפ וולף, נאמנם של רבותינו נשיאינו בגרמניה, בכתובת הרחוב המקורית הקיימת עד היום, על גדות נהר הריין.

המרחק בין כתובת ביתו של ר' אליקים וואלף לדירתו הראשונה של הרבי הרש"ב הנו כקילומטר וחצי, כעשרים דקות הליכה.

ואכן, מאגרות הקודש של הרבי הרש"ב, המופיעות בסקירה הנרחבת בעניין בספר "המנהל" עולה כי ר' אליקים פגש פעמים רבות ברבותינו נשיאינו בשהותם בתקופה זו בעיר, והמידע החדש שהתקבל מסייע להבנת קשר זה.

בתמונות המצורפות ניתן לראות את מקום האירוח של הרבי הרש"ב בחודשים הראשונים לשהותו בעיר (במבט מלמעלה); המרחק הקצר בין מקום האירוח לפארק "פלזנברונן"; תמונות מפארק "פלזנברונן"; מעונו של ר' אליקים פיליפ וואלף; והמרחק בין ביתו של ר' אליקים למקום האכסנייה הראשון של הרבי.

 

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
ידוע הסיפור
י' כסלו ה׳תשפ״ג
שסיפר הרבי הריי''ץ בתחילת א' מספרי השיחות כמדומה תר''פ שהרבי הריי''ץ ביקר בא' מהערים המרכזיות בגרמניה ותמורת תשלום נכנס לגן שבו היה נופש הקיסר וילהלם וכתב שם עניין בחסידות ורגע אח''כ הגיע הקיסר
נכון, אך לא מדויק
י' כסלו ה׳תשפ״ג
ב"ה

אכן נמצא כן (גם) בסה"ש תר"פ בתחלתו (ע' 1־2), אך מעשה זה ארע *בבערלין*.
כמו כן, הסיום "ורגע אח''כ הגיע הקיסר" אולי מוצלח כמלו־דרמה, אך לא התרחש במציאות.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.