האם צריך לברך 'שהחיינו' על כל זן של פירות מאותה משפחה?
שאלה: האם צריך לברך 'שהחיינו' על כל זן של פירות מאותה משפחה?
תשובה: נפסק בשולחן ערוך וברמ"א, וכן פסק אדמו"ר הזקן: "פרי שיש בו מינים הרבה [בטעמים שונים או בצבעים שונים], מברך על כל מין ומין, כגון שני מיני אגסים או תפוחים, או גודגדניות, ואפילו יש להם טעם אחד, כגון אדומות ושחורות".
הגר"א חולק על זה, ובמשנה ברורה מציע לברך על מין חדש שטרם בירכו עליו, ולכוון להוציא גם את הפרי הזה. בילקוט יוסף דורש שיהיו מינים אלו שונים זה מזה "בשם ובמראה ובטעם".
יש לברך 'שהחיינו' על כל זן של פירות הדר – קלמנטינות, תפוזים, אשכוליות, פומלות וכדומה. גם מי שבירך על אשכולית צהובה יברך על אשכולית אדומה, מכיוון שזנים אלה נבדלים בבירור בצבעם.
כמו-כן יש לברך 'שהחיינו' על זני אבוקדו הנבדלים זה מזה במראם, כגון 'אטינגר' ו'אס'.
על זנים של תפוזים, כמו 'שמוטי' ו'ולנסיה', אין לברך על כל אחד ואחד, מכיוון שהאדם מן השורה אינו מבחין כל-כך בהבדל שביניהם. אבל על 'תפוז דם' יש לברך.
לימון אינו נאכל כמות שהוא, ואין הדרך לאוכלו כשהוא לעצמו, ובלאו הכי הלימון מצוי במשך כל השנה. על כן אין מברכים עליו 'שהחיינו'.
פירות קיץ המיובאים בחורף מארצות שבהן עכשיו קיץ, אפשר לברך עליהם אם אינם מצויים כל הזמן. ויש נמנעים מלברך בנימוק שאין בהם שמחה.
מקורות: שו"ע ורמ"א סי' רכה ס"ד, ומשנ"ב שם. קיצושו"ע ילקוט יוסף שם ס"ו. סדר ברכת הנהנין פי"א סי"ד. בדי השלחן סי' סג ס"ק ט. שערי הברכה פכ"ג הע' 326, וע"ע שם פ"כ סי"ד. שערי הברכה פ"כ סי"ט
באדיבות: שיחת השבוע