שלום לאופר | יום ד' חשוון ה׳תשפ״ג 29.10.2022

שעה אחת אחורה: מה זה שעון חורף ולמה צריך אותו?

בחורף הימים קצרים והלילות ארוכים, בקיץ הפוך. אנשים חשבו על פטנט שיועיל לאנושות והוא פשוט מאד • מה זה שעון חורף? למה מאחרים את השעון בשעה אחת? והאם בטוח שאנחנו צריכים את זה? • כל הסיפור על רגל אחת
שעה אחת אחורה: מה זה שעון חורף ולמה צריך אותו?

מדוע מחליפים פעמיים בשנה בין שעון קיץ לשעון חורף?

יש הסבורים שיש לכך השפעה חיובית על איכות הסביבה, על הבטיחות בדרכים ועל עוד הרבה דברים אחרים. אחרים חושבים שהחלפת השעון מיותרת ומבלבלת. ננסה להבין מדוע מחליפים את השעון, מתי וכיצד זה קורה.

מדי שנה בשנה עם בוא הסתיו, ישראל ומדינות רבות ברחבי העולם "מזיזות את השעון" שעה אחת אחורה. כלומר, אם השעה היא 10:00 בבוקר, לאחר הזזת השעה בהתאם ל"שעון חורף", השעה תהיה 09:00 בבוקר. בליל המעבר, מיליוני בני אדם "מרוויחים" שעת שינה יקרה ויכולים לקום שעה אחת מאוחר יותר.

בתקופת החורף השמש זורחת כ-10 שעות ביום. הימים גשומים וסגריריים נראה שהשמש באה רק לביקור קצר והחשיכה יורדת מוקדם בערב. ככל שחולפות עונות השנה, מספר שעות האור ביום משתנה. עם בואן של העונות החמות, הימים מתארכים והלילות מתקצרים. בעיצומה של עונת הקיץ השמש מאירה ומחממת את שמי ישראל כ-14 שעות מדי יום ביומו!

בנג'מין פרנקלין, שהיה אדם חשוב באמריקה, העלה על דעתו כבר בשנת 1,784 שחבל לבזבז את אור השמש רק בגלל ההבדלים בין הקיץ והחורף. פרנקלין בדק ומצא כי בעונות האביב והקיץ השמש זורחת בשמים כשעה אחת מוקדם יותר מאשר בחורף, ולכן הציע להזיז את השעון שעה אחת קדימה בתקופת הקיץ. בדרך זו, חשב פרנקלין, כולם ישכימו לקום עם עלות החמה ויזכו ליהנות מהאור הטבעי במשך יותר שעות. בתקופתו, ההצעה הזו לא התקבלה, אך בסופו של דבר לאחר יותר ממאה שנים התחילו ליישם את הצעתו של פרנקלין ולהזיז את השעון.


חשב להזיז את השעון. בנג'מין פרנקלין מהאבות המייסדים של האומה האמריקנית


 

במדינות רבות הוחלט לכוון את השעון שעה אחת קדימה החל מתקופת האביב. היתרונות שנמצאו לכך רבים:

  • ניצול מרבי של שעות אור היום לעבודה, בעקבות ההשכמה המוקדמת עם עלות החמה. מתוך כך נוצר חיסכון רב באנרגיה, בגלל השימוש באור טבעי במקום באור מלאכותי המופק באמצעות חשמל.
  • שיפור באיכות השינה – שינה בשעות החשיכה היא עמוקה וטובה יותר משינה בשעות האור. אם לא היינו מזיזים את השעון לשעון קיץ, השמש הייתה זורחת כבר בשעה ארבע לפנות בוקר- שעה שרוב האנשים ישנים בה, ופוגעת באיכות השינה.
  • הפחתה במספר תאונות הדרכים, משום ששעות הנהיגה העמוסות (עם סיום יום העבודה) הן בעת שהשמש עוד מאירה, ומסייעת לנהגים לראות טוב יותר את הדרך ואת שאר כלי הרכב.

 

שעון החורף הוא השעון "הרגיל". השעה הנקבעת על פי מיקומה של כל מדינה יחסית לעיר גריניץ' שבאנגליה. שעון הקיץ מכונה "שעון חיסכון באור יום". השם מייצג את הכוונה לחסוך באנרגיה לתאורה על ידי התאמת שעות העבודה לשעות האור.

אולם כיום יעילותו של שעון הקיץ לחיסכון באנרגיה מוטלת בספק. ברוב המשרדים ומקומות העבודה משתמשים בתאורה חשמלית גם בשעות האור, ולכן להתאמת שעות העבודה לשעות האור אין יתרון גדול. נוסף על כך, ייתכן ושעון הקיץ  דווקא גורם לבזבוז אנרגיה כיוון ששעות העבודה חופפות לשעות החמות ביותר של היום, ולכן נעשה שימוש רחב יותר במזגנים ואמצעי קירור. כמו כן, החלפת השעון גורמת לבלבול בקרב האנשים, והם עלולים לאחר\להקדים בשעה למקומות שונים.

 

מה יקרה אם לא נזיז את השעון בחזרה לשעון חורף ונשאר עם שעון קיץ בכל השנה?

אם נותיר את שעון הקיץ במשך השנה כולה, במהלך החורף נקום בבוקר לחשכה מוחלטת! הרי בחורף הלילות ארוכים יותר והימים קצרים. התחלת היום לפני זריחת החמה עלולה לגרום לתוצאות הפוכות משרצינו: בזבוז רב באנרגיה (כי אנשים יצטרכו להפעיל חשמל בבקרים החשוכים), סיכון גבוה יותר לתאונות דרכים, פגיעה בסביבה, באיכות השינה ובעוד דברים רבים. לכן חשוב לזכור, עם סוף תקופת שעון הקיץ, לכוון את השעון בחזרה ל"שעון החורף". כלומר, להזיז את השעון שעה אחת אחורה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.