איזהו חכם? הרואה את הנולד. וגם את העבר
איזהו חכם? הרואה את הנולד. כך מגדירה הגמרא במסכת תמיד (ל"ב, א) את החכם. במשמעות פשוטה הפירוש הוא: החכם האנליטי רואה את העתיד האמור להיוולד מכל סיטואציה.
פנימיות התורה נותנת לפתגם הזה משמעות נוספת, אחרת, כמעט הפוכה: החכם האמיתי אינו זה שרואה את העתיד, אלא זה שרואה את העבר, את השורש הרוחני העליון של הנולד ומתוך כך יודע את מהותו המלאה והאמיתית.
איך כל זה קשור לפרשת בראשית? ובכן: אדם הראשון היה זה שנתן לבעלי החיים את שמותיהם לפי מהותם.
למשל את שורש השור הוא ראה ב׳פני השור׳ שבמרכבה העליונה כפי שמופיע במרכבת יחזקאל (מושג מתחום הקבלה מחזיונותיו של יחזקאל הנביא, הרואה את מרכבת הבורא ועליו דמות פני חיות שונות - אריה, נשר, שור ופני אדם) ואת האריה ב׳פני האריה׳ שבמרכבה וכדומה.
הרבי מסביר שאדם הראשון לא רק קרא להם שמות, אלא בעצם נתינתו לייצור גשמי, בשר ודם, שם מעולם רוחני, היה הראשון שחיבר בין העולמות העליונים לעולמנו החומרי.
כולנו צאצאיו של אדם הראשון, וכולנו ירשנו ממנו את היכולת הנפלאה הזאת לחבר עליון ותחתון - זהו גם תפקידנו עלי אדמות, להביא את הקדוש והרוחני אל המגושם והחומרי, לעדנו ולהעלות בו קדושה.
איך עושים זאת? קיום מצוות ומעשים טובים. כמה פשוט.
שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי