עליות מחירים של אחרי החגים - אז מה עושים? | שחר וולף
אחרי שערכנו קניות רבות לחגים, היצרנים מזהים שעת כושר להעלאת מחירים. מה גם שהתקשורת עסוקה בימים אלו ללא הפסקה בבחירות.
העליות הבולטות שכבר הוכרזו:
מוצרי החלב של טרה נראה עליה של 5%, במוצרי החלב של חברת גד עליה של 9%.
חומרי ניקוי: חברת סנו מייקרת את מוצריה בכ-25% (!), סבון פינוק מתייקר בכ- 15%, מרכך כביסה בדין ואריאל 12% .
מזון: שוקולד 14% , קורנפלקס תלמה 10% , מיונז 12%
שטראוס מייקרת את מוצריה ב- 13%
שימו לב שבסופרים הצטמצם מאד היצע שקיות החלב בחודשים האחרונים. לחברות יש מטרה להעלים אותם ובכך לייקר כל ליטר חלב בעשרות אגורות בלי שנרגיש. כך למשל טרה הודיעה שתפסיק לייצר שקיות חלב. כלומר התייקרות של כ- 80 אגורות במחיר החלב לליטר.
'תנובה' רוצה גם היא להעלות את המחירים אך חוששת מתגובת הציבור.
עד כאן לטעימה מעליית המחירים הנוכחית. אך חשוב לזכור כי לא בטוח שזו העלייה האחרונה.
בשבוע שעבר נחשפו עוד העלאות מחירים שנכון לעכשיו טרם אושרו על ידי הרשתות הגדולות (שופרסל, רמי לוי, יוחננוף ועוד).
נכון לעכשיו הרשתות ובעיקר רשת שופרסל שחולשת על 20% מהמרכולים, מביעות התנגדות נחרצת להעלאת המחירים, ככל הנראה בגלל המחאה שנעשית ברשת.
המלחמה היא בעיקר תרגיל ביחסי ציבור. נכון לעכשיו, החברות הודיעו על הפסקת אספקת המוצרים לרשתות, הרשתות עדכנו שישתמשו במוצרים חליפים, אבל כאשר מדובר ב4 החברות הגדולות במשק ומלחמה עם כולם במקביל, ההיצע מצטמצם משמעותית.
כך במוצרי הטואלטיקה והנייר טואלט: החברות שחולשות על יותר מ90% מהשוק הודיעו כי לא יספקו את המוצרים, במקביל הם החלו להפחית את האספקה כבר עכשיו.
אחד מבכירי רשתות השיווק אמר היום כי זה שיעלו המחירים זה ברור, זה רק תלוי מי יסכים להעלאה ראשון ובכמה...
ישנם רשתות מזון שהם בעלי מותג פרטי כגון שופרסל ורמי לוי (שימו לב שהמחירים כמעט וזהים והתייקרו בהתאם). הרשתות הללו יצליחו לשרוד את המאבק באם באמת יתרחש. אך חנויות מכולת וכן רשתות שללא מותג פרטי לא יצליחו לשרוד את המאבק.
בפעם הקודמת, לאחר שהרשתות אמרו בקול גדול שלא יאשרו את העליות, הם איפשרו בשקט עליות מחירים תמורת מבצעים. רק שכולנו יודעים שמבצעים מסתיימים והמחיר מתייקר לתמיד, או לחילופין האריזה קטנה בהתאם.
כך לדוגמא אנחנו יכולים לראות שהמאבק נגד אוסם ירד, אוסם העלתה את המחירים אך מאז מציגה את המוצרים במבצע, עד יעבור זעם או עד שנתרגל שזה במבצע ואז המחיר יעלה חזרה.
אך כאמור נסיון העבר לימד אותנו שאסור לנו להישאר אדישים וכי עלינו להיות עירניים ולראות לאן הדברים הולכים, שלא נפגוש את עליית המחירים בצורה אחרת בעוד כמה ימים.
כעת לכמה נקודות חשובות שכל אחד חייב לקרא לפני היציאה הבאה שלו לקניות בסופר -
ראשית, חשוב לעקוב, במידה והרשתות יתקפלו יש גופים חזקים שמתכננים מרד צרכנים.
בינתיים, ואני יודע שזה לא פוליטיקלי קורקט לכתוב את זה, אל תרכשו מהחברות שמעלות כרגע מחירים.
הם מנסים לקחת ממנו עוד קצת כסף פה ועוד קצת כסף שם והגיע הזמן שנעשה לזה סוף, בשביל הכיס שלנו, כל קנייה כזו מצטברת.
שימו לב, לשקיות החלב תקנו דווקא אותם הרשתות רוצות להעלים אותם.
נסו להסתכל במדפים התחתונים בסופר ולרכוש מוצרים חלופיים של חברות קטנות ופחות "נחשבות".
כותב השורות, שחר וולף הינו כלכלן ויועץ משכנתאות, ניהל במשך למעלה מעשור בבנק דיסקונט